Kattflickan skrev 2018-01-02 21:29:04 följande:
Hej allihopa! Jag var rätt aktiv här förr. Har nu lyckats få två barn, trots lågt AMH.
Började fundera över en sak här om dagen. För ca 6-7 år sen, när jag var 36 år, var mitt AMH 0,5 och läkaren sa att jag var på väg in i ett för tidigt klimakterium. Borde jag inte snart känna känna av klimakteriet? Jag är snart 43 år. Min mens är helt regelbunden, 28-30 dagar som den alltid varit och det känns som om jag har tydliga ägglossningar. Jag har inte känt av några vallningar etc. Jag trodde det skulle gå snabbt? Vid 39 års ålder tog de om provet vilket fortfarande visade 0,5. Är det verkligen säkert att provet visar på ett annalkande klimakterie eller kan det betyda något annat?Någon som vet?
/Kattflickan
Grattis till dina två! Skönt att du ändå lyckades trots lågt AMH!
Mitt AMH var mindre än 0.05 när jag mätte första gången för ca 1 år sedan (var 30 år gammal då) och fick i juni förtidigt klimakterie konstaterat. Jag hade då haft extrema vallningar, orolig nattsömn (vaknade mitt i natten och kunde inte somna om), samt håravfall som inte var av denna värld.
Jag kan inget ingående om AMH egentligen men klimakteriesymptomen kommer så fort östrogennivån sjunker och det gör den när man inte längre ägglossar (äggstockarna producerar östrogen under hela menscykeln så när den försvinner, försvinner också östrogenproduktionen).
Men vad jag har läst mig till finns det dom med ytterst lågt AMH som fortfarande har regelbunden mens...så det känns inte som att det där provet här helt pålitiligt...