• tussill

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Hej på er!

Har sett denna tråd tidigare men la aldrig ner tid i och läsa den. Nu när jag har förståt lite bättre vad det går ut på, så vill jag givetvis haka på er.
    Så vad ska en nybörjare tänka på? Tänkte börja imorgon så jag ska ta tid på mig idag och handla hem "bra" mat!
    Är vatten det enda man får dricka? Lät faktiskt super gott med färsbiffar, lätt yogurth osv
    Era bästa tips?

Hur mycket har ni gått ner sen ni börja och hur lång attack fas ska man ha?

Tacksam för svar

• tussill

Tack för era svar!
    Det här ska bli spännandeSkrattande Ska åka in till ica maxi idag och handla inför attack perioden.
    Men hur vet man hur länge man ska äta dieten? Får man svar om man fyller i på den engelska sidan?
    Känns bra att man får dricka kaffe, te och lättmjölk. Tycker inte om mjölk så mycket men vill ha det i kaffet.
    Dricker bara en kopp på morgon så det känns skönt att man får ha det kvar.
    Fick man äta lätt yogurth?
    Tror jag ska göra färsbiffarna till middag idag och blanda till någon lätt sås.
    10 kg på 2 månader! Inte illa EmilieG

Hur snabbt märkte ni att dieten börja ge resultat? Ja jag ska inte väga mig för ofta då blir det nog bara jobbigt.

kram

• tussill
    Beatrissan skrev 2011-01-24 11:19:37 följande:
    Man märker resultat direkt... ca 3 dagar och det är - på vågen!
    Tips på Youghurt är Arlas låhkaloriyoughurt i olika smaker innehåller 0,01 fett...
    Eller Verums youghurt med lite fett i.
    Om du fyller i på Dr dukans sida så får du riktlinjer där om hur länge din attackfas ska pågå oftast mellan 5-10 dagar..

Att väga sig 1g i veckan vid samma tillfälle på dagen är en bra idé och då och då när motivationen sviktar!
    Mamma Cia skrev 2011-01-24 10:10:44 följande:
    Sitter här hemma nu & äter mellanmål, gröt på vetekli & vatten med en liten skvätt mjölk.

Till frukost åt jag 2 ägg, lättfil samt vetekli & psyliumfrö.

Kom på en sak jag funderade över, är det ok att äta sötningsmedel ? Får man äta Kaviar ? Rom ?

Ja, aspartam är tillåtet tror jag. Cola light /zero är tillåtet och däri är det aspartam.
    Jag äter lite kaviar på ägget och samma borde ju funka med rom... Började med kaviar härom veckan och har då redan hållt på i 2 månader..

KOlla gärna in www.familjeliv.se/Forum-4-46/m55690543.html för lite mattips osv..
    Härligt! Då har man något och se fram emot!
    Ska ta sikte på mejeri avdelningen och leta upp yougurth! Arla eller verum, mumma...är så exalterad nu ska bli så spännande!
  • tussill

sä där ja, då är man hemma igen efter en trip till ica maxi! Köttfärs spett i pannan och riktigt kall tzatziki till får det bli och vatten så klart. Hitta inte någon yogurth med 0,01% men 0,5% borde väl gå lika bra? mmm är så hungrig nu så det ska bli riktigt gott!

• tussill

Kommer inte ihåg vilken av trådarna jag fråga om den engelska sidan där man fylla i hur mycket man väger så får man veta hur länge man ska köra fas 1 osv. Men den funkar inte för mig, något fel uppstår.
    Så om man vill gå ner 10kg! Hur gör jag då?

• tussill
    Frida2009 skrev 2011-01-24 18:11:32 följande:
    Det är tillåtet att äta mejeriprodukter med max 1 % fett..
    Tack vad bra! Då kan jag köra med den jag köpte idag med 0,5% fett Glad smakar lite surt med det ska gå!

Och du körde en vecka för och gå ner 14kg, då kanske det är rätt lagom för 10kg med eller tror du jag ska ta mindre?
  • tussill

Hmm fortfarande hungrig eller så luras kroppen bara för att man har precis börjat. Ätit lätt yogurth efter middagen och dricker te nu. Ska nog gå koka ett ägg eller två med så magen blir nöjd

• tussill
    Mysgosmys skrev 2011-01-24 22:12:51 följande:
    För mig är det tvärtom, jag är proppmätt! Så brukar det vara för mig i början av mina dieter.. i en vecka ungefär, sen får jag för mig att fuska.. ^^
    Men ska inte göra det den här gången... Borstade tänderna runt 19 idag för när jag har gjort det så är jag sällan sugen på att äta nåt mer under kvällen eftersom jag är för lat för att borsta tänderna igen.. ;) 
    Ja men jag tror det jag gjorde fel var att äta för lite middag. Nu äter man ju inga kolhydrater som pot, ris och pasta så jag kanske skulle ha tagit lite mer kött istället för mini portion. Jag äter ju inte frukost heller då min mage är som den är. Så det blir till och öka på lite mer mat idag.
    Tog fram kyckling igår kväll, får koka mer ägg och göra någon god sås till.
    Haha jag skulle testa blanda i någon krydda i lätt kesellan igår men det sluta med att det smaka pyton! usch var bara till och slänga.
    Får man köpa färdig dipp på affären och blanda i lätt creme fraiche eller kesella?
  • tussill

låter nog dom mer erfarna svara på den frågan, men det verkar gå bra för de flesta. själv är jag inne på dag 2 i attack fasen. Ska äta kyckling och ägg idag, så än så länge går det bra.
    Längtar tills söt suget har lagt sig och kilona börjar rasa.

Jo någon som har bra recept på kall sås? Alltså något man kan blanda i lätt creme fraiche eller lätt kesella?
    Vart ju så misslyckat igår och vill inte äta tzatziki varje dag

• tussill
    Mysgosmys skrev 2011-01-25 18:26:43 följande:
    Hur gör ni andra gällande motionen? Det står ju att man bör gå 20 min om dagen, men att man inte behöver, men att det hjälper.. Gymma har jag hört att man inte ska göra eftersom det äter på musklerna när man inte äter kolisar.. Så hur gör ni? Går ni eller springer ni eller gör ni ingenting? ;)

Funderade nämligen på om man kanske kan skippa gåendet nån dag i veckan, tex på helgen när man vill umgås med personer som verkligen inte vill promenera =P 
    Jag går till jobbet och hem så det blir 20 min om dan men jag har ett aktivt jobb så det blir lite träning genom det också. Har tänkt och köra min träningsvideo 3ggr i veckan olika intensiviteter.Så det blev 50 min igår och 35 idag och så kör jag sista för veckan imorn.

Tack för svaren ang såsSkäms
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?