Breaking Benjamin skrev 2010-11-10 15:34:18 följande:
Det handlar inte om mesighet. Hade det handlat om liv och död hade jag fått på henne kläderna. Nu gör det inte det och jag vill inte driva detta till vlket pris som helst. För mig är det VIKTIGTatt hon blir respekterad och inte överkörd. Det är jag som har makten men jag vill utöva den utan att kränka henne mer än nödvändigt. När jag tvingat på henne kläder mot hennes vilja så slutar det med att hon tappar andan för att hon blir så upprörd. Hon blir blå och nära att tuppa av. Sedan skriker hon "Neeeeej mamma, neeeeeej. Jag vill inte!" Inte agressivt utan hon vädjar verkligen till mig att sluta. Hon blir förtvivlad. Fortsätter jag ändå så slutar det med att hon blir ledsen på ett sätt som verkligen inte känns bra, en sorg i hennes ögon. Jag vill inte vara en sån förälder, som kuvar sina barn att foga sig. Jag vill lösa detta på ett bättre sätt.
Jag förstår att det inte känns bra att "kuva" henne och att du vill visa att du respekterar henne. Men det är ju också så att man som förälder måste ta vissa beslut över sitt barns huvud, annars tar man inte ansvar som förälder heller. Om det är kallt ute så måste hon ju ha varma kläder. Där vet du bättre än hon. Vissa saker kan man inte kompromissa med som förälder. För att visa att du ändå förstår att hon vill något annat kan du säga. "jag hör att du inte vill ha overallen (eller jackan) på dig, men det är kallt ute och jag vill inte att du ska frysa". Då talar du om att du hör vad hon säger (skriker?), du visar att du förstår, men det betyder inte att hon kan bestämma detta.
Många 3-4 åringar krånglar med kläderna. Det kan kännas viktigt utifrån att de håller på att utveckla sin personlighet och upptäcka vad de gillar och inte i allt större utsträckning. Ge henne möjligheten att välja vilka kläder hon vill ha under ytterkläderna. Vilka byxor, vilken tröja. Om hon får välja det först kanske det blir lättare när du bestämmer om ytterkläderna. Det spelar ju ingen roll vad hon har på sig inomhus på dagis. Men du måste ju se till att hon är varm när hon går ut. Tala med henne en stund innan det är dags att klä på ytterkläderna.
Puh, det är inte lätt, jag vet! Har en son som är i samma ålder och som kan få samma idéer. När jag hade köpt nya vinterskor ville han absolut inte ha dem för de var "inte snygga och snabba"! JAg lirkade i 20 min innna jag till slut fick lov att ta på dem med "våld". Han kunde ju inte gå ut i springskor i snöslask. Jag upprepade att jag hörde att han inte ville ha skorna, men att jag inte kunde släppa ut honom utan rejäla skor när det var kallt och blött. Min son lugnar sig iaf om jag talar om att jag hör vad han säger. Dagen därpå var det dags för vinteroverallen. Då förberedde jag i god tid på att "idag är det overall som gäller för det är så kallt ute".
Om sonen vill ha hårspännen i håret på dagis, omatchade kläder och så vidare så låter jag honom välja det. Men vissa saker kan man inte kompromissa med som förälder. Tänderna ska borstas, oavsett om han vill eller inte, han måste ha rätt sorts ytterkläder på sig och han måste sitta fastspänd i bilen. Vissa saker bestämmer jag. Det är mitt ansvar som förälder. Men man får välja sina strider. Självklart ska barnet få prova sig fram och upptäcka vad det själv gillar och få bestämma mer och mer själv över sådant som inte är skadligt.