• Breaking Benjamin

Jag kan inte klä min 3 åring!

Vår dotter 3 år är väldigt envis och bestämd vad gäller det mesta. Nu börjar det bli problem med påklädningen innan hon ska till dagis. Hittills har det gått bra att hon får välja eftersom det inte varit så kallt och jag har resonerat som så att "bättre att hon går hemifrån glad än i de kläder som vi tycker att hon ska ha". Istället har vi lagt ner varmare kläder i ryggsäcken så att persoanlen på dagis kan ta striden senare.

Nu har snön kommit och hon vägrar täckjacka och byxa. Tvingar vi henne blir hon helt hysterisk och så fort vi släppt henne sliter hon av sig kläderna vi tvingat på. Att resonera och lirka fungerar inte, har hon bestämt sig så har hon. Hon avskyrvarmare kläder. Vintern är här nu och kallare lär det bli. Hur ser jag till att hon blir ordentligt klädd? Ska jag tvinga henne (känns inte bra) till vilket pris som helst? Eller vad?

• Svar på tråden Jag kan inte klä min 3 åring!
  • Radha

Nu är mitt barn inte 3 år ännu, men jag uttalar mig ändå Det vettigaste tycker jag vore att tillåta henne att gå utan ytterkläder när hon vägrar ta på dem, då kommer hon att frysa och sen kommer hon antagligen att vilja ha dem. Ta med dem i en påse så de finns tillgängliga om hon ändrar sig på vägen.

• Aulielva

Vi hade samma problem med vår son då han var 3-4 år. Han nekade att vinterjacka på sig! Han drog den av direkt og sprang iväg. Skrev ett innlägg här och alla menade att det bara var att bestämma, men det var det verkligen inte! Han blev helt galen av den jackan.

Vill hon inte ha overall heller? Det blev vår lösning. Overall hela tiden, varje dag från oktober till april. Jag vet inte varför, men den var visstnog mycket bättre än jackan.

• humma

Här finns en till som går ut i Crocs, kortärmad t-shirt och tights. Vill inte.
    Och då vill hon väl inte, hon tar på sig ganska fort när vi kommer ut.
    Som iconic har jag ett barn som vill ha snabba skor och snabba kläder, dvs vinterkläder tar sån tid att få på sig så det går nästan inte.Även tipset om att det är kallt så nu gäller overall (eller vantar, mössa) fungerar ibland.

• bizzy

har hon varit på sjukhus nån gång? jag säger att sätter han inte på sig kläderna blir han sjuk och måste åka till sjukhuset. Då blir det snabba puckar! eller att då får han stanna hemma och jag o pappa går ut, för vi har jackorna på oss, det brukar också funka, om nån annan redan sagt såg jag.

• humma
    bizzy skrev 2010-11-11 11:58:37 följande:
    har hon varit på sjukhus nån gång? jag säger att sätter han inte på sig kläderna blir han sjuk och måste åka till sjukhuset. Då blir det snabba puckar! eller att då får han stanna hemma och jag o pappa går ut, för vi har jackorna på oss, det brukar också funka, om nån annan redan sagt såg jag.
    Jag är så blödig på det viset, jag får för mig att hon kan få för sig att det är hennes "fel" om hon blir sjuk.
    Jag är nog blödig..!
  • LillTussa

Vi körde belöningssystem på vår nu 11-åring när hon var som värst. En stjärna för var gång hon klädde sig utan tjat o gnat! Efter 20 stjärnor i boken fick hon en sak för 50 kr, sen en sak för 100 osv tills hon fick en leksak som hon verkligen verkligen ville ha!
    Orkade inte tjata o bråka och belöning funkar bättre. och de är ju ändå såpass att de fattar vad det går ut på. Och belöningarna ska komma tätt tätt så de inte tappar geisten!
    Lycka till, hoppas ni löser det på nåt sätt!! 

• Rapunzella
    Tr0ust skrev 2010-11-10 09:46:58 följande:
    Wha! Vad ska man göra? Du måste ju klä på henne. Fine, då får hon väl skrika då. Bättre den än att hon blir sjuk eller? Shit! Föräldrar är så mesiga nu för tiden!
    Du har ingen treåring, va?
  • Ecthalia

MIn mamma lät mig få gå till dagis i pyjamasen och frysa lite.. det var mitt i vintern. Va inte speciellt roligt! Tack och lov var det inte långt till dagis heller. Men efter det så tog jag gladeligen på mig kläderna... mamma började på klädningen lite tidigare med mig så att det skulle finnas tid och jag lärde mig snabbt att ta på mig dem. Enligt henne ville jag nog mest bara känna mig "vuxen" *flin* Förstår dig i ditt dilemma... min är väldigt envis också och vill kan själv hela tiden. Det är svårt när man har lite tid... Jag har börjat göra som mamma gjorde, med att stiga upp tidigare så att det inte finns stress med att hon få ta på sig kläder själv och jag bara hjälper henne lite. Det fungerar förvånansvärt bra. Tror att tösen kände av min stress och satte sig på tvären liksom.

• Ecthalia

Jag tänkte om jag bara hjälper henne lite på traven och koncentrerar mig på att uppmuntra henne för det hon lyckats med, så är det ju en belöning i sig själv dessutom. Två flugor i en smäll, då hon verkar få bättre självkänsla också! Haha.. Me vinna allt och hon fattar det inte!

Svar på tråden Jag kan inte klä min 3 åring!