• Wednesday85

Snittfrågor!

Jag vill gärna veta hur ni som snittats mådde under och efter snittet!
    Hur kändes det under snittet, gjorde det ont?
    Hur ont hade du efter snittet, och hur länge hade du ont?
    Hur länge fick du gå på smärtstillande?
    Hur stort är ärret, och hur ser /såg det ut efter några månader?

• Svar på tråden Snittfrågor!
  • Cinnamoon

Ska bara börja med att säga att jag snittades akut, hade aldrig valt kejsarsnitt frivilligt.

Var ju såklart bedövad men tyckte det gjorde ont när de tryckte ut henne (vet inte om de gör så i vanliga fall men i mitt fall var det ju brottom så de tryckte väldigt hårt på min mage för att få ut henne). När de skulle skära så petade de på ena sidan och där gjorde det ont så då började de skära från andra sidan istället.
    Hade väldigt ont de första dagarna, tog mig inte upp ur sängen själv och kunde knappt gå. De första veckorna kunde jag väl röra mig skapligt men styrax innan jag skulle ta mina värktabletter hade jag väldigt ont, var alltå tvungen att ta mina tabletter i tid annars fick jag för ont. Kände av det i flera månader vid promenader eller om jag lyfte något. Fick ta det lugnt helt enkelt (var dock inte så svårt eftersom hon kom mitt i vintern så jag satt mest i soffan och ammade). Känner fortfarande obehag i snittet när jag gör magövningar 10 månader senare.
    Kommer inte ihåg exakt men det var flera veckor i alla fall.
    Är väl ca 15 cm långt (bikinisnitt) ser fint ut.

• karolina106

Hur kändes det under snittet, gjorde det ont? Det började svida i magen när de höll på att sy ihop. Trodde först det var bedövningen som släppt, men smärtan berodde på blod och vätska som rann ut i bukhålan. Tack vare detta kunde jag inte använda höger arm på 3 dar.

Hur ont hade du efter snittet, och hur länge hade du ont? Första dagen - så in i helvete överjävulskt ont. Fick morfin mot smärtan och spydde i ca 8 timmar. dag två, jobbigt men hanterbart, dag 3 mycket bättre.

Hur länge fick du gå på smärtstillande? Ca en vecka - 10 dar. Panodil och diklofenak på sjukhuset. Bara panodil hemma.

Hur stort är ärret, och hur ser /såg det ut efter några månader? Typ 20 cm, efter två månader är det ilsket rosa. Gör fortfarande ont när jag nyser.

• helene306
    Wednesday85 skrev 2010-11-10 10:45:32 följande:
    Jag vill gärna veta hur ni som snittats mådde under och efter snittet!

Första snittet (akut) kände jag inget till en början men när de kom till livmodern kände jag så jag blir sövd. De fyllde på EDA på op från förlossningen.
    Hade inte direkt ont efteråt, var mer småöm. Dag 2 var jag som innan. Åt Panodil och Dexofen på inrådan av sköterskan men jag glömde dem hela tiden ... Smärtstillande i kanske i någon vecka?
    Mitt snitt är 15 cm (var tvungen att mäta ), ett smalt streck och är nu lite blålila. Det blir vitt sen.

Andra snittet (planerat) kände jag inte ett smack trots att de kämpade och bökade med att få ut dottern.
    Fick spinalbedövning som är det de lägger vid planerat snitt.
    Inget ont efteråt och var betydligt rörligare andra gången, hoppade ur kläderna lätt som en plätt ca 5-6 timmar efter snitt. Jag blev förvånad själv. Fick ont av luft i tarmarna på natten och det var mindre kul Fick Ketogan på morgonen och slumrade 30 min. Dag 2 släppte detta.
    Jag fick med mig smärtstillande för 3 dagar hemma så sammanlagt 5 dagar.
    Detta snitt skar de i det förra så det är blålila just nu.

Jag gillar mitt snitt, det är ett minne av mina barns födelse. Denna gång har jag fått en snygg bula ovanför snittet (fick inte det första gången) men det får jag väl ta? Magen har ju varit uttöjd en gång till
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Anemia

Jag har gjort två snitt, det första akut i v 30, tjejen låg i säte och jag var sjuk, pga gravidkomplikationer blev det snitt andra gången med.

Nej, det kollade att bedövningen satt ordentligt. Jag hade inte ont, men kännde båda gångerna att de "bökade runt" lite där i magen.
    Första barnet, inte alls, jag var ordentligt neddrogad i 2½ dygnt och sov mest. Det var för att jag skulle ligga still i ett mörkt rum pga att jag var sjuk.  (fick Ketogan och Stesolid)
    Andra barnet fick jag ont efteråt, kom upptrappandes ju mera bedövningen släppte. Första natten var hemsk! Fick alvedon och Voltaren då. Kunde inte vända mig själv i sängen.  Det tillsammans med ordentliga sammandragningar. Detta släppte dock efter 24 timmar.
    Första gången, ketogan och stesolid i 3 dagar, sen alvedon i två. Hade inte alls ont då och alvedon någon gång räckte bra. Andra gången tog jag Alvedon var 6: timme i ca 3 dagar.
    Däremot, efter andra snittet kunde jag känna en brännande smärta i nästan två veckor om jag rörde mig för fort vid enstaka tillfällen. Det är för att de snittar ju ganska så litet, sen drar det isär muskulaturen så bristningar i muskler kan uppstå och göra ont.
    Anledningen till att jag inte hade ont allt första gången är ju för att jag enbart låg still, andra gången var jag ju tvungen att komma på fötter! ( Kan dock tillägga att snitt två gjordes kl 14, och jag duschade kl 20, så jag var rätt så rörlig ändå!)

Iom att fösta barnet låg i säte är  det snittet lite mera placerat till vänster, och var ca 10 cm. Vid andra snittet satte de det "i mitten" som en fortsättning. Totalt är nog snittet 15 cm nu, och ca 3mm brett. Rakt och fint, ser det inte alls om jag har trosor eller bikini.
    Och, som någon annan skrev, det är en del av mig och jag är stolt över det! Det är den vägen mina barn kom ut till världen!

• MissEllie

Jag hade ett planerat snitt den 9/9.

Inte alls, jag kände ingenting och tyckte det var riktigt spännande. Spinalen tog direkt och det enda var att jag fick blodtrycksfall när de öppnade mig.

Jag duschade samma kväll och då tog de katetern. Låg på BB i 4 dagar och då kändes det, jag var bara öm och stel då jag kom hem.

Alvedon och Dexofen i fem dagar. Fick Ketogan (tror jag det hette) de första dagarna, tyvärr gjorde det att jag kräktes så jag avstod sedan.

Cirka 10 cm och jättefint, har verkligen ett bikinisnitt.

• MissEllie
    Glömde, fick post-spinal huvudvärk och det var inte roligt. Hade dunkande huvudvärk 7 dagar efter snittet och fick koffeintabletter och blev ordinerad att dricka CocaCola. Det hjälpte faktiskt.
  • MissEllie

Glömde, fick post-spinal huvudvärk och det var inte roligt. Hade dunkande huvudvärk 7 dagar efter snittet och fick koffeintabletter och blev ordinerad att dricka CocaCola. Det hjälpte faktiskt.

• canmamma

Nej ont gjorde det inte, men det var ju inte behagligt. De drog och slet en del och jag kommer ihåg att jag frös.

Visst gjorde det lite ont, men inget som inte en alvedon tog hand om. Jag trodde väl inte riktigt på att jag skulle hålla ihop förrän efter ett par veckor, men det var nog mer mentalt. När de tog bort stygnen så sved det lite.

Jag hade ryggmärgbedövning under själva snittet och fick också en ordentlig dos morfin. Efter det var det ipren och alvedon i tre-fyra dagar. Jag tackade nej till iprenen en gång dagen efter snittet, men ångrade mig lite senare när jag fick lite ont.

Ärret är ca 15 cm och ligger under bikinilinjen. Nu är det bara ett smalt, ljust streck. Jag är smal och tappade graviditetskilona på ett par veckor, men var lite svullen och bullig runt snittet ett par månader. Vissa får ett litet hängveck över snittet, men inte jag. 

Svar på tråden Snittfrågor!