Wednesday85 skrev 2010-11-10 10:45:32 följande:
Jag vill gärna veta hur ni som snittats mådde under och efter snittet!
Hur kändes det under snittet, gjorde det ont?
Hur ont hade du efter snittet, och hur länge hade du ont?
Hur länge fick du gå på smärtstillande?
Hur stort är ärret, och hur ser /såg det ut efter några månader?
Under snittet: Det som gjorde ont var när de tryckte på mina ömma punkter i ryggen och svanken när de letade efter var de skulle lägga spinalbedövningen. Själva bedövningen gjorde inte ont. Jag blev lite illamående av bedövningen, klöktes ett par gånger men fick inte upp något då. De tog med en isbit på olika ställen för att kolla att jag inte hade känsel från bröst till tår. Snittet kände jag inget av förutom att magen gungade när de drog isär såret. Efteråt kräktes jag lite men var så vansinnigt hungrig efter att varit fastande så länge och då brukar jag må illa så tror det kan ha varit p g a det.
Efter snittet var det ok så länge jag låg stilla men kunde inte vända mig i sängen. Gjorde fruktansvärt ont när jag skulle gå upp ur sängen dagen efter och det kändes så konstigt i övre magen, som att de hade sytt ihop lungorna och dragit åt ordentligt eller nåt, kändes som allt blivit för kort men när jag kunde räta upp mig lite mer och höll en kudde för magen när jag gick så gick det bättre. Det gjorde ont att vända sig i sängen och gå upp ur sängen i cirka en vecka. Jag fick Diklofenak och Panodil i cirka en vecka. Efter ett par månader kunde jag fortfarande känna av det vid vissa lägen, t ex när jag gick in och ut ur bilen men bara som ett kort hugg, väldigt övergående.När jag kom hem använde jag glidlakanet jag hade fått låna av sjukgymnasten under graviditeten och det var underbart även efter snittet då jag hade svårt att röra mig i sängen utan det.
Ärret är fint nu 11 månader efter snittet, är väl cirka 20 cm långt. På vänster sida i bikinilinjen men på höger sida går det lite högre upp så det är inte helt jämnt men inget som stör. Vet inte om det beror på att det var tvillingar, eller hur huvudena låg eller varför snittet blev högre på höger sida. Däremot har jag fått ett hängveck över snittet. Min mage var stor redan innan jag blev gravid men nu efter så har jag en hemsk hängmage som jag inte hade innan. Om det beror på tyngden under graviditeten eller snittet vet jag dock inte men har ju hört att många som blivit snittade får just det här hänget över ärret.