• Wednesday85

Snittfrågor!

Jag vill gärna veta hur ni som snittats mådde under och efter snittet!
    Hur kändes det under snittet, gjorde det ont?
    Hur ont hade du efter snittet, och hur länge hade du ont?
    Hur länge fick du gå på smärtstillande?
    Hur stort är ärret, och hur ser /såg det ut efter några månader?

• Svar på tråden Snittfrågor!
  • Anemia

SvXrt,
    det tillhör inte det normala att man får ta fragminsrprutor, jag fick det första gången, men inte andra. Det är bara under speciella omständigheter.
    Jag tog dom själv, funkade ok även om det sved. Men som sagt, det är bara vid speciella omständigheter!

• PVeraB
    Anemia skrev 2010-11-11 10:27:40 följande:
    SvXrt,
    det tillhör inte det normala att man får ta fragminsrprutor, jag fick det första gången, men inte andra. Det är bara under speciella omständigheter.
    Jag tog dom själv, funkade ok även om det sved. Men som sagt, det är bara vid speciella omständigheter!
    aha! Där ser man. Jag har ju som sagt aldrig snittats förut så jag trodde alla tog sånna. Inte meningen skrämmas eller så.
  • Anemia

Nej, men bra att upplysa att det faktiskt kan förekomma. Ett kejsarsnitt ser ju en del som en gliarförlossning, men det är faktiskt ett större ingrepp i buken, vilket en del inte verka tro eller tycka. Även om det sker på rutin och -oftas- går bra, så är det en omfattande operation, och det ska man ha i åtanke!
    Snitt har sina fördelar, och vaginalt med - det är bara två olika sätt att få barn på!

• julklappen
    Wednesday85 skrev 2010-11-11 10:01:18 följande:
    En dum fråga kanske.. men det verkar som att snittet alltid läggs längs bikinilinjen, hur fungerar det då när håret växer ut, går det verkligen att ha förband på såret då?
    Det kallas bikinisnitt men det sitter en liten bit ovanför håret. Jag hade förband tills jag åkte hem från sjukhuset, var först inlagd på BB i 4 dagar men eftersom mina barn låg på neo bodde vi sen i ett övernattningsrum tills barnen fick åka hem efter en vecka så en vecka efter snittet tog de bort förbandet och jag var sydd med stygn som kroppen själv tar hand om så det var inga stygn som behövde tas bort.
  • julklappen
    PVeraB skrev 2010-11-11 10:08:13 följande:
    Min man gav mig de blodförtunnade sprutorna man får ta efteråt. Det gick oxå bra förutom en då jag ryckte till och han fick sticka två gånger. Hehe.
    Har du lätt för att få proppar eller? Jag fick i alla fall inget blodförtunnande så det är nog inget som alla får.
  • Wednesday85
    PVeraB skrev 2010-11-11 10:32:01 följande:
    aha! Där ser man. Jag har ju som sagt aldrig snittats förut så jag trodde alla tog sånna. Inte meningen skrämmas eller så.
    Ingen fara, jag har gjort IVF, så jag är van att ta sprutor
  • Wednesday85
    Anemia skrev 2010-11-11 10:34:16 följande:
    Nej, men bra att upplysa att det faktiskt kan förekomma. Ett kejsarsnitt ser ju en del som en gliarförlossning, men det är faktiskt ett större ingrepp i buken, vilket en del inte verka tro eller tycka. Även om det sker på rutin och -oftas- går bra, så är det en omfattande operation, och det ska man ha i åtanke!
    Snitt har sina fördelar, och vaginalt med - det är bara två olika sätt att få barn på!
    Jag är faktiskt väldigt rädd för snitt, men efter att ha fått en sfinkterruptur som fortfarande gör ont ibland, 2 år senare, så vet jag inte om jag vågar föda vaginalt igen. Känns som att välja mellan pest eller kolera..
  • Starkast
    Wednesday85 skrev 2010-11-11 09:59:51 följande:
    Fy vad hemskt, fick du några skador på tarmarna, eller varför har du stomi?
    Troligen tarmens nervsystem så de fungerar inte.
    Stomi är ingen sak alls i jämförelse med TPN.
  • Wednesday85
    Starkast skrev 2010-11-11 12:51:18 följande:
    Troligen tarmens nervsystem så de fungerar inte.
    Stomi är ingen sak alls i jämförelse med TPN.
    Skadades nerverna under kejsarsnittet då? Vad är TPN?
  • Starkast
    Wednesday85 skrev 2010-11-11 13:01:34 följande:
    Skadades nerverna under kejsarsnittet då? Vad är TPN?
    Ja, tarmarna fungerade perfekt direkt före KS och direkt efter gjorde dom det inte.
    .TPN är näring genom dropp, så jag går runt med droppställning här hemma upp till 20timmar/dygn.
Svar på tråden Snittfrågor!