• cassis23

Behöver hjälp med kyckligsallad.

På Lördag kommer de lite främmat då jag fyllt år och vi tänkte bjuda på kycklingsallad, vitlöksbaguetter och tsatziki.

Nu till den viktigaste frågan!
    Hur gör jag kycklingen på bästa sätt?
    Vi brukar köpa färdig salladskyckling men de är ju så dyrt när man ska göra till flera så tänkte göra den själv.
    Jag lyckas alltid få den torr och smaklös så nu vill jag ha tips på hur jag ska göra den.
    Kan jag göra den imorn kväll och sen låta den stå i kylen över natten utan att den blir för torr?
    Den ska ju trotts allt va kall i salladen.
    Ska man kanske krydda den på nått sätt med vitlök eftersom de andra oxå är med vitlök eller blir de för mycket då kanske?

I salladen brukar vi ha.
    *Kyckling (givitvis Flört)
    *Majs
    *Gurka
    *Tomat
    *Grönsallad

Är de något mer man kan ha i? Har funderat på t ex avokado?!

• Svar på tråden Behöver hjälp med kyckligsallad.
  • Här och nu
    cassis23 skrev 2010-11-11 20:49:28 följande:
    Lägger nog till rödlök och avokado. Tyvärr gillar jag inte fetaost så de utesluts Tungan ute

Vet fortfarande inte hur jag ska göra med kycklingen men får kika lite på priserna i affären imorn =)

Ska nog även testa den turkiska yoghurten med sweet chillisås så blir de ett alternatic =)

Tusen tack för all hjälp!
    En färdiggrillad kyckling brukar gå på 40 kr. 1 kg kycklingbröstfilé på 60 sådär. Vet ej hur mycket en färdig kyckling väger, men inte 1 kg iaf o filé är saftigare. Gillar du mozzarella kan du tärna det istället för feta. Yoghurt med chilisås är även kanongott till Stinas kyckling o annan vanlig kyckling.
  • Här och nu
    Queenie70 skrev 2010-11-11 20:54:55 följande:
    Ta nån annan tärnad ost då. Typ boxholms gräddost. (nej, mina kycklingsallader brukar inte vara budgetalternativ )
    Boxholms e ju så god! Har upptäckt den på Netto!
  • Priceless Perfection

Köp kycklingfiléer - bröst, lägg i dem i en påse med marinad (finns att köpa på ICA). Låt ligga i kylskåp i en timme. Stek. Osv.

Det blir fruktansvärt gott.

• cassis23
    Priceless Perfection skrev 2010-11-11 20:59:17 följande:
    Köp kycklingfiléer - bröst, lägg i dem i en påse med marinad (finns att köpa på ICA). Låt ligga i kylskåp i en timme. Stek. Osv.

Det blir fruktansvärt gott.
    Vad är de för marinad du köper då och hur hittar man den? pulver eller fytande?

Men hur långt kommer man på en färdiggrillad kyckling? Vi är 11 stycken och jag gillar att göra MYCKET så alla kan äta sig mätta och blir de över är de bara ett plus för då har man ju till dagen efter oxå =)

Är bästa alternativet att steka alltså? Inte i ugnen? Är jätte kassp å kyckling då jag är så rädd att den ska va rosa.
  • Här och nu
    cassis23 skrev 2010-11-11 21:05:00 följande:

Men hur långt kommer man på en färdiggrillad kyckling? Vi är 11 stycken och jag gillar att göra MYCKET så alla kan äta sig mätta och blir de över är de bara ett plus för då har man ju till dagen efter oxå =)

Är bästa alternativet att steka alltså? Inte i ugnen? Är jätte kassp å kyckling då jag är så rädd att den ska va rosa.
    Finns pulver-marinad att blanda med vatten och/eller olja. Finns nog även färdig marinad. Har också varit kass på att steka kött, men jag gör små tärningar på 2 cm ca. Steker på hög värme o när ytan är lite gyllenbrun, skär jag i den tjockaste biten för att se om den är genomstekt. Minst 2 hela kycklingar hade jag tagit o då är det billigare med 1 kg filé. Steka i ugnen är krångligare om man ska ha till sallad. Kolla annars på Willys efter salladskyckling. Billigare där. Bor du nära Lund kan jag steka pippin åt dig!
  • Priceless Perfection
    cassis23 skrev 2010-11-11 21:05:00 följande:

Finns färdig marinad i flytande form i påse. Brukar ligga brevid kryddorna. Santa Maria heter den. Jag brukar ta den som är just för kyckling. Det står på påsen vad den passar till. Jag lovar att du blir mer än nöjd!!
  • kg8

Annars finns det ju färdig salladskyckling i frysdisken. Färdigkryddad och färdigstekt.

• cassis23
    Här och nu skrev 2010-11-11 21:09:17 följande:
    Finns pulver-marinad att blanda med vatten och/eller olja. Finns nog även färdig marinad. Har också varit kass på att steka kött, men jag gör små tärningar på 2 cm ca. Steker på hög värme o när ytan är lite gyllenbrun, skär jag i den tjockaste biten för att se om den är genomstekt. Minst 2 hela kycklingar hade jag tagit o då är det billigare med 1 kg filé. Steka i ugnen är krångligare om man ska ha till sallad. Kolla annars på Willys efter salladskyckling. Billigare där. Bor du nära Lund kan jag steka pippin åt dig!
    Haha tack så mycket men ne jag bor i Götene så de är ganska långt till Lund, blir en dyr kyckling =)
    Får testa att köpa kycklingbröstfileer och marinad och steka små bitar, borde ju inte misslyckas!
    Håll tummarna att dom inte blir allt för torra!

Jag brukar köra kycklingfile i bitar i en ugnsform med massa olja, curry salt o peppar (till ris) och den blir jätte mör o god men en natt i kylskåpet så är den Aptorr, tror ni risken blir de om jag steker den me?
  • mclo

Jag brukar altid köpa färdiggrillad kyckling, fetaost rödlök, blandsallad, gurka och tomat.

• Här och nu
    cassis23 skrev 2010-11-11 21:31:25 följande:
    Haha tack så mycket men ne jag bor i Götene så de är ganska långt till Lund, blir en dyr kyckling =)
    Får testa att köpa kycklingbröstfileer och marinad och steka små bitar, borde ju inte misslyckas!
    Håll tummarna att dom inte blir allt för torra!

Jag brukar köra kycklingfile i bitar i en ugnsform med massa olja, curry salt o peppar (till ris) och den blir jätte mör o god men en natt i kylskåpet så är den Aptorr, tror ni risken blir de om jag steker den me?
    Täcker du över kycklingen ordentligt när du ställer i kylen? Ta lite extra fett i pannan när du steker kycklingen. Försöker lära min man detsamma. Håller tummarna!
  • cassis23
    Här och nu skrev 2010-11-11 21:36:26 följande:
    Täcker du över kycklingen ordentligt när du ställer i kylen? Ta lite extra fett i pannan när du steker kycklingen. Försöker lära min man detsamma. Håller tummarna!
    Jag brukar lägga den i en matlåda, hjälper de kanske om jag steker den i mycket fett och sen lägger den inlindad i aliminumfolie?
  • Här och nu
    cassis23 skrev 2010-11-11 21:37:57 följande:
    Jag brukar lägga den i en matlåda, hjälper de kanske om jag steker den i mycket fett och sen lägger den inlindad i aliminumfolie?
    Jag tycker iaf att om jag snålar med fettet blir kycklingen torr, men det behövs inga mängder för det. Vi täcker med plastfolie.
  • inze

Jag använder också Santa Marias färdiga marinader. Jag marinerar hela filéer och steker dem sedan i ugn. Tärnar när de kallnat om jag ska ha till sallad. Ska du steka dagen innan så håller den sig kanske saftigast om du förvarar de hela filéerna och sedan tärnar den när du ska göra din sallad.

Finns som nämts tidigare kycklingmarinad:
    http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p2c&c=2&s=1&id=5370
    men även vitlöksmarinad:
    http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p2c&c=2&s=1&id=116
    + flera andra men nån av de passar kanske bäst till din salladskyckling.

• EmilieC

Det här brukar jag ha i:

Grillad kyckling.
    Tomat.
    Gurka.
    Paprika.
    Isbergssallad.
    Rödlök.
    Pasta.
    Feta ost.
    Salt o peppar.

- Det brukar bli jätte gott + sås, så blir det inte torrt! :)

• EmilieC
    EmilieC skrev 2010-11-12 15:40:24 följande:
    Det här brukar jag ha i:

Grillad kyckling.
    Tomat.
    Gurka.
    Paprika.
    Isbergssallad.
    Rödlök.
    Pasta.
    Feta ost.
    Salt o peppar.

- Det brukar bli jätte gott + sås, så blir det inte torrt! :)
    Glömde att säga champinjoner!
  • Wilmis07

Knaperstekt bacon är gott att ha i.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • moa8106

Håller med att pasta är gott att ha i. Billigt och mättande!
    Avocado är ju jättegott liksom rödlök.
    Svarta oliver, mums!
    Istället för pasta är det ju fräscht att ha i bulgur eller cous-cous, nyttigare men like mättande! 

Lycka till, blir nog jättegott hur du än gör! 

• cassis23

Körde på frysta färdiga bitar, är för feg om jag skulle misslyckas o få dom torra Obestämd la dom i kylen nu så är dom nog lagom imorn när salladen ska göras.
    Kanske ska fylla ut salladen lite med skruvmacaroner!? Har de ju ändå hemma!

Annars köpte jag:
    Rödlök
    Grönsallad
    Gurka
    Tomat
    Avokado
    Majs
    Röd paprika
    (tror inte jag glömde nått)

Till blir de Tzatsiki och en gräddfilsås, www.recepten.se/recept/graeddfilssaas.html. Och vitlöksbaguetter.

Tack för alla tips!

• Duefigli

Åh, kycklingsallad, vad gott!

Jag tycker att kycklingfiléer blir väldigt saftiga om man grillar dem hela i ugnen. Låt dem dra ordentligt i nån smarrig marinad och kör dem sedan i ugnen tills de är klara, men absolut inte torra. Kyckling måste inte bli trådig och kritvit, utan kan läggas i folie när de är snudd på klara, så bakas de klart i paketet. 

Sedan skär jag dem i skivor/bitar när de ska ner i sallden.

Knaperstekt bacon som någon tipsade om är också supergott att ha i! Likaså strimlade soltorkade tomater och oliver.
    Synd att du inte gillar fetaost - det tycker jag annars är grymt. Hyvlad parmesanost kanske? 

Lycka till!

Svar på tråden Behöver hjälp med kyckligsallad.