• Anonym (fundersam)

handpenning vid huslån?

Hej! 

Är ju så sjukt sugen på att köpa hus, men hur gör man egentligen med handpenningen, om man inte har 100 000 sparat på fickan..? tittar på hus i 7-8 hundra tusen klassen.. vilket skulle innebära en handpenning på ca 80 000 ju.. har sett på visa bankers hemsida att man kan ta ett handpenninglån, men då måste det återbetalas inom ett halvår, dvs 80 000/ 6= ca 13 000 i månaden, vilket jag ju kan säga att ekonomin inte har i överskott varje månad..

någon som vet om man kan hitta en annan lösning?  

• Svar på tråden handpenning vid huslån?
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (köpt hus) skrev 2010-11-12 12:56:01 följande:
    har nu i dagarna köpt hus, har lånat till allt.
    Lagfart, handpenning, huslån plus att vi har bakat in ett gammalt blancolån i dessa lån.
    fick låna till rubbet !
    får man fråga vilken bank och hur ekonomi ser ut ? 
  • Anonym (fundersam)
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-11-12 13:29:16 följande:
    fast har man redan flyttat fler gånger än man är antal år.. vid 20 liksom.. Att hålla på o flytta runt när man har barn är heller ingen hit för det är ju sällan man kan byta upp sig inom samma område. Nej det går nog bra om man är lite yngre och inte har familj.
    Men det är inget råd jag skulle ge någon över 25 eller någon med barn. FY fanken för att flytta säger jag och det är absolut inte värt de kronor man ev skulle tjäna på flytten eftersom man dessutom måste ta han om sin bostad och mata med pengar under boendets gång för att den inte ska tappa i värde.

Jag är helt emot att rycka upp barn och flytta omkring på dem onödigt mycket och som singel/utan barn.. visst flytta hur mycket du vill, men  att tjäna 10.000 här och 10.000 där är ju bara peanuts i jämförelse med välmående och stabilitet i tillvaron.

Det funkade för dig, grattis, men för de allra flesta är det inget bra sätt att skaffa sig en bostadskarriär.
    ja, jag har dessutom en liten på 18 månader redan och syskon väntas nästa vår/sommar, så med 2 barn, nej då bor jag på ett ställe så länge det bara går, inte bra att behöva byta dagis osv för barnen helatiden, vill deffinitivt att dom ska ha en trygg grund till sin uppväxt. 
  • Kjell2
    Anonym (fundersam) skrev 2010-11-12 14:39:22 följande:
    ja, jag har dessutom en liten på 18 månader redan och syskon väntas nästa vår/sommar, så med 2 barn, nej då bor jag på ett ställe så länge det bara går, inte bra att behöva byta dagis osv för barnen helatiden, vill deffinitivt att dom ska ha en trygg grund till sin uppväxt. 
    Men då har du tre val just nu
    Bo kvar tills barnen bli stora
    Köpa ett billigare, bättre  men inte drömhus, nu som du har råd med och flytta nu
    Spara, köpa drömhuset och flytta om några år.
  • Anonym (köpt hus)

Nordea
    har tillsammans ut med löner o barnbidrag ca 27 000 i månaden
    kommer att betala mindre i månaden i huset än vad vi gör nu när vi bor i lägenhet !

• Anonym (Sthlm)
    Anonym skrev 2010-11-12 12:48:58 följande:
    Oki, fast då måste ni ju betalt ett antal miljoner för fastigheten.
    Ja, men den ursprungliga frågan var om nån som betalade ungefär 100k i lagfart och pantbrevskostnader hade köpt en herrgård. Min poäng var bara att så fort man köper något som är 60kvm+ i närförort i Stockholm landar man på över 100k...
  • Anonym (?)
    Anonym (köpt hus) skrev 2010-11-12 15:15:59 följande:
    Nordea
    kommer att betala mindre i månaden i huset än vad vi gör nu när vi bor i lägenhet !
    Jo, men vad kostade huset då? Om man köper ett hus för 500 000 i någon kommun på landet så går det väl gott och väl att betala med 27 000 per månad  fastän man tagit lån för allt, men om man vill köpa en dyrare villa på 2-4 miljoner så är det väl inte så lätt att få lån till hela summan med era inkomster. Skulle jag inte tro i alla fall, men det kan ju vara olika från bank till bank.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (köpt hus) skrev 2010-11-12 15:15:59 följande:
    Nordea
    okej, inte helt olikt min situation då! 
    min fundering är också vad huset kostade å hur stort lån ni tog?  
  • tompatiger

Hejsan,

Att ta ut pantbrev kostar 2% av det ni behöver låna, (vilket är max 85% av köpeskillingen) + en del administrativa kostnader (max 2000 kr)

Lagfart kostar 1,5% av köpeskillingen + max 2000 kr i administrativa kostnader.

Pantbrev skall oxå betalas kontant, men du kan återvända befintliga Pantbrev på huset utan avgift.

Ovan kostnader måste du betala kontant samt handpenning på 15% av köpeskillingen.
    Du kan dock låna upp till 90% med 5% blancolån som säkert ligger runt 5-6 % ränta.

Var noga med att syna besiktningsprotokollet!

Ta en dialog med banken så hjälper de er med olika kalkyler och exempel.

Lycka till

/t

• n1ettan
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-11-12 13:29:16 följande:
    Det funkade för dig, grattis, men för de allra flesta är det inget bra sätt att skaffa sig en bostadskarriär.
    Kjells ekonomiska råd går inte av för hackor. Jag tycker absolut att man skall lyssna till vad han har att säga och begrunda hur ens ekonomi ser ut! Är man händig och intresserad av lite snickeri så är det inga problem att göra en fin resa på bostadsmarkanden. 
  • Anonym (bygger nytt)

Vi beslöt oss för att bygga helt nytt, vi hyrde ett radhus för ca 12 000 och beslöt oss för att det var att kasta pengarna i sjön. Vi flyttade till en stor 2:a  (i samma område) för att spara ihop så mycket pengar som möjligt. Vi är snart uppe i 100 000.
    Om tre månader har vi äntligen vårt hus och då har vi bott i tvåan i 10 månader :)  

Kanske ska tillägga att vi har tre barn så det har inte varit helt lätt att bo så trångt, men nu så här i efterhand värt det.  

• Anonym (köpt hus)

betalade 895 för huset. lånade till lagfart, handpenningen o sen till själva huset.
    la oxå på ett gammalt lån så vi kommer att ha lån på ca 1.2 miljoner.

• slemtorsk i din bralla
    n1ettan skrev 2010-11-12 18:10:03 följande:
    Kjells ekonomiska råd går inte av för hackor. Jag tycker absolut att man skall lyssna till vad han har att säga och begrunda hur ens ekonomi ser ut! Är man händig och intresserad av lite snickeri så är det inga problem att göra en fin resa på bostadsmarkanden. 
    Jag vet att kjell har vettiga råd för det mesta .. men att vara lite händig och hålla på att snickra och förbättra en bostad,, när man har barn och dessutom kunna ha ett vettigt liv utan att behöva pytsa in pengar i huset hela tiden, ser jag som näst intill omöjligt.
    Är bättre, ser jag det som att bo i en sunkig lägenhet några år extra och spara pengar för att köpa rätt hus direkt, det är ju ändå oftast så att man vill förbättra och förändra när man flyttar in.

Förstår inte den här flytthysterin för att tjäna några spänn, det är inte värt tiden man offrar alls anser JAG, om någon sen vill göra så och byta dagis och skolor åt sina barn bara för att tjäna en hacka så fine.. det ä rinte min familj men jag skulle aldrig göra så.
  • Kjell2

Även jag brukar varna småbarnfamiljer att ge sig på renoveringsobjet. Tar mycket pengar och/eller massor av egen tid.

Om man inte gillar att flytta så ska man naturligtvis inte köpa och sälj för en bostadskarriär. Själv har jag flyttat var femte år i snitt, vara en gång pga jobb på ny ort.

Men kan man inte finansiera drömboendet just nu och inte vill flytta runt finns det egentligen bara två  alternativ kvar,
    Spara och köpa drömboendet senare
    Köpa billigare, men inte drömboende, nu och nöja sig med det.

Även att spara är en risk. Går bostadsprisern upp mycket kan priset på drömboendet öka snabbare än man sparar och förblir ouppnåbart även iframtiden.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2010-11-13 15:27:18 följande:
    Om man inte gillar att flytta så ska man naturligtvis inte köpa och sälj för en bostadskarriär. Själv har jag flyttat var femte år i snitt, vara en gång pga jobb på ny ort.
    Så länge bostadspriserna går upp så går det ju utmärkt att göra aktiv bostadskarriär. Värre om bostadspriserna börjar sjunka, de senaste 15 åren har ju mer eller mindre varit ett självspelande piano på bostadsmarknaden men från dagens nivåer får man nog räkna med att bostadspriserna i bästa fall står still. Att tro att de kommande 15 åren är som de föregående är tokigt. vi bör alla komma ihåg åren 1990-1994, i bästa fall kanske det var 40% prisfall, i sämsta fall gick din bostadsrättsförening i konkurs.

Inte helt billigt med mäkararvoden, ev. pantbrev, lagfarter vid flyttar. ca. 5% av bostadens värde ryker lätt.

Bästa sättet att finansiera bostad är att spara pengar och amortera ev. bostadslån på nuvarande bostad.
Svar på tråden handpenning vid huslån?