• MamaLucy

Svårt att få diagnos,finns det fler?

Ja, det verkar dröja innan det blir nån ordning... Har försökt i flera år nu!
    Har bytt vårdcentral efter att ha blivit dåligt behandlad.. Symtom: trötthet, irriterad, värk i kroppen, tappar hår, yrsel, hjärtklappning, viktuppgång , låg stresströskel, svårt med koncentration ( trög i huvudet), glömsk! osv.. har säkert glömt nått nu..
    Enl läkaren på 1:a vct så var det vårtrötthet och jag borde banta.. *s* Men det visade sej vara b12 brist och folsyrabrist.. Som enl honom inte alls behövde utredas...
    Har testat sköldkörten åxå, och är inom referens ( tsh 2.1 och fritt t4 9.4, detta var ett tag sen nu iofs...) så det var helt ointrrssant åxå..
    Bytte vct och har gjort coloskopi ( just det, glömde magproblem..) och tagit massa blodprover ( dock ej skk prover) Min nya läkare är mkt bättre. Eftersom tabletterna jag fick mot bristen på b12 och folsyra inte alls får mej och må bättre så väntar även en gatroskopi, och han tycker det låter som sköldkörtel problem.. men eftersom jag ligger inom referens så vet jag inte om han tror på hypo heller. Han skulle rådgöra med äldre, erfarnare kollegor och återkomma... Ja det är väl där jag är nu....
    en annan läkare ( kontaktade hagakliniken i gbg när jag tröttnade på min vct) ville ge mej hjärtmedecin för hjärtklappningen bara... Och hon verkade helt väck... Pratade om små barn, det var nog därför jag mådde så..( har en 3 åring) visst.. bara för att man har barn så mår alla så...?

Finns ni fler där ute som måste kämpa för svar??????

• Svar på tråden Svårt att få diagnos,finns det fler?
  • Tjorvelina
    Noiis skrev 2012-02-18 22:37:17 följande:
    här är en till. Har haft problem med magen som visade sig vara magsår, (jag vägrar dock coloskopi så detta har vi väl egentligen gissat oss fram till men fått jätte bra respons via medicinerin)

När jag var klar med magproblem så kom dessa 
    Viktnedgång, yrsel, trötthet, glömsk, humörsvängningar, andningsbesvär Jag fick dessutom svåra utslag över hela benen som gjorde helt hysteriskt ont. Dessa konstaterades vara knölros (knölros ska gå över på max 6 veckor men det tog mina 6 månader innan dom försvann som knölar, nu ser benen bara "Misshandlade ut". knölrosen konstaterades i april. jag har haft det innan men alla jag har träffat med dom har aldrig sett så mycket som jag fick eller så illa som jag fick det. därav ställer sig vissa idag frågande till om det verkligen var knölros. men när jag hade utslagen så ville ingen kolla på dom... förens nu när dom är borta...)
    Detta kom i våras. Jag medicinerades med smärtstillande och magbesvären kom tillbaka. Knölrosen gav inte med sig och jag har bollats mellan olika kliniker och avdelninar. hos Thorax lungmottagning konstaterades astma samt att jag har många körtlar i lungorna. dock ej en klar sarkoidos(röntgen  visar neg, MR och datortomografi visar pos. bronkoskopi visar neg)

reumatologen vet inte vad detta är.

Så här ser det ut i dag, kan jag knappt gå pga. smärta i knän, underben och fotleder. smärta i höger arm. vid värme/kallt svullnar ben och arm och jag kan knappt röra mig.
    Magen strular som bara den.
    Är konstant trött, humörsvängningar och ofta olust till mat men enormt sötsug. huvudvärk som kommer och går.
    Äter citodon(8st) naproxen(2st) diverse vitaminer(1 vardera), kalium(1st), omeprazol(2st)  samt inhalerar asmtaspray 2 puffar morgon och kväll. 

känns inte som att jag gör annat än att knapra piller och må dåligt. bollas mellan alla avdelningarna och ingen kan hjälpa mig. min läkare på VC gör vad han kan en alla andra bara pekar på varandra.
    man har via ULkonstaterat att jag har "svarta bitar" överallt i benen/knäna/fotlederna så jag ska göra en stor MR i veckan. vad detta är vet man inte och både jag och VC läkaren fattar inte varför man inte punkterade dom på direkten och tog prover.

Hur går det för dig o alla andra?

Citodon är juinte så bra för magen...

Själv fick jag svar på mina prover som togs förra veckan kunde inte hålla mig så jag ringde sköterskan o frågade så nu är det bara ovänta påläkaren som ska ringa få se vad o hur han tänker o göra...

Mitt pth var högre än sist låg nu på 9, nått o fortfarande lätt  förhöjt calcium o D-vitaminet hade endast gått upp till 50 låg på 45,2 i sommras fattar inte o jag undrar vad det är för fel varför de inte stiger mer..

Jag är så less på o må skit..   

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 14:e o 15:e gången 27:e o 28:e Juli 212
  • Noiis

Jag blir bara bollad mellan avdelningar. Man har via Mr kunnat konstatera en mängd myosit i båda benen i muskler nerver och även i skelett. 3 läkarutlåtande att det är systematisk myosit men reuma avskrev mig iaf.

Min VC läkare är guld och försöker lösa detta. Ska träffa han på fredag igen.

• Immunbristmamman

Hej! 
    Jag har varit hemma och sjukskriven i ett drygt år. Har haft fysiska problem som utretts och aldrig diagnosticerats genom åren och kanske är på väg mot en lösning och en diagnos snart, om jag har tur. Har även en depression/utmattningsdepression som verkar svårbehandlad.

Har immunbrist som ska börja behandlas på tre veckor och vägen till den diagnosen (som än inte är riktigt, riktigt fastställd) har varit spännande. Alla (eller iaf de flesta) mina fysiska problem som jag haft tidigare som ingen förstått sig på har förmodligen med immunbristen att göra (med tanke på alla frågor läkare ställde om min tidigare fysiska hälsa). I höstas fick jag flera lunginflammationer, bihåleinflammationer, öroninflammationer och var riktigt dålig i flera månader. Eftersom jag blivit kallad hypokondriker och aldrig känt mig tagen riktigt på allvar väntade jag med att söka hjälp.
    När jag slutligen tog mig till vårdcentralen konstaterades (av läkare 1) det att jag inte hade någon snabbsänka men att det lät som lunginflammation i lungorna. Fick antibiotika men förmodligen för kort kur, så jag blev inte frisk. När jag gick tillbaka sa läkaren (2) att jag bara var sliten efter lunginflammationen och att han inte tänkte ta några prover. Han sa att jag skulle vila så skulle allt bli bra. När jag inte blev bättre efter ytterligare en tid gick jag tillbaka till vårdcentralen och av den läkaren (3) fick jag veta att anledningen till att fortfarande kände det som att jag hade lunginflammation var psykisk, eftersom hon såg att jag äter antidepressiv medicin. Jag fick inte lämna prover och fick inte någon medicin.  Blev såklart kränkt av detta och det kändes inte särskilt kul att gå tillbaka igen, men jag var så sjuk att jag inte hade något val. Läkare 4 tog prover, konstaterade att jag hade lunginflammation igen, bihåleinflammation igen, vätska bakom båda trumhinnorna. Jag bad henne kolla om mitt immunförsvar fungerade och då kom svaret tillbaka att mitt immunförsvar var dåligt. Jag hade även tecken på autoimmun sjukdom och ev reumatisk sjukdom men remiss skickades till infektionsmottagning.

Nu har jag i alla fall fått veta att jag har immunbrist. Man har pratat om att remittera mej till reumatologen för att utreda om jag har ledgångsreumatism och SLE men nu har allt strandat. Fast det kanske är så att man måste behandla upp mitt immunförsvar först för att se vilka symtom som finns kvar när immunförsvaret blir bättre.

Jag väntar på att få hjälp att trappa ur den antidepressiva medicinen för att den gör mer skada än nytta, men det verkar svårt att få hjälp med det. Allt tar sån tid. Men å andra sidan tycker ju vi alla det.....:P

Jag har fått "indikationer" från två läkare jag pratat med att min immunbrist kan ha orsakat den depression jag har och som är svårbehandlad. Jag bara hoppas att nån läkare kan ta ett helhetsgrepp på min arma kropp. Förra året träffade jag 11 läkare och alla hade en åsikt (olik den föregående) om min fysiska och psykiska hälsa och medicineringen. Har börjat och slutat med mediciner, fått högt och lågt blodtryck, delvis tappat synen på ögonen, svimmat, sett brännskadad ut i huden av utslag, tappat hud i händer och under fötterna, och dessutom fått Raynauds fenomen.  

Har alltså en depression som inte vill ge med sig, som kanske inte är serotoninorsakad (?) och fysiska problem som man tror är allt möjligt...... Om jag bara bli liiiiite piggare, vilket läkaren säger att jag kommer bli efter någon månads behandling med medicinen jag ska få, kanske man orkar driva på.  

• Tjorvelina
    Noiis skrev 2012-03-24 22:10:18 följande:
    Jag blir bara bollad mellan avdelningar. Man har via Mr kunnat konstatera en mängd myosit i båda benen i muskler nerver och även i skelett. 3 läkarutlåtande att det är systematisk myosit men reuma avskrev mig iaf.

Min VC läkare är guld och försöker lösa detta. Ska träffa han på fredag igen.

Men fy vad jobbigt o bli bollad så där krmar om...

Hoppas verkligen din läkarekan hjälpadej...
    Immunbristmamman skrev 2012-03-25 20:04:25 följande:
    Hej! 
    Jag har varit hemma och sjukskriven i ett drygt år. Har haft fysiska problem som utretts och aldrig diagnosticerats genom åren och kanske är på väg mot en lösning och en diagnos snart, om jag har tur. Har även en depression/utmattningsdepression som verkar svårbehandlad.

Har immunbrist som ska börja behandlas på tre veckor och vägen till den diagnosen (som än inte är riktigt, riktigt fastställd) har varit spännande. Alla (eller iaf de flesta) mina fysiska problem som jag haft tidigare som ingen förstått sig på har förmodligen med immunbristen att göra (med tanke på alla frågor läkare ställde om min tidigare fysiska hälsa). I höstas fick jag flera lunginflammationer, bihåleinflammationer, öroninflammationer och var riktigt dålig i flera månader. Eftersom jag blivit kallad hypokondriker och aldrig känt mig tagen riktigt på allvar väntade jag med att söka hjälp.
    När jag slutligen tog mig till vårdcentralen konstaterades (av läkare 1) det att jag inte hade någon snabbsänka men att det lät som lunginflammation i lungorna. Fick antibiotika men förmodligen för kort kur, så jag blev inte frisk. När jag gick tillbaka sa läkaren (2) att jag bara var sliten efter lunginflammationen och att han inte tänkte ta några prover. Han sa att jag skulle vila så skulle allt bli bra. När jag inte blev bättre efter ytterligare en tid gick jag tillbaka till vårdcentralen och av den läkaren (3) fick jag veta att anledningen till att fortfarande kände det som att jag hade lunginflammation var psykisk, eftersom hon såg att jag äter antidepressiv medicin. Jag fick inte lämna prover och fick inte någon medicin.  Blev såklart kränkt av detta och det kändes inte särskilt kul att gå tillbaka igen, men jag var så sjuk att jag inte hade något val. Läkare 4 tog prover, konstaterade att jag hade lunginflammation igen, bihåleinflammation igen, vätska bakom båda trumhinnorna. Jag bad henne kolla om mitt immunförsvar fungerade och då kom svaret tillbaka att mitt immunförsvar var dåligt. Jag hade även tecken på autoimmun sjukdom och ev reumatisk sjukdom men remiss skickades till infektionsmottagning.

Nu har jag i alla fall fått veta att jag har immunbrist. Man har pratat om att remittera mej till reumatologen för att utreda om jag har ledgångsreumatism och SLE men nu har allt strandat. Fast det kanske är så att man måste behandla upp mitt immunförsvar först för att se vilka symtom som finns kvar när immunförsvaret blir bättre.

Jag väntar på att få hjälp att trappa ur den antidepressiva medicinen för att den gör mer skada än nytta, men det verkar svårt att få hjälp med det. Allt tar sån tid. Men å andra sidan tycker ju vi alla det.....:P

Jag har fått "indikationer" från två läkare jag pratat med att min immunbrist kan ha orsakat den depression jag har och som är svårbehandlad. Jag bara hoppas att nån läkare kan ta ett helhetsgrepp på min arma kropp. Förra året träffade jag 11 läkare och alla hade en åsikt (olik den föregående) om min fysiska och psykiska hälsa och medicineringen. Har börjat och slutat med mediciner, fått högt och lågt blodtryck, delvis tappat synen på ögonen, svimmat, sett brännskadad ut i huden av utslag, tappat hud i händer och under fötterna, och dessutom fått Raynauds fenomen.  

Har alltså en depression som inte vill ge med sig, som kanske inte är serotoninorsakad (?) och fysiska problem som man tror är allt möjligt...... Om jag bara bli liiiiite piggare, vilket läkaren säger att jag kommer bli efter någon månads behandling med medicinen jag ska få, kanske man orkar driva på.  

Hoppas verkligen du blir o må bättre o får den hjäöp du behöver.... 
    Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 14:e o 15:e gången 27:e o 28:e Juli 212
  • Tjorvelina

Här gerkar det ljusna faktiskt, läkarn ringde i Fredags o berättade om provsvaren jag frågade om jag inte kunde få injektioner med D-vitmin för o få upp det nån gång men han velainte ge mig någonting utan tt prata med dom på endokroligin. Då mitt pth är förhöjt o Även lätt förhöjt calcium. Han ringde upp igen efter några timmar o sa att jag skulle sluta med calcipos D forte som jag ätit i ett år för dom misstänkte bisköldkörtel problem då pth ytterligarehade höjts. Så nu skulle jag ta D-vitamin i droppform en gång vecka i 2 mån o nya prover då lägre så är det med stor sannolikhet bisköldkörtlarna o då blir det kirurgi... Någonstans så kännerjag glädje över o veta vad det har varit som har spökat sen 2004 som bara blivit värre o värre. Då det var beställningsvara dom där dropparna så har jag kört 2-3 tabletter med rent Dvitamin som jag köpt till sonen o jag undrar om jg inte redan känner mig piggare..... Bara hoppas a´tt värdena sänks till sommaren... Spännande värre o tack snälla doktorn för du lyssna o tog mig på allvar.....

• Tjorvelina

Halojken!

Hur går det för er?  

• HOA

När jag läser denna tråd slås jag av hur många som har symtom som är  typiska för elöverkänslighet. Som elöverkänslig känner jag igen de flesta symtomen. För mig började det med trötthet, en enorm värk i benen, svullna händer, minnes och koncentrationsproblem. De flesta läkare kan inget kan inget om riskerna med strålningen eller så vill de inte erkänna problemet. Ett problem som varit känt sedan länge. http://mobiltelefoni.tv/2012/05/26/myt-att-det-inte-skulle-finnas-belagg-for-eloverkanslighet/.

Här är en lista på symtom man kan få av strålning. http://www.vagbrytarenstockholm.se/halsoproblem/tabell/index.htm

Till denna lista kan man lägga
    Blåmärken
    Sköldkörtelproblem 
    Allergi
    Astma
    ADHD
    Kronisk trötthetsyndrom
    Utmattiningssyndrom

När personer elsanerar och får bort strålningen blir många av med en mängd sjukdomar som ADHD, sköldkörtelproblem, problem med blodsocker, hög blodtryck mm. De som har reumatism och fibro blir ofta bättre om de inte utsätter sig för strålning. 

Ju närmare en mobilmast man bor desto större är risken att drabbas av de symtom som många har här inne. http://www.monanilsson.se/document/forskningnov08.pdf

• Noiis
    Tjorvelina skrev 2012-07-05 09:49:07 följande:
    Halojken!

Hur går det för er?  
    nja de går väl så där, har börjat jobba igen men har fortfarande enorma problem med benen och med lungorna. Myositen har försämrats och jag har svimmar flera gånger sista veckan så har lämnat mängd nya prover som jag väntar svart på.

Hur går de för dig? 
  • Tjorvelina
    HOA skrev 2012-07-07 09:04:15 följande:
    När jag läser denna tråd slås jag av hur många som har symtom som är  typiska för elöverkänslighet. Som elöverkänslig känner jag igen de flesta symtomen. För mig började det med trötthet, en enorm värk i benen, svullna händer, minnes och koncentrationsproblem. De flesta läkare kan inget kan inget om riskerna med strålningen eller så vill de inte erkänna problemet. Ett problem som varit känt sedan länge. mobiltelefoni.tv/2012/05/26/myt-att-det-inte-.../.

Här är en lista på symtom man kan få av strålning. 
    www.vagbrytarenstockholm.se/halsoproblem/tabe...

Till denna lista kan man lägga
    Blåmärken
    Sköldkörtelproblem 
    Allergi
    Astma
    ADHD
    Kronisk trötthetsyndrom
    Utmattiningssyndrom

När personer elsanerar och får bort strålningen blir många av med en mängd sjukdomar som ADHD, sköldkörtelproblem, problem med blodsocker, hög blodtryck mm. De som har reumatism och fibro blir ofta bättre om de inte utsätter sig för strålning. 

Ju närmare en mobilmast man bor desto större är risken att drabbas av de symtom som många har här inne. 
    www.monanilsson.se/document/forskningnov08.pd...

Mycket av dom här symtomen i tråden stämmer in på mycket olika diagnoser och för min del kn jag säg att det troligtvis beror på bisköldkörtlarna och D-vitaminbrist. Även att jag har kronisk värk efter trafikolyckor.

Och jag vill tillägga att ADHD kan man aldrig bli bra i från  och de är ingen sjukdom utan ett funktionshinder, däremot så kan man lära sig o hantera sin problematik.
  • Tjorvelina
    Noiis skrev 2012-07-07 23:31:43 följande:
    nja de går väl så där, har börjat jobba igen men har fortfarande enorma problem med benen och med lungorna. Myositen har försämrats och jag har svimmar flera gånger sista veckan så har lämnat mängd nya prover som jag väntar svart på.

Hur går de för dig? 

Själv våndas jag då proverna togs i fredags så i em hoppas jag få svar på några......

Jag mår upp o ner i mellanåt jag har ju även problem med värk o ett bäcken som krånglar. Jag var till tandläkarn för 2 veckor sedsn o jag höll på o svimma där fy då aldrig varit med om liknande. Obehagligt som fan....

Vad bra att dom har tagit nya prover hoppas att dom visar något så du får svar på vad det är. JA jösses de är tufft o va dålig o sen få lov o figtas med vården fydå. Lycka till nu med allt kram
  • Tjorvelina

Jag är överlycklig mina båda calciumproverna hade sjunkit o (pth) bisköldkörtelprovet hade sjunkit rejält underbart då blir det inte kirurgi...
    Jag har varit livrädd för just det. Mitt D-vitmin hade bara ökat till 52 från 50 men fortfarnde för lågt trots höga doser av D-vitaminet..

Men men jah har hört att de tar väldigt lång tid o få upp vitaminhalten....   

Svar på tråden Svårt att få diagnos,finns det fler?