• Skehamn2012

Är det okej att ta med sig sin hund in i affärer/köpcentrum?

Jag har sett det några ggr att en del tar med sig sina småhundar in på affären. Jag kan väl tycka att det inte gör något så länge man har dom i en väska men förra veckan när jag köpte lunch på affären innan jag skulle gå till bussen så kom en man in på ett av stadens köpcentrum (det jag befann mig på). Han hade med sig sin dobermann. Dock var det så att det var snöstorm ute och mannen ville nog in och värma sig.

Borde vi kanske tillåta hundar i köpcentrum och affärer (ej mataffärer) så länge ägaren har koll på dom?
    Jag vet inte vad jag tycker. Mig stör det iallafall inte.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att ta med sig sin hund in i affärer/köpcentrum?
  • Atamon

Nej, jag tycker inte att det är okej med undantag för tjänstehundar (polisens, bevakningsföretag osv) och assistanthundar (ledarhundar, diabeteshundar, signalhundar osv) . De senare naturligtvis okej för att underlätta handikappades människors vardag och kunna leva ett så vanligt liv som möjligt. 
    Det är ju liksom inte så ofta man träffar på dessa kategorier hundar, men om det vore tillåtet med hund i alla affärer och offentliga platser så skulle ju de flesta (nåja) hundägare ta med sig sina hundar överallt, vilket skulle leda till andra problem. 

• SweetNilam

Att ta med hunden på en shoppingtur skulle aldrig infalla mig. Men ibland står man där efter långpromenaden och verkligen skulle behöva det där paketet mjölk, eller vekligen skulle vilja ta med postpaketet från affären. Att då sätta hunden (i detta fall en liten, liten hund) utanför affären skulle aldrig korsa min tanke. Inte i Göteborg iaf. Jag har en eller ett par ggr tagit hunden under armen och gått in och hämtat/lämnat paketet hos ombudet på affären. Det är inget jag gör för nöjes skull direkt, men jag tar hellre en eller annan utskällning än att jag sätter henne utanför. Men ingen har ens tittat snett på det. Men då tog jag ju inte med henne i stora butiken. 

I Nordstan köpcentra i Göteborg är hundarna med. På Centralen i Göteborg är hundarna med. Ser inga som helst problem med det, förutom att det är synd om alla hundar som får trängas med massa folk i Nordstan, men med största sannlokhet handlar det om en kort stund för hunden.  

Hygienaspekten kan jag se, men när det kommer till hår och allergi mot hundar så kan ju jag ha mer lösa hundhår på min jacka (eftersom jag precis burit henne/gosat/busat med henne) än vad hunden hade släppt under tiden i affären. 

Så jag kan ju tycka att små hundar kan få följa med i famnen in i de flesta butiker, men såklart inte i mataffärer. Där går en moralisk gräns även för mig (men alltså inte när det kommer till förbutiker, dit följer hon med). Och att hundar skall få följa med in i vänterum ser jag som självklart, men det skall visas respekt. Man behöver inte stå/sitta bland alla andra. Man kan stå vid en dörr eller i ett hörn lite vid sidan av sådär. Precis så som rökare och parfymmissbrukare även borde göra... 

• Thessla
    SweetNilam skrev 2010-11-15 10:33:10 följande:
    Att ta med hunden på en shoppingtur skulle aldrig infalla mig. Men ibland står man där efter långpromenaden och verkligen skulle behöva det där paketet mjölk, eller vekligen skulle vilja ta med postpaketet från affären. Att då sätta hunden (i detta fall en liten, liten hund) utanför affären skulle aldrig korsa min tanke. Inte i Göteborg iaf. Jag har en eller ett par ggr tagit hunden under armen och gått in och hämtat/lämnat paketet hos ombudet på affären. Det är inget jag gör för nöjes skull direkt, men jag tar hellre en eller annan utskällning än att jag sätter henne utanför. Men ingen har ens tittat snett på det. Men då tog jag ju inte med henne i stora butiken. 

I Nordstan köpcentra i Göteborg är hundarna med. På Centralen i Göteborg är hundarna med. Ser inga som helst problem med det, förutom att det är synd om alla hundar som får trängas med massa folk i Nordstan, men med största sannlokhet handlar det om en kort stund för hunden.  

Hygienaspekten kan jag se, men när det kommer till hår och allergi mot hundar så kan ju jag ha mer lösa hundhår på min jacka (eftersom jag precis burit henne/gosat/busat med henne) än vad hunden hade släppt under tiden i affären. 

Så jag kan ju tycka att små hundar kan få följa med i famnen in i de flesta butiker, men såklart inte i mataffärer. Där går en moralisk gräns även för mig (men alltså inte när det kommer till förbutiker, dit följer hon med). Och att hundar skall få följa med in i vänterum ser jag som självklart, men det skall visas respekt. Man behöver inte stå/sitta bland alla andra. Man kan stå vid en dörr eller i ett hörn lite vid sidan av sådär. Precis så som rökare och parfymmissbrukare även borde göra... 
    Men för många allergiker handlar det inte om att man enbart är pälsallergiker utan man reagerar på ett ämne som djuren utsöndrar, minns inte vad det heter. Då kvittar det om hunden i fråga inte fäller hår i butiken, det räcker att den finns det för att vissa människor skall bli dåliga.
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • SweetNilam
    SweetNilam skrev 2010-11-15 10:33:10 följande:
    Så jag kan ju tycka att små hundar kan få följa med i famnen in i de flesta butiker, men såklart inte i mataffärer. 
    och det handlar ff inte om några timmslånga shoppingturer. Då kan hunden stanna hemma. Jag tänker främst om man är påväg till/från något med hunden och kommer på att man glömt köpa något på kanske Clas Ohlsson, någon presentbutik eller ngt. MEd största sannolikhet vet man vad man skall ha, så det går på fem röda att hämta och betala
  • R3becca

Jag har lite delad mening angående det där.
    Jag tycker å ena sidan att det är klart att vovven ska få följa med en sväng, så länge ägaren är vettig och har kontroll över sin hund.
    Jag tycker å andra sidan att det är en aning orättvist mot alla allergiska. 

• SweetNilam
    Thessla skrev 2010-11-15 10:37:46 följande:
    Men för många allergiker handlar det inte om att man enbart är pälsallergiker utan man reagerar på ett ämne som djuren utsöndrar, minns inte vad det heter. Då kvittar det om hunden i fråga inte fäller hår i butiken, det räcker att den finns det för att vissa människor skall bli dåliga.
    Tänker inte ens gå där, men alla andra allergier då? Jag förstår att det är jobbigt, ur jobbigt. Det tycker jag med när jag möter rökare (visserligen inte inomhus där håller inte mitt argument, men i dörröppningar) eller parfymmissbrukare. Men som sagt, det handlar inte om en halvtimmes strosande bland kläderna med hunden i famnen. Inte så jag tänker iaf. Man kommer på att man skulle haft ett ar strumpor, springer in och hämtar dem och betalar så snabbt det går. Jag gör så främst för hudnens skull, för den får soms sagt inte ut något av att shoppa... Hade jag varit allergisk mot hundar (eller vad det nu är för ämne) och någon kom med en hund i famnen, hade jag tagit en stoor omväg. Precis som jag gör när jag möter rökare. Hade jag hamnat i "närkontakt" hade jag snabbt som tusan gått vidare/trängt mig förbi. Jag har ett egenansvar när jag är ute och strosar 
  • LillTussa
    Thessla skrev 2010-11-15 10:37:46 följande:
    Man är inte allergisk mot pälsen i sig utan oftast mjället som är allergent. Alla djur utsöndrar mjäll mer eller mindre. Man kan också vara allergisk mot saliven och urinen.
    Päls som sådant kan innehålla en mängd allergen i form av mjäll. Men pälsen själv är inte allergiframkallande.

Varför gör folk skillnad på stor/liten hund? Hund som hund kan jag tycka och är det ok med en liten hund under armen borde det vara lika ok med en schäfer i koppel?
  • JagOchDu2

Tycker de är okej att ta med vovsingen in i köpcentrum men inte in i affärerna...

• Alessia

Har endast läst TS.

NEEEJ!  Hundar ska inte vara med i affärer och i köpcentra. Det finns alltid skyltar  vid ingången som talar om  att hundförbud finns.

Enda undantagen: ledarhund i sällskap med sin förare, samt polishund även den i sällskap med sin förare.

Sedan finns det vissa affärer - zooaffärer - t ex som accepterar att hundar går med in, men dessa butiker har i så fall direktingång från gatan och ligger ej i galleria eller liknande.

Jag har själv både hund och katt, men skulle aldrig komma på tanken att ta med dem in i en affär.

Inte heller skulle jag komma på tanken att binda hunden UTANFÖR en affär - blir riktigt ARG när jag ser det och stannar ibland hos en "övergiven" hund för att se till att  den inte kommer till skada. Det är många slynglar som sparkar efter stackars uppbundna hundar nämligen.

Svar på tråden Är det okej att ta med sig sin hund in i affärer/köpcentrum?