Julklappar till 1,5 åring?!
Har börjat fundera på julklappar till min son som är 1,5 år! Tips önskas!!!
Har börjat fundera på julklappar till min son som är 1,5 år! Tips önskas!!!
min kille fick en spis i julklapp förra året och det blev en succé! Jag vill dock varna för att köpa Mickispis med diskbänk. USEL kvalitet! Skulle ha satsat på ikeas... Men han gillar den ändå. Hans pappa lagar mycket mat och han vill göra allt som pappa gör.
Pulka är en bra grej, badleksaker, lera...
Varför skulle inte ojkar leka med spis för?
Vi köpte en spis till sonen nu i 2-års present och han älskar att laga mat till oss
vad bra -då får det bli en spis =)!!!
vilken skulle ni rekommendera, ikeas eller brios?
Är Ikeas spis bättre än Brio? jag trodde att Brio var ett kvalitetsmärke...
INKÖPTA leksaker
Spis med kaffekittel
Dammsugare
Bondgårdsdjur
Docka
Önskelista till familj & släkt
Angående kvaliten på spisar så vet jag inget om Ikeas, men vi har en Brio spis som min äldsta fick när hon var liten. Hon fyller 15 i feb och har två mindre syskon (+kusiner, grannar, kompisar) som lekt jättemycket med den.
6-åringen och 1,5 åringen leker med den i stort sett dagligen då den står i köket och de pysslar där när jag lagar mat.
Vi har nu köpt en briospis till lillkillen, en vit med röda kastruller och små köksredskap.
Ska bli spännande att se vad han gillar den!
Passar på att fråga i den här tråden, vi har flere goda vänners barn och så syskonbarn som är kring 6mån-2år. Till syskonbarnen har vi en fond eller annat sparande som vi tänker lägga in en slant på och sedan köpa bara tex ett paket russin eller en stor blinkande nyckelring, som paket, för paketets skull.
Till en kompis unge köpte vi en gång en pumpa, för han hade just lärt sig säga "pumpa!". Det blev en succe och vi lekte gömma pumpan och leta pumpan hela julen.
Vi har tänkt att så små barn inte "uppskattar" presenter och de får ju massor! Därav sparande till syskonbarnen istället..men ser att ni har rätt långa listor på vad ni köper i julklapp.
Tänker vi fel som tänker att de är så små så de inte blir så mycket gladare för 20paket som för 10? Hur mycket förväntar ni er av släkt och vänner i julklappsväg?
Ena svägerskan har tydligt sagt ifrån att det inte ska vara för många paket, utan att vi ska köpa nåt litet om vi vill. Till min kompis barn syr jag barnlakan, han ska få småsyskon så jag tänker att det behövs ju alltid. Men kanske inte det roligaste paketet för 1-åringen att öppna?
Jag tycker att ni tänker helt rätt! Fantastisk idé med en pumpa, man måste våga ge lite annorlunda saker. Själv förväntar jag mig ingenting av släkt och vänner - vill och kan de ge presenter eller pengar är ju det kul, men det behöver inte vara mycket eller märkvärdigt alls och det har vi sagt till dem också.
Barnlakan låter jättebra, och det är ju något han kommer att veta vad det är för något också, så det blir säkert populärt! Om du vill kanske du bara kan köpa eller sy något roligt litet mjukdjur och bädda ner bland de där lakanen.
Jag har en 14 månaders tjej som är väldigt aktiv, gillar inte att vara stilla och vil inte leka mes samma sak mer än en liten stund.
Någon som har bra ideer på aktiverande julklappar?
Jag skall bygga et eget litet kök till henne och hon kommer får en dansmatta som blinkar och låter (Finns på BR)
Sedan blir det lite puzzel och någon målarbok.
Men som sagt, bra julklappar för en liten med miljarders myror i blöjan?
Vår son är 20 månader och har kommit på att det är jättekul att låtsasäta och låtsasdricka, vi har köpt en teservis i plast som han får i julklapp. Och han älskar att laga mat, häromdagen så skulle jag hämta honom på förskolan och då stod han vid deras Brio-spis och pysslade. När han såg mig så började han springa mot mig men ändrade sig, sprang tillbaka till spisen och plockade fram en stor skål med duplobitar som stod i ugnen, denna kalasade vi på innan vi gick hem. Mums. ;)
Han kommer även få ett pussel med få och stora bitar. Han har sedan tidigare ett brio-tåg och han älskar att tuffa omkring med tågen (tåget låter shhh-shhh-shhh-shhh och bilarna låter rrrrrrr så han kan skillnaden) och han älskar att sätta ihop tågskenorna och applåderar åt sig själv när han kan sätta ihop dem rätt.
Sedan har han mycket leksaker och han kommer med största sannolikhet bli överröst med presenter från släkt och vänner så vi lägger inte jättemycket krut på att köpa julklappar till honom i år. Vi skickar istället julklappar till kusinbarnen som är några år äldre och som kommer uppskatta det mer.
Pussel
Leklera med formar/kavel
Kritor/pennor och papper
Bilar, bussar, båtar, tåg
Halsband eller armband (jag hittade mina gamla pärlor som jag hade när jag var liten när mamma och pappa flyttade för någon månad sedan och det sista jag hade gjort med dem var att trä flera långa pärlhalsband. Sonen blev så intresserad av vad jag höll på med och ville ha dem så han sprang omkring i en timme med armband och halsband och blev arg när vi försökte ta av dem, hehe)
Maskeradkläder
Plastdjur eller tygdjur
Sedan, vår son fick en bok som heter Galopp i födelsedagspreent av sin gudmor, känner ni till den? Superhäftig bok med rörliga bilder, hur frän som helst och sonen älskade den! Jag tror att hon köpte den på Designtorget med den finns att beställa på nätet också. Det är nog mitt bästa presenttips!
Jaaaa Galopp är fantastisk! Rekommenderas av mig också.
Rundabullar - helt rätt tänkt!
Pixie - Jag köpte ett tåg med vagn från Fischer Price till sonen när han fyllde ett. Det är ganska stort, med ett handtag på taket så att man kan köra runt det. Det låter som ett tåg och har "bitar" som man kan sätta på taket och som går upp och ner när tåget åker framåt. Vagnen kan man sätta på eller ta av och även på den sätter man små kuber/cylindrar som åker upp och ner. Svårt att förklara men sonen leker fortfarande med den och han är nu 20 månader, och en kompis som är 2 år tycker också att det är jätteroligt, så det är mitt tips till dig!
Appropå Galopp-boken så har vi den, men den är inte så populär här, sonen tycker att det är mycket roligare med "riktiga" böcker. Men det är väl med barn som med vuxna, smaken är som baken...