• Nathalie8908

Magkatarr??

Har för ca två veckor sen fått magkatarr, åkte akut till sjukhus, men blev hemskickad med råden att ta omprazol 20 mg i två veckor, och sluta röka. Tabletterna har jag tagit, och jag drog ner på rökningen.
    Men nu sen i söndags har jag ont som tusan över magsäcken (samma ställe som när jag åkte in akut för två veckor sen), jag mår jätteilla, har hungerkänslor hela tiden, och har en hemsk blodsmak i munnen. :( Som inte försvinner på nåt sätt.. :(

Ska jag låta det vara, eller ringa min VC?
    Tror ni det är "farligt" att  jobba. Jobbar på en Burger King restaurang, med en del stress och så.. :S

• Svar på tråden Magkatarr??
  • Nathalie8908

Jo, det sa dom.. Men jag har vart på olika sjukhus/VC typ 20 ggr sen i slutet på juli.. Börjar kännas pinsamt.. :( Men får kanske ringa imorn och se vad dom säger då.. :S

• Maggis
    Nathalie8908 skrev 2010-11-17 18:34:02 följande:
    Det kan man ju säga att jag har, eftersom jag jobbar på Burger King..

Men kan man absolut inte få sova?? Har ingen gastro på g alls, men är jätterädd!! För gastron alltså.. :(
    Vi söver för gastro ibland. Men då handlar det oftast om personer som redan försökt vakna eller lite sederade utan att det funkat och det är alltid en läkare som måste bedöma om det är vettigt att söva. Men de allra flesta fixar det skitbra med lite Midazolam. Till och med de som är jätterädda när de kommer. Och de allra flesta säger efteråt att de trodde det skulle vara värre.
    //Maggis
  • UntilTheDark

Maggis: Så man kan få bli sövd om man redan försökt och första gången inte gick så bra? De hann se på mig vad felet var men fick ändå avbryta för jag blev aggressiv, om det var för jag fick panik eller av midazolamen är svårt att säga. Men det ger mig hopp då jag säkerligen måste genomgå den någon gång mer i mitt liv. Har magmunsbråck.

• Nathalie8908

Så det är inte helt omöjligt?? Att få bli sövd alltså.. Gillar inte det heller egentligen, men svälja och hosta upp en kamera är jag INTE sugen på.. :(

• Maggis
    UntilTheDark skrev 2010-11-17 18:55:12 följande:
    Maggis: Så man kan få bli sövd om man redan försökt och första gången inte gick så bra? De hann se på mig vad felet var men fick ändå avbryta för jag blev aggressiv, om det var för jag fick panik eller av midazolamen är svårt att säga. Men det ger mig hopp då jag säkerligen måste genomgå den någon gång mer i mitt liv. Har magmunsbråck.
    Ja, hos oss i alla fall. Det är säkert olika från klinik till klinik men vi är inte omöjliga.
    Nathalie8908 skrev 2010-11-17 18:57:59 följande:
    Så det är inte helt omöjligt?? Att få bli sövd alltså.. Gillar inte det heller egentligen, men svälja och hosta upp en kamera är jag INTE sugen på.. :(
    Nej, det är inte omöjligt men beror, som sagt, på vad de har för policy där du hör hemma. Har förstått att vi nog är ganska generösa överlag där jag arbetar. Mycket för att vi absolut tycker att upplevelsen ska medföra så lite obehag som möjligt.
    //Maggis
  • Nathalie8908

Vart jobbar du? Kanske värt att åka dit.. :P Nejdå.. Men jag borde kunna kräva det tycker jag? Nån rättighet har jag väl? Oavsett sjukhus?? Eller??

• Maggis
    Nathalie8908 skrev 2010-11-17 19:22:58 följande:

Vart jobbar du? Kanske värt att åka dit.. :P Nejdå.. Men jag borde kunna kräva det tycker jag? Nån rättighet har jag väl? Oavsett sjukhus?? Eller??

Ja, du kan ju absolut påtala att du vill sövas eller åtminstone sederas rikligt. Sedan om de går med på det, är ju en annan femma såklart.
    //Maggis
  • korin
    Nathalie8908 skrev 2010-11-17 18:29:05 följande:
    Har inte gjort gastro.. Är rädd att läkare ska beställa det, får man sova när man gör det???

Det har nästan blivit värre efter två veckor med ompeprazol.. :S

Brukar man bli sjukskriven för det?? Magkatarr/magsår alltså??
    Man kan bli sövd om man är riktigt rädd för gastron,men då får man nog kämpa på för att få det. Det är obehagligt men går över på några minuter. Har gjort det 3ggr.
  • korin

Jag blev sjukskriven för mina problem iallafall.
    Har återkommande magkatarr sen över 3år tillbaka.
    Har även magmunsbråck och utredning för vad som gör att jag mår dåligt idag.
    mig kunde dom sjukskriva pga jag kunde inte arbeta.
    men det krävs mycket vissa läkare är jätte kinkiga för att sjukskriva.
    Har ätit otaligt med mediciner under alla dessa år,gjort som sagt 3gastroskopier.
    om vi säger såhär,har du problem och vill bli hjälpt,och dom är tjuriga med att du ska prova gastron utan att  bli sövd och prova först vaken, så gör det!! vänta inte tills problemen blir värre.
    Det är värt att göra den för att få kunna bli frisk,tänk så!!!
    Du vill inte vänta och bli sämre pga rädslan, jag kan säga det är obehagligt men det går över på några minuter.
    hellre det.
    Men Lyssna till din kropp, säger den ifrån så stanna upp, känner du att du inte orkar jobba så gör inte det.
    Och som någon skrivit här ovan om matvanor,jätte noga, ha fasta tidpunkter för när du äter.

• UntilTheDark

kejrin: såg att du också har bråck på magmunnen, men hjälper inte mediciner dig alls? Isåfall låter det ju som det är något annat mer än bara bråcket eftersom losec o nexium fungerar så bra med att ta bort syran.

Svar på tråden Magkatarr??