• Nathalie8908

Magkatarr??

Har för ca två veckor sen fått magkatarr, åkte akut till sjukhus, men blev hemskickad med råden att ta omprazol 20 mg i två veckor, och sluta röka. Tabletterna har jag tagit, och jag drog ner på rökningen.
    Men nu sen i söndags har jag ont som tusan över magsäcken (samma ställe som när jag åkte in akut för två veckor sen), jag mår jätteilla, har hungerkänslor hela tiden, och har en hemsk blodsmak i munnen. :( Som inte försvinner på nåt sätt.. :(

Ska jag låta det vara, eller ringa min VC?
    Tror ni det är "farligt" att  jobba. Jobbar på en Burger King restaurang, med en del stress och så.. :S

• Svar på tråden Magkatarr??
  • korin
    UntilTheDark skrev 2010-11-17 22:05:17 följande:
    kejrin: såg att du också har bråck på magmunnen, men hjälper inte mediciner dig alls? Isåfall låter det ju som det är något annat mer än bara bråcket eftersom losec o nexium fungerar så bra med att ta bort syran.
    mediciner hjälper mig inte. har ätit dom flesta mediciner äter för tillfället nexium som jag gjort ett bra tag,visst en liten skillnad från i somras,men vissa perioder är det grymt jobbigt.
    läkarna skickar bara hem mig och hittar inget fel på varför jag får såna "hungernödskänslor,smärta och illamående,magen sväller"
    Har du också bråck där? Hur blev du bättre som?
    får du också ont när du anstränger dig?
  • UntilTheDark
    korin skrev 2010-11-17 22:55:19 följande:
    mediciner hjälper mig inte. har ätit dom flesta mediciner äter för tillfället nexium som jag gjort ett bra tag,visst en liten skillnad från i somras,men vissa perioder är det grymt jobbigt.
    läkarna skickar bara hem mig och hittar inget fel på varför jag får såna "hungernödskänslor,smärta och illamående,magen sväller"
    Har du också bråck där? Hur blev du bättre som?
    får du också ont när du anstränger dig?
    Jag har också bråck på magmunnen ja. Fick konstaterat det i början av året då jag gjorde en gastroskopi. Hade haft halsbränna dagligen en längre tid och min mamma har samma så hon trodde jag kunde lida av detta och borde kolla upp. Jag måste ta medicin i stort sätt varje dag men klarar mig oftast på inside eller liknande, vill helst vänta med att ta omeprazol/losec om det blir värre. Hur menar du med ont om jag anstränger mig?
    Låter superjobbigt för dig hursom....vet hur det är att ha halsbränna konstant. Obestämd
  • korin
    UntilTheDark skrev 2010-11-17 22:59:27 följande:
    Jag har också bråck på magmunnen ja. Fick konstaterat det i början av året då jag gjorde en gastroskopi. Hade haft halsbränna dagligen en längre tid och min mamma har samma så hon trodde jag kunde lida av detta och borde kolla upp. Jag måste ta medicin i stort sätt varje dag men klarar mig oftast på inside eller liknande, vill helst vänta med att ta omeprazol/losec om det blir värre. Hur menar du med ont om jag anstränger mig?
    Låter superjobbigt för dig hursom....vet hur det är att ha halsbränna konstant. Obestämd
    Skönt för dig att någon medicin hjälper. För mig anser läkarna att bråcket inte är det som är den största orsaken till smärtan jag har.
    Jag får ont när jag anstränger mig, kan inte längre göra situps då mår ja illa och får ont.
    Förra veckan på zumban fick ja gå och kräkas,vet inte varför det blir sådär äter ju nexium 40mg dagligen :/
    dock tycker jag inte dom hjälper speciellt.
  • LillTussa

Du har inte IBS?

Se till att bli ordentligt utredd med gastroskopi, rektoskopi, bukröntgen och UL för att kolla gallan. Samt blodprover. Ligg på! Man ska inte ha en flumdiagnos om man har stora besvär, utan vara utredd för att kunna få rätt hjälp.

Gick flera år med "magkatarr" som alla läkare så fint sa, men det är inte det. Min mage är hur fin som helst men symptomen liknar magkatarr och är nu under utredning för andra diagnoser. Men hade förmodligen mått bättre om jag fått rätt hjälp tidigare och om jag stått på mig lite.  

• UntilTheDark

kejrin: Låter verkligen jobbigt för dig. Hoppas du får ordentlig hjälp nu då för så ska ju ingen behöva ha det.

LillTussa: Men IBS sitter ju längre ner, i tarmarna liksom och inte uppe? Jag har nämligen själv IBS, en mild version och det är ju två helt olika saker. ?

• LillTussa
    UntilTheDark skrev 2010-11-18 11:49:38 följande:
    LillTussa: Men IBS sitter ju längre ner, i tarmarna liksom och inte uppe? Jag har nämligen själv IBS, en mild version och det är ju två helt olika saker. ?
    Absolut du har rätt. Magkatarr är i magsäcken och IBS längre ned i tarmarna. IBS är en tarmsjukdom med oklar orsak men patienten har klara symptom och uppenbara störningar i systemet. Dock har båda liknande symptom.

Men magkatarr är ofta en "diagnos" som slängs fram och man ska inte acceptera en diagnos utan en ordentlig utredning. Samma med IBS, har pratat med läkare och de säger samma sak, att man ska utesluta allt annat innan diagnos av IBS eller magkatarr. Just för att de är så oklara.
    Jag är så glad att jag träffade på rätt läkare (2 irad!) som faktiskt tog mig på allvar och som nu börjat utreda mig. 
    Annars har jag bara träffat läkare som ordinerat omeprazol i mängder, vilket har hjälpt typ ingenting. Problemen kvarstod.

Jag har ev ibs men i alla år har förklaringen varit magkatarr, vilket visade sig vara totalt fel då magsäcken såg hel o fin ut. 

• UntilTheDark

LillTussa. Ok, jag förstår. Vad jobbigt för dig Håller med om att de sätter diagnoserna lite för enkelt idag.

• korin
    LillTussa skrev 2010-11-18 11:26:54 följande:
    Du har inte IBS?

Se till att bli ordentligt utredd med gastroskopi, rektoskopi, bukröntgen och UL för att kolla gallan. Samt blodprover. Ligg på! Man ska inte ha en flumdiagnos om man har stora besvär, utan vara utredd för att kunna få rätt hjälp.

Gick flera år med "magkatarr" som alla läkare så fint sa, men det är inte det. Min mage är hur fin som helst men symptomen liknar magkatarr och är nu under utredning för andra diagnoser. Men hade förmodligen mått bättre om jag fått rätt hjälp tidigare och om jag stått på mig lite.  
    Vad är IBS?
    Dom har kollat gallan också men det såg bra ut.
    Gud vad jag känn igen mig i det du skrev där. Dom gör gastron och allt ser så "bra" ut. Magkatarren eller bråcket som spökar men då säger nån annan läkare att dom inte alls håller med men ingen kan hitta felet.
    Det går i vågor, i somras var det riktigt illa, nu går det sådär, men jag får otroliga "hungernöd" om ja inte äter så spyr ja när ja får så, får som smått halsbränna dagligen nu som ligger å gnor,när jag anstränger mig blir det jobbigare,om ja inte äter frukost går det fan inte alls,även fast ja inte är hungrig.
    Känns som efter sån här lång tid och läkarna inte hittar nåt, att man börjar klandra sig själv "kanske det bara är psykiskt" även fast jag känner att jag inte är mig själv längre fysiskt.
    brukade kunna träna 4-5ggr i veckan förut,nu klarar jag knappt göra situps.
  • Nathalie8908

Har vart på vårdcentralen idag, och läkaren pratade om känslig colon, kan det va nåt i stil med IBS?? Orkar inte läsa om det just nu..

Verkar iaf ha fått en vettig läkare, som gav mej medicin mot illamående, och för att minska magsyran, innan hon går vidare med andra undersökningar.. Vilket jag tycker känns okej, ska nu äta primperan och nåt mer, i en och en halv vecka, så skulle hon ringa sen.

Hoppas nu att detta hjälper, iaf litegrann!

Fick även sjukskrivning i två veckor till att börja med.. Men fick en känsla av att jag kan få mer, till utredningen är klar, då alla besvär blir tokmycket värre efter jag jobbat..

Men hon sa att det kan va svårt att få FK att godkänna sjukskrivning för buksmärta, nån som har erfarenhet?
    Har ju tidigare sjukskrivningar, också för magen, som min lite sega arbetsgivare skickat in nu, trots att sjukskrivningen är från aug, sep.. :O

Svar på tråden Magkatarr??