• Anonym (ts)

CSN - Vad händer om jag tjänat för mycket?

Som rubriken lyder, vad händer om jag har tjänat för mycket samtidigt som jag har bidrag/lån från CSN? Säg att jag har tjänat 10 000 för mycket, måste jag betala tillbaka det i en klumpsumma eller får man dela upp återbetalningen? Någon som varit med om detta?

• Svar på tråden CSN - Vad händer om jag tjänat för mycket?
  • Mizzz

Normalt får man en räkning på hela beloppet, det blir 50% av det överskridande, dvs 5000kr om du tjänat 10000kr för mkt.

Behöver du dela upp betalningen är det bara att ringa till dom och göra upp en avbetalningsplan när (OM) du får ett krav.

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • Anonym (ts)
    Mizzz skrev 2010-11-19 10:03:52 följande:
    Normalt får man en räkning på hela beloppet, det blir 50% av det överskridande, dvs 5000kr om du tjänat 10000kr för mkt.

Behöver du dela upp betalningen är det bara att ringa till dom och göra upp en avbetalningsplan när (OM) du får ett krav.
    Är det inte ens säkert att man får krav på återbetalning? Måste jag själv kontakta dem och tala om att jag tjänat för mycket?
  • Mizzz
    Anonym (ts) skrev 2010-11-19 10:05:11 följande:
    Är det inte ens säkert att man får krav på återbetalning? Måste jag själv kontakta dem och tala om att jag tjänat för mycket?
    De får uppgifter från skatteverket i början av nästa år. De kan inte se när på året du tjänat pengarna, så om det bara är tex på hösten som du tjänat för mycket, men inte totalt på hela året så måste de kontakta dig/arbetsgivare för att räkna. De gör de sällan.

Vad jag vet finns det inget krav på att meddela CSN, det hänger ju på ens egna samvete så att säga.
  • phillipha

ett exempel från csns hemsida

"Exempel - Ali får högre inkomst

Ali ska under en hösttermin läsa i 20 veckor på heltid. Han kommer då att få 40 700 kronor i studiemedel. I mitten på terminen inser Ali att han under kalenderhalvåret kommer att tjäna 10 000 kronor över fribeloppet. Ali anmäler detta till CSN. Hans studiemedel minskas då med 5 000 kronor till 35 700 kronor under höstterminen."

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp

• Mizzz

Jag vet att några av mina vänner oxå ber sina arbetsgivare att betala ut lite av decemberlönen i januari istället (ibland går de med på det) för att slippa återkrav.

• Anonym (ts)
    Mizzz skrev 2010-11-19 10:07:36 följande:
    De får uppgifter från skatteverket i början av nästa år. De kan inte se när på året du tjänat pengarna, så om det bara är tex på hösten som du tjänat för mycket, men inte totalt på hela året så måste de kontakta dig/arbetsgivare för att räkna. De gör de sällan.

Vad jag vet finns det inget krav på att meddela CSN, det hänger ju på ens egna samvete så att säga.
    Stämmer det? För jag har tjänat för mycket ena perionden, men den fösta perioden har jag tjänat "för lite"...
  • Anonym (ts)
    Mizzz skrev 2010-11-19 10:09:37 följande:
    Jag vet att några av mina vänner oxå ber sina arbetsgivare att betala ut lite av decemberlönen i januari istället (ibland går de med på det) för att slippa återkrav.
    Japp, så kommer jag att göra nu..
  • Mizzz
    Anonym (ts) skrev 2010-11-19 10:09:59 följande:
    Stämmer det? För jag har tjänat för mycket ena perionden, men den fösta perioden har jag tjänat "för lite"...
    De KAN kolla, men gör det inte så ofta.
  • Fredorski

Jag tjänade  235000kr fram den till 31 augusti 2009.
    Började skolan 1:e September med studiemedel.
    Tjänade totalt 244000kr det året.

Nu har jag blivit återbetalningsskyldig på 27500kr..
    Fast att jag bara tjänat 9000 kr under tiden jag studerat.
    Jag har 100% studieresultat.

Vad tänker SCN med? 

• Anonym (RättaTill)
    Fredorski skrev 2011-02-25 15:07:11 följande:

Vad tänker SCN med? 
    Då ska du skicka in lönespecifikationer som styrker att du tjänade X kronor första kalenderhalvåret och Y kronor det andra kalenderhalvåret. Du har alltid rätt att kräva omprövning av CSNs beslut, det ska framgå på deras beslut hur du går tillväga!
  • SeTa
    Fredorski skrev 2011-02-25 15:07:11 följande:

Vad tänker SCN med? 
    Men har du uppgett till csn hur inkomsten är fördelad under året? Csn kan inte se det automatiskt, utan det måste du skicka in underlag för.
    Vad du har för inkomst jan-juli 2009 spelar absolut ingen roll alls, utan det är bara din inkomst andra halvåret som ska räknas in.
  • Anonym (emmy)

Min syster tjänade för mycket men fick inget återbetalningskrav i engångsbelopp. Istället fick hon "betala" det med ett avdrag från utbetalningen på 50:- varje månad = alltså inget som knappt märktes för henne.

• Anonym (Ella)

Csn kan bara se vad du tjänat under året, det är upp till dig att redovisa under vilken period på året du tjänade vad, gör du inte det så fördelar de inkomsten jämt under året. CSN kommer skicka dig ett årsbesked där det står om och hur mycket du har tjänat för mycket, kan du inte betala av hela beloppet så beställer du en blankett för att ansöka om en avbetalningsplan och så lägger de upp en avbetalningsplan. Jag har under alla år jag studerat fått återkrav tyvärr men det har alltid gått att göra en avbetalningsplan.

• riboflavin

Min syster blev ombedd att inkomma med sina lönespecar för att de skulle se vad hon tjänade under vilken period på året. 
    Så de kan kolla upp dig. 

Svar på tråden CSN - Vad händer om jag tjänat för mycket?