• Breaking Benjamin

Hur fixar man att separera med små barn? När ska man ge upp?

Vill bara skriva av mig.

Har fästman, hus och två små barn. Jag funderar varje dag på separation. Vi har bråkat sen den dag vi träffades och har år av tjafs och olikheter bakom oss. Ändå har jag älskat honom och det har "inte gått" att lämna pga starka band och barn. Jag vill så in i helvete gärna kunna ge mina barn en trygg uppväxt tillsammans med båda sina föräldrar. Det har länge varit det enda alternativet för mig. Vi har satt dem till världen oc vi måste ge dem den familj som de behöver och förtjänar. Bråken och de negativa spänningarna som finns mellan oss går ut över barnen. Jag ser sorgen i deras ögon och det skär i hjärtat på mig varje gång. Ibland får jag panik och känner att jag måste ta dem ur detta hem som är så fyllt av gnäll, tjafs och kyla. Vi går i familjerådgivning och jag hoppas verkligen att vi kan rädda detta förhållande så att det blir harmoni i vår familj. Jag vill detta så innerligt för mina barns skull. Ibland känns det dock som att HAN är fel för mig på alla sätt. Som att jag inte ens tycker om honom fast han är en jättebra människa och pappa. Jag gillar inte hans sidor och vi är så otroligt olika och han är så svår att leva med (för mig). Tidigare har det funnits en kärlek men just nu är jag bara fylld av besvikelse, irritation, äckelkänslor (närhet) och bitterhet. Jag mår dåligt och han med. Jag är rädd för att om vi separerar så kommer jag stå där sen i efterhand och undra vad "f-n som hände?!?". Att JAG förstört allt och inte ansträngt mig nog. Att vi snurrat in oss i destruktiva konflikter som egentligen är helt onödiga. Många gånger känner jag "vi skulle kunna ha det så bra tillsammans". Allting har ju funnits där, alla förutsättningar, eller? Känns som att om jag bara rycker upp mig och skärper mig så får vi ordning på detta. Jag fattar inte hur vi kunnat sno in oss i detta att varenda samtal känns så infekterat. Varje simpel diskussion kan på sekunder leda till världens bråk. Det är ett så skadat förhållande, känns som att det är försent för att få rätsida på allt. Vi slarvade bort allting pga bråk och olikheter helt i onödan. Jag kan inte, även om jag vill förmedla hur det varit och är mellan oss. Det är så många år och så mkt. Jag vet inte själv längre. Var får man kraften att bryta upp, sälja huset och splittra vår lilla familj????? Får man göra så mot sina barn. Misslyckas så katastrofalt?!?! Jag är en hemsk mamma som satte barn till världen i detta förhållande. Jag tar ifrån mina barn chansen att växa upp i en familj och det känns som om jag får hjärtat utslitet när jag ser på dem. Får man göra så mot sina barn som inget hellre vill än att ha sin mamma och pappa hos sig, tillsammans.  

• Svar på tråden Hur fixar man att separera med små barn? När ska man ge upp?
  • unwritten
    Lieee skrev 2011-12-07 09:55:57 följande:
    Det går inte alls bra, vi har ett barn under 1 år.
    Hur går det för dig?
    Låter inte alls bra =( Vad händer?
    Det är svårt här med, vet varken ut eller in..
    skickat pm till dig
  • Bellan80

unwritten; nej självklart drar jag inte alla över en kam. Det jag menar är att  det är så många som man hör och läser om som bara ser sina bonusbarn som en börda, och det är så sorgligt tycker jag.

• Alisa

Det är skit jobbigt att separera med småbarn.

MEN läs din egen ts!! Du vill ge dina barn en trygg uppväxt med båda föräldrarna. Men enligt din ts är de ju inte trygga nu. Du ser smärtan i deras ögon, du och pappan tjafsar varje dag?? Om du hade sett relationen uppifrån, hur hade du agerat då? Om du var mamma till dig själv så att säga. Som såg sin dotter i en destruktiv relation och barnbarn som inte mådde bra (NEJ barn mår inte bra om föräldrarna bråkar så ofta, punkt!).
    Hade du pratat med din dotter om familjeterapi? Hade du bett henne lämna mannen?
    Fundera på det. Och agera själv därefter.

När jag valde att lämna min man insåg jag att det var ju min och pappans relation som skulle lagt normen för min son hur ett bra förhållande och en fin relation skulle vara. Och så illa ville jag INTE göra min son.

Vill du att dina barn tror att din och pappans relation är en bra relation. Vill du att dina barn lever i en sådan relation. OM svaret är ett tydligt NEJ!! varför stanna?

Kan tillägga att jag och pappan har en mycket bättre relation nu än när vi var tillsammans. Vi har nya partners på varsitt håll och har länge firat jul ihop, ätit middag hos varandra osv. Det känns mycket bättre nu än tidigare. Även om det tog tid och gjorde mycket ont att inse att det inte fungerade.

• Alisa

Och en sak till:
    Du vet att du mår dåligt, du tror att din man mår dåligt. Barnen mår antagligen inte bra med allt tjafs.
    Vill du rädda förhållandet så verkar det som att du inte tror att ni kommer att klara det själva. Och det handlar inte om att Du ska göra det. NI ska göra det. Han måste vara med på tåget minst lika mycket som du.

Har du funderat på familjeterapi? Att försöka med det gör ju att du inte ger upp och känner att "inget blev gjort". Och kanske får det din man att vakna upp och ni kan agera för det bästa, för er och för barnen?

Men det du skrev i slutet av din ts att det är ett misslyckande att bryta upp? Det kunde inte vara mer fel, det är ett misslyckande att hålla fast vid en familjesituation som inte fungerar för någon och inte göra något åt det!

När mina föräldrar skildes hade pappa funderat i många år. De bråkade sällan, men umgicks heller aldrig. de hade helt enkelt inte en relation. De hade barn, var gifta, men hade ingen relation. Och hade inga gemensamma fokus. Båda blev mycket gladare när de delade på sig och min relation till föräldrarna blev mycket bättre.

• Alisa
    Alisa skrev 2011-12-08 14:01:59 följande:
    Och en sak till:
    Du vet att du mår dåligt, du tror att din man mår dåligt. Barnen mår antagligen inte bra med allt tjafs.
    Vill du rädda förhållandet så verkar det som att du inte tror att ni kommer att klara det själva. Och det handlar inte om att Du ska göra det. NI ska göra det. Han måste vara med på tåget minst lika mycket som du.

Har du funderat på familjeterapi? Att försöka med det gör ju att du inte ger upp och känner att "inget blev gjort". Och kanske får det din man att vakna upp och ni kan agera för det bästa, för er och för barnen?

Men det du skrev i slutet av din ts att det är ett misslyckande att bryta upp? Det kunde inte vara mer fel, det är ett misslyckande att hålla fast vid en familjesituation som inte fungerar för någon och inte göra något åt det!

När mina föräldrar skildes hade pappa funderat i många år. De bråkade sällan, men umgicks heller aldrig. de hade helt enkelt inte en relation. De hade barn, var gifta, men hade ingen relation. Och hade inga gemensamma fokus. Båda blev mycket gladare när de delade på sig och min relation till föräldrarna blev mycket bättre.
    Förlåt förlåt!! Jag har uppenbarligen inte läst din ts ordentligt! Såg nu först ... att ni går på familjeterapi. ..
  • Royalle

Jag känner igen mig så väl. Vi valde att gå skilda vägar innan vi skulle börja hata varandra. vi är båda livrädda för att inte kunna umgås eftersom vi varit vänner hela livet innan vi flyttade ihop och skaffade familj. Nu känner vi att det trots en jobbig situation blivit mycket bättre för vårt barn och även bättre mellan oss. Nu kan vi umgås utan att bråka. Vi kan äta middag ihop och ha tv-kväll precis som gamla vänner. Kärleken finns där, men bara som kompisar och det känns skönt att vi ändå erkänt det för varandra.
    jag tror vi gjorde misstaget att inte känna skillnaden. vi var för unga och var så fästa vid varandra att vi trodde att det var det som var riktig kärlek. Kanske är det den sanna kärleken, men vi ville inte vakna upp som 50-åringar och undra varför vi kastat bort livet och blivit bittra på varandra. Bättre att dela på sig och kanske finna varandra en gång till...

• GrönaDruvan

Kunde varit jag som skrev detta, förutom att vi i stort sett aldrig bråkade innan barnen kom..

• funlight

TS: känns som att du skriver om mitt liv just nu, vi har det EXAKT likadant, du är inte ensam! 

• Samuelis

Känner också igen mig. Vi har fyra barn och bodde i hus osv. För mig var det svåraste att ta beslutet. Nu i efterhand känns det helt rätt. Jag är en bättre pappa nu och mina barn mår bättre än innan skilsmässan. Det är otroligt befriande att kunna lägga energi på rätt saker.

• lillapilla76

Jag har också bestämt mig för att lämna min man, vi bråkar inte mycket men kärleken finns där inte längre och vi går bara runt och är irriterade på varandra. Går ut över barnen och så kan jag inte ha det. Nu ska jag "bara" få orden ur min mun och berätta för mannen..

Svar på tråden Hur fixar man att separera med små barn? När ska man ge upp?