Inlägg från: Lotta och Stefan |Visa alla inlägg
  • Lotta och Stefan

    Ställ dina frågor till Lotta och Stefan.

    Soffpotaten skrev 2010-11-20 19:56:36 följande:
    Hej på er

    Jag undrar hur många elever som går i er skola?
    Samt är det bara elever som är diagnoserade av läkare, som antas ?
    Soffpotaten skrev 2010-11-20 19:56:36 följande:
    Hej på er

    Jag undrar hur många elever som går i er skola?
    Samt är det bara elever som är diagnoserade av läkare, som antas ?
    Soffpotaten skrev 2010-11-20 19:56:36 följande:
    Hej på er

    Jag undrar hur många elever som går i er skola?
    Samt är det bara elever som är diagnoserade av läkare, som antas ?
    Hej!

    Vi tar emot max 10 elever för att få ha en "familjärstämning" där alla får en chans att ses, bekräftas och få den hjälp de behöver. Man behöver inte ha en diagnos för att komma till oss även om så gott som alla har det eller är under utredning.  
  • Lotta och Stefan
    Soffpotaten skrev 2010-11-20 20:05:09 följande:
    Jag skrev det här i en annan tråd också men jag vill gärna ställa frågan här med.

    Vi och skolan misstänker att en av våra söner kan ha adhd. Skolan klagar att han har svårt att sitta still. Han är oengagerad ibland och vill inte göra det dem andra gör utan blir ofta arg och tjurig istället och då låser det sig för honom och han vägrar. Han är också rädd för att göra bort sig och kan därför vägra att vara med på t.ex gymnastiken.
    Har du några råd hur vi ska göra. Hur får vi hjälp från skolan och hur kan vi hjälpa honom?
    Det känns som om vi inte får någon hjälp och jag är förtvivlad för jag ser vad det gör med grabben.
    Soffpotaten skrev 2010-11-20 20:05:09 följande:
    Jag skrev det här i en annan tråd också men jag vill gärna ställa frågan här med.

    Vi och skolan misstänker att en av våra söner kan ha adhd. Skolan klagar att han har svårt att sitta still. Han är oengagerad ibland och vill inte göra det dem andra gör utan blir ofta arg och tjurig istället och då låser det sig för honom och han vägrar. Han är också rädd för att göra bort sig och kan därför vägra att vara med på t.ex gymnastiken.
    Har du några råd hur vi ska göra. Hur får vi hjälp från skolan och hur kan vi hjälpa honom?
    Det känns som om vi inte får någon hjälp och jag är förtvivlad för jag ser vad det gör med grabben.
    Ni bör kontakta BUP för att göra en utredning men även rektorn har ansvarar för att genomföra en utredning om det finns signaler om att eleven kan vara i behov av särskilda stödåtgärder. Om utredningen visar att eleven är i behov av stödåtgärder för att kunna nå målen skall ett sådant stöd ges. Utredningen kan ta tid och när så krävs skall stödinsatser sättas in under tiden som utredningen pågår. Som förälder måste man oftast stå på sig för att få hjälp i skolan men eleven har rätten att få.
  • Lotta och Stefan
    Soffpotaten skrev 2010-11-21 13:47:26 följande:
    Det verkar bra tycker ni att jag ska kräva att min son får bättre hjälp i skolan och vad KAN jag kräva?
    Om du inte tycker att det fungerar så att din son får adekvat hjälp bör du vända dig till rektorn. Han/hon har ansvaret för utreda om en elev har behov av särskilda stöd åtgärder. Det måste upprättas ett åtgärdsprogram där man bl.a. ska beskriva vad som skall göras för att förbättra skolsituationen.
  • Lotta och Stefan
    Forumvärd skrev 2010-11-21 14:04:29 följande:
    Lotta och Stefan: Jag har tittat igenom en del av de trådar som finns här på sajten som då rör barn med olika former av NPF.
    En intressant tråd där åsikterna var stundtals riktigt heta handlade om det var bra att informera andra föräldrar om att ens barn har diagnos eller inte.
    En del ansåg att det var att stigmatisera barnet och göra det till någon "annorlunda" medans andra ansåg att det nog var bra att informera för att skapa förståelse för barnets beteende.
    Vad anser ni?
    Jag tror på öppenhet då slipper man förhoppningsvis en del prat bakom ryggen typ, "Svaga föräldrar som inte kan sätta gränser". Sen har ju inte alla tillräcklig kunskap eller förståelse för vad det innebär att ha en diagnos och då kanske det inte spelar någon roll. För att lösa detta måste alla skolor se till att öka all skolpersonals kunskap om NPF så ett de kan förmedla denna till föräldrar. Det är ju inte så länge sen man ansåg att alla problem beteenden berodde på dålig uppfostran med som tur vet man idag att detta inte stämmer. 
  • Lotta och Stefan
    VirrigaVerna skrev 2010-11-20 21:19:20 följande:
    Jag läste på er hemsida och er pedagogik verkar intressant men ni undervisar elever i årskurserna 1-6. Min fråga är då vad händer med eleverna efter det?
    Finns det någon uppföljning därefter och har ni någon uppfattning om hur era elever klarar sig generellt i fortsättningen?
    Några elever går tillbaka till sina tidigare skolor, andra byter till en skola där de kan få fortsatt extra stöd. Vad vi vet går det bra för de elever som har lämnat oss. Jag tror att de har fått hjälp att hantera sina svårigheter på ett bättre sätt och de lämnar oss med ett bättre självförtroende. De flesta som kommer till oss har ett mycket stukat självförtroende och detta är något vi arbetar extra mycket med. 
  • Lotta och Stefan
    Forumvärd skrev 2010-11-21 14:36:12 följande:
    Öppenhet är nog bra i alla lägen
    Hur är er uppfattning?
    Finns det bra kunskaper kring dessa frågor idag och då menar jag ute på våra skolor och daghem. Har personalen tillräckligt bra utbildning för att möta barnens behov?
    Det är ofta en otrolig kunskapsbrist i skolvärlden. Vi får höra hisnande historier från föräldrar hur deras barn och dem själva har bemötts i skolan. Senast i fredags träffade jag en förälder där skolan hade anställt en 18-årig tjej som resurs. Inget ont om 18-åringar men det är ingen bra lösning för våra barn. Det krävs en viss grad av professionalism för att kunna ge det stöd som behövs. 
  • Lotta och Stefan
    Soffpotaten skrev 2010-11-21 14:46:48 följande:
    vet ni hur det ser ut för elever som gått i vanlig skola?
    Det är nog väldigt olika. Lotta har t.ex. gått i vanlig skola och henne har det gått mycket bra för och det finns många fler exempel på framgångsrika personer med NPF som fått ett bra liv. Man skall nog ha lite tur med vilka lärare man får och vilken skola man går i om det skall gå bra eller inte.   
Svar på tråden Ställ dina frågor till Lotta och Stefan.