• Gurkan

Lägga in sillen själv, hjälp mig!

nu är det snart jul igen och jag funderar på att lägga in sillen själv.
    Enklast, vad jag förstått, är att köpa inläggningssill och koka någon lag och låta sillen gotta till sig i den och därefter göra smaksättningar och det är väl där jag har lite frågor till er som gjort det här innan!

Vilken lag blir bäst att koka upp och låta sillen gotta sig i? Och hur länge ska den gotta sig?
    Hur gör jag sedan?
    Vad har ni för inläggningar? Både klara och krämiga som är smaskiga på julbordet?
    Någon form av löksill är ju en självklarhet men sen då? Känns torftigt med bara en sort!

• Svar på tråden Lägga in sillen själv, hjälp mig!
  • ULP

Jag brukar göra en citronsill som uppskattas väldigt mycket och använder 5-min sillfiléer som är färdiga att bara hälla på egen lag och krydda

Citronsill

8 sillfileer
    Fin dill
    1 citron

Till lagen
    ½ dl vatten
    1 dl citronsaft
    4 msk vitvinsvinäger
    1½ dl strösocker
    2 krm vitpeppar

Blanda alla ingredienser till lagen och rör tills sockret löst sig.
    Varva sill, dill och citronskivor

• Gurkan
    ULP skrev 2010-11-21 20:48:36 följande:
    Jag brukar göra en citronsill som uppskattas väldigt mycket och använder 5-min sillfiléer som är färdiga att bara hälla på egen lag och krydda

Citronsill

8 sillfileer
    Fin dill
    1 citron

Till lagen
    ½ dl vatten
    1 dl citronsaft
    4 msk vitvinsvinäger
    1½ dl strösocker
    2 krm vitpeppar

Blanda alla ingredienser till lagen och rör tills sockret löst sig.
    Varva sill, dill och citronskivor
    5-min sillarna vad har jag missat?

Citronsill lät ju riktigt smaskigt!
  • ULP

Jag kanske missuppfattade dig och trodde du skulle göra sillen helt från grunden. Med 5-minutersill så slipper du göra själva grundarbetet från rå sill till inläggningssill utan du gör bara den inläggningen och kryddningen du själv väljer och låter sillen gotta sig i den några dagar innan den serveras.

• kisan

Jag brukar göra lagen som står på sillburkarna. Gör den en eller två dagar i förväg. Brukar göra vanlig inlagd sill, currysill och västerbottensill.

• Rufsas

Jag brukar också göra egen sill fast inte femminutersvarianten. Abba säljer det som jag tror att de kallar för inläggningssill (eller något liknande). jag brukar exprimentera ganska kraftigt. Förra året gjorde jag succé med min italienska sill (soltorkade tomater, vitlök, citron och kapris). Våga prova det du har i kylen!

• Gurkan
    Rufsas skrev 2010-11-22 16:25:03 följande:
    Jag brukar också göra egen sill fast inte femminutersvarianten. Abba säljer det som jag tror att de kallar för inläggningssill (eller något liknande). jag brukar exprimentera ganska kraftigt. Förra året gjorde jag succé med min italienska sill (soltorkade tomater, vitlök, citron och kapris). Våga prova det du har i kylen!
    ja det var nog den sillen jag tänkte på ;P
    Stå och rensa och vattna ur saltsill helt från början är kanske lite väl överkurs kan jag känna.

Italiensk... hittade någon som gjort en tzazikisill så det står på listen. Havtorn läste jag med om det lät smaskigt det med!
  • Rufsas
    Gurkan skrev 2010-11-22 20:05:25 följande:
    ja det var nog den sillen jag tänkte på ;P
    Stå och rensa och vattna ur saltsill helt från början är kanske lite väl överkurs kan jag känna.

Italiensk... hittade någon som gjort en tzazikisill så det står på listen. Havtorn läste jag med om det lät smaskigt det med!
    Mmmm, tzasikisill måste provas!
  • Gurkan

Hittade en skaldjurssill med!
    Sill och räkor och creme fraiche och majo (rom med men det gillar inte jag så det skippar jag nog)... Funderar på om man inte skulle tillsätta lite dill och kanske några droppar citron med!

Ingen som har något bra recept på löksill?

Svar på tråden Lägga in sillen själv, hjälp mig!