• Bella f

    hypnotiserad av min andning

    har tröttnat rejältt och tänkte bege självmord igår men starkasidan av mig hindrade mig. jag orkar inte, någon mer som känner av detta?
    hypnotiserad av andningen, typ att man blir uppslukad eller hur man ska beskriva det, man tänker bara på andningen och inget annat, typ att det är det enda man kan lägga märke till fast man inte vill. som tvång. det förstör mina vardagstankar.. som jag bör tänka på.. någon som vet varför det är som det är? för jag har bara haft dehär sen jag blev deprimerad sen ett par år tillbaka.
  • Svar på tråden hypnotiserad av min andning
  • lollisen

    Men usch vad jobbigt det låter! Känner med dig!

    Har du pratat med någon om det här? Kontakt med sjukhus/vårdcentral eller psykolog eller liknande?


    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Digestive

    Låter som att du mer eller mindre omedvetet mediterar. Man brukar i regel få sträva mot ett sådant tillstånd och det brukar inte uppstå av sig själv i regel utan något som man får nå aktivt. Den enda teori som jag kan komma på kring din situation handlar om en form av försvarsmekanism som aktiveras i dig, kan även känna igen mig själv i en sådan teori.

    Jag skulle föreslå att du provar med att meditera aktivt en längre stund, när det verkligen passar och känns trevligt, då kanske du täcker upp det här behovet av sinnestillstånd och slipper att få det i obekväma situationer.

    Överlag så tycker jag att du borde ge dig själv en paus från livet. Ligger dina besvär utanför nuet, att det alltså ligger i det förgångna eller ligger i en möjlig framtid, så går det att koppla bort dessa en stund - för ingenting kan hända dig om besväret inte existerar i nuet och då behövs inte total skärpa och intensiv analys hela tiden. Du tröttar ut dig själv och blir allt mer svagare mentalt och mer mottaglig för negativa energier och tankar, när du inte ger dig själv pausar. Har du ett problem så löser du det inte effektivast genom att arbeta på det 24/7 utan det krävs vila för att hantera ett problem så effektivt som möjligt. För att lösa problem så behöver man även ta pausar och leva livet i övrigt en stund, för att lättare kunna se problemet ur fler perspektiv. Nya perspektiv når man väldigt sällan utan att medvetandet får behandla andra situationer än de innanför rutin och även tankemönster kan höra till rutiner.

    Om du känner dig bekväm med att skriva här så berätta gärna mer om din situation och om depressionen som du upplever.

    Må väl.

  • Bella f

    ja, jag har pratat med min psykolog jag besöker ett pass i veckan, eftersom det är mitt jobbigaste symtom så nämner jag det varje gång faktiskt, för jag tycker det är så störande och irreterande. lånade 3 böcker från biblioteket i torsdag men har inte kunnat läsa pga. att jag lagt märke till min andnins rytm och tänkt på den, andas dessvärre dåligt också, det är nog därför. när jag mår en aning bättre vilket inte sker ofta men desto bättre, desto mindre tänkande och uppmärksamhetar jag min andning. fast självklart försöker jag att tänka positivt hela tiden men inte går det, gör iallafall mitt bästa.

    tack för råde! det är nog tvång lås, att jag blivit beroende av att tänka på den eftersom det skett ett par månader, i stort sett varje dag förut var det mindre tid av dagen men nu hela tiden förutom då jag sover, det gör så jag har svårt att somna in, sjukt svårt. det gör mig förvirrad och ger mig en rejäl huvudverk också.

    jag kom in i en depression för två år sen, har ingen särskilt anledning, det kan bero på för höga krav som man börja sträva efter och barndomen var över, jag är nu 15år och det började strax efter jag fick min första mens. jag började tappa intresset, tyckte inget var kul längre ( inte ens fotboll jag som alltid älskat och levt för ). på planen började jag känna mig vilsen, kunde ställa frågan till mig själv " vad gör jag här, varför är jag här " och tappade helt min kontroll, kände ibland inte ens mina ben och så är det fortfarande. jag började tappa matlusten och började sluta äta, för jag inte var sugen på något heltenkelt och var aldrig hungrig. i skolan vart jag en usel elev med ig varning från en kanon skolelev med mvg-vg, som va jättenogrann men sen tog koncentrationsvårigheterna pga. depressionen över. jag började tänka att jag va oduglig och frick från en bra självkänsla en otroligt dålig. jag tänker att allt gör jag blir fel. är som i en bubbla också, och har vart sen jag kom in i depressionen. det är svårt att hantera verkligheten. är liksom så insatt och helt lost i mig själv. är bortkopplad från verkligheten dvs. lever som i en dröm snarare " mardröm " och har svårt att förstå att filurer lever omkring mig. har blivit tråkig, deppig, oglad från den där glada tjejen som älskade sitt liv. från toppen till botten och jag har svårt att komma tillbaka. försöker hela tiden och har gjort men sist jag var lycklig var sedan 2008, sommaren där. fastän jag gjort det jag tyckt om då, så är jag depp bara. har mycke självmordstankar och har gett mig in på fler försök.. har inge ljus i slutet av tunneln. jag lever döende. krigar inom mig.. vill bara dö, och slippa leva såhär, för jag är en synlig person ju, en som har en kropp som alla ser runtommig men som har en vilsen själ och ett trasigt psyke som fokuserar på onödiga saker inom mig..

    hoppas ni orkade läsa, skrev av mig lite om min depression. har ni frågor, är det bara att ställa dom!

  • Digestive

    Helt ärligt så kände jag mig inte alls förberedd på din ålder - hur någon uttrycker sig i text ger en bild av den människas tankestrukturer - och jag tror att du hör till en grupp av människor som får sitt medvetande expanderat relativt fort. Det i sin tur innebär växtverk i samma medvetande.

    I vilket stjärntecken har du fötts i?

  • Jeeez

    Hej! Är en kille på 29 år går igenom samma helv** började med panik ångest sedan dess har jag inte kunnat sluta tänka på min andingn det är handikappade. Men det som hjälpt är acceptans, att acceptera att du tänker på din andning osv
    . Hoppas du kan återkomma hur det går för dig för alla tips hjälper...:/

Svar på tråden hypnotiserad av min andning