-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Hur tidigt började ni minnas?
-
Har några få minnen från dagis men kan lika gärna varit från fritids, minns klart gör jag från att jag började skolan så vid sju års ålder.
-
Tre-fyra år minns jag. Men sen har jag nått enstaka minnesfragment från när jag var yngre än det.
Pappa och mamma bodde i en lägenhet när jag var ett år gammal. Jag försökte beskriva hur det såg ut där för att jag hade nått minne utav det todde jag. Jag beskrev det och mamma sa, men herregud du har just beskrivit hur våran granne, och din storasysters bästis bodde just då. Och vi hade tydligen inte varit där efter vi flyttat därifrån. Pappa och mamma ägde helelr ingen kamera på den tiden, och vi har inga bilder från grannens lägenhet. -
Blev sexuellt utnyttjat, när jag var 2 1/2, det "glömmer" jag aldrig, men det var först när jag var vuxen, som minnerna blev tydliga.
-
Jag minns min 3års dag när jag slutade med napp. Sen minns jag inget särskilt efter det....
Nästa minne är en bilolycka som 4åring.
-
Minns när min lillebror var nyfödd. Jag hälsade på mamma och broder på BB och hon fick en ask romerska bågar som jag fick smaka. Då var jag 2 år och 2 månader. Men det är liksom bara den lilla biten, minns inga människor eller så och jag har heller inga minnen jag kan datera som är lika gamla.
-
Har få sporadiska minnesbilder från när jag var 2,5 år, det är det tidigaste jag minns
-
Jag har minnen som vuxna bekräftat från min första jul här i sverige, då var jag 2½år gammal ungefär.
-
Jag har två vaga minnen från då jag var 3½-4 år, och det är mina tidigaste.
-
Mitt första minne är när jag kröp ute på gräsmattan och tittade på maskrosorna vid den första lägenheten vi bodde i (markplan). Då var jag 16 månader.
-
Mitt första tydliga minne är väldigt tidigt, jag var bara sex månader.
Jag har läst någonstans att det har med den verbala utvecklingen att göra, vilka minnen som fastnar. När vi "får ett språk" ändras minnesinlagringen och binds vi vårt språk, och då blir de tidigare, icke-verbala minnena svårare att komma åt. Finns därinne gör de, vi bara minns dem inte medvetet.
Jag var väldigt tal-tidig själv.