• Anonym (rådlös)

Julklapp till trotsig 14åring?

vad i hela friden ska man göra, när bonusdottern vägrar att acceptera ngn julklapp som kostar mindre än 3-4000?
    Hon är inne i en väldigt trotsig period och utreds även för adhd. hon påstår sig hata både mig (bonusmamma) och sin pappa, samt alla vuxna omkring henne.
    Vi har frågat lite om vad hon önskar sig i julklapp, och på önskelistan står : Digital systemkamera, laptop, platt tv minst 20 tum !!?
    Varken hennes mammas eller vår familj har några ekonomiska förutsättningar för detta, men hon säger att om hon inte kan få något hon önskar sig är hon hellre utan, hon vill inte ha en massa skitgrejjer som hon uttrycker det. hjälp vad gör man? det känns hjärtlöst att inte ge henne något men vi har som sagt var inte råd.
    väljer att vara anonym för att vi känner många härinne .

• Svar på tråden Julklapp till trotsig 14åring?
  • Anonym (eeh)

Låt henne vara utan då...slänger ho ur sig sånna otacksamma saker så kan hon gott vara utan! Hon bad ju om det själv dessutom får hon inte det hon vill ha så vill hon inte ha nåt. Kanske hon får sig en funderare inför nästa jul!

• lokisse

jag skulle ha gett henne pengarna  som jag skulle ha lagt pa en julklapp och latigt henne spara ihop till det hon vill ha själv

Nej det tror jag inte!
  • Rigor

Öppna ett sparkonto där hon kan samla ihop pengar tills hon kan köpa det hon vill. Presentkort är bra, men räcker oftast bara ett år och kanske hinner gå ut innan hon hittat det hon vill ha om hon måste spara själv oxå. Dessutom blir man bunden till en speciell butik och kan knappast få igen pengarna om hon vill handla nån annan stans... Pengar i handen blir annars så lätt att det lånas av till bio, godis mm. På ett konto sysn pengarna på ett annat sätt och blir krångligare att ta av till sånt det inte ska gå åt till.

Sen kan du ge henne en  bunt näsdukar. Det kan snorungar behöva! ;)

• Significant

Ehm,

Skulle min fjortis inte acceptera en present under 4000 spänn så skulle hon inte få ett skit...

• Rigor

På sparkontot ska ni naturligtvis sätta in den summan ni annars spenderat på julklapp till henne oxå...
    Glömde skriva det. Ett tomt konto är ju inte så coolt precis!

• Red Velvet
    Anonym (?) skrev 2010-11-24 13:24:26 följande:
    Har du träffat en tonåring någon gång? De är de mest egocentriska varelser som finns. Och det är helt normalt, en del av frigörelseprocessen. Det innebär inte att de är elaka, bara att de lever i sin egen bubbla.
    Det håller jag med dig om. Därför är det föräldrarnas uppgift att ta hål på den lilla bubblan och välkomna dom in i verkligheten. Ett KRAV på en present för 4000 är orimligt när man vet att föräldrarna inte har den ekonomin. Och vet du, alla tonåringar är inte så. Så det så.
  • KlasKristian

Hon ska inte ha ett dugg om hon beter sig på det viset. Huruvida hon har en diagnos eller inte skiter jag i.

• ShreeLakshmi

Vi löste det med att pappan köpte alla presenter till henne, alltså mitt bonus barn som inte bodde hos oss. Hon började trixa i 11 års åldern. Så hon fick sitt barnbidrag att spendera som hon ville, och inget mer. Nu är hon 13 och väldigt ansvarsfull, hon vet ju att det till slut blir noll kronor....

• Anonym (mius)

Har också en 14 åring, han önskar sig en laptop i julklapp...vi har inte dom pengarna + att vi har flera barn att handla till, därför får han presentkort på  mediamarkt el liknande av oss + andra i släkten, & räcker inte det till en laptop får han spara ihop till resten!

Svar på tråden Julklapp till trotsig 14åring?