• Anonym (rådlös)

Julklapp till trotsig 14åring?

vad i hela friden ska man göra, när bonusdottern vägrar att acceptera ngn julklapp som kostar mindre än 3-4000?
    Hon är inne i en väldigt trotsig period och utreds även för adhd. hon påstår sig hata både mig (bonusmamma) och sin pappa, samt alla vuxna omkring henne.
    Vi har frågat lite om vad hon önskar sig i julklapp, och på önskelistan står : Digital systemkamera, laptop, platt tv minst 20 tum !!?
    Varken hennes mammas eller vår familj har några ekonomiska förutsättningar för detta, men hon säger att om hon inte kan få något hon önskar sig är hon hellre utan, hon vill inte ha en massa skitgrejjer som hon uttrycker det. hjälp vad gör man? det känns hjärtlöst att inte ge henne något men vi har som sagt var inte råd.
    väljer att vara anonym för att vi känner många härinne .

• Svar på tråden Julklapp till trotsig 14åring?
  • R3becca

Kan ni inte gå ihop då? (om ni nu prompt MÅSTE köpa något dyrt åt henne)
    Både din familj och biomamma + eventuell bonuspappa?
    T.ex. en laptop kostar inte alls mycket nu för tiden (för att vara just en laptop) beroende på prestanda och märke.
    Sen är det ju bara att förklara läget; denna julklapp var VÄLDIGT dyr, så du får inget mer, om inte nån "skräpgrej" som t.ex. hygienartiklar eller vad man nu köper till tonåringar ;)
    Låt henne välja själv. Säger hon att hon absolut inte vill ha något om hon inte får något av detta så låt henne stå för det då, och köp inget alls åt henne!
    Det är ju faktiskt inte så att världen går under om man inte får som man vill, eller inte får något alls på julafton. 

• KlasKristian
    R3becca skrev 2010-11-24 15:08:24 följande:
    Kan ni inte gå ihop då? (om ni nu prompt MÅSTE köpa något dyrt åt henne)
    Både din familj och biomamma + eventuell bonuspappa?
    T.ex. en laptop kostar inte alls mycket nu för tiden (för att vara just en laptop) beroende på prestanda och märke.
    Sen är det ju bara att förklara läget; denna julklapp var VÄLDIGT dyr, så du får inget mer, om inte nån "skräpgrej" som t.ex. hygienartiklar eller vad man nu köper till tonåringar ;)
    Låt henne välja själv. Säger hon att hon absolut inte vill ha något om hon inte får något av detta så låt henne stå för det då, och köp inget alls åt henne!
    Det är ju faktiskt inte så att världen går under om man inte får som man vill, eller inte får något alls på julafton. 
    Jag fattar inte hur man kan förespråka att faktiskt ge efter för ungens krav. Det är ju curlande utan dess like.
  • Aros

Ge henne pengar istället. Sen hjälper ni henne med olika förslag på hur hon kan tjäna egna pengar så att hon kan köpa det hon vill ha. Är hon 14 kan hon börja sitta barnvakt, kan hjälpa till mera hemma med uppdrag hon kanske inte gör annars. Att köpa saker till barnen som man själv itne har råd med är bara att göra barnen en otjänst. Bättre dem får lära sig pengars värde och förstå att vill man verkligen ha något får man jobba för det.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • R3becca
    KlasKristian skrev 2010-11-24 15:14:03 följande:
    Jag fattar inte hur man kan förespråka att faktiskt ge efter för ungens krav. Det är ju curlande utan dess like.
    Vem har förespråkat det?
    Jag tycker det är förskräckligt, men jag gav ett alternativ eftersom jag vet att alla inte tycker samma sak.
    Att låta bli att köpa julklappar till henne är väl knappast att "ge efter för ungens krav", eller hur?
    Hon har ju gett föräldrarna ett val, och de valen ska väl hon kunna stå för. 
  • Ess
    lokisse skrev 2010-11-24 13:30:40 följande:
    jag skulle ha gett henne pengarna  som jag skulle ha lagt pa en julklapp och latigt henne spara ihop till det hon vill ha själv
    Håller med.
  • Anonym (Samma sits!)

En enkel biljett till Sibirien? Nä men allvar åsido, så låter du som ett eko att mig! Fast jag är biomamman (det är väl inte jag som är biomamman till din bonus ?) Har exakt samma drama här hemma med dottern. Även hon är mer än bara tonårs trotsig - milt uttryckt. Och har upplyst både mig och pappan om vilka "skitsaker" hon inte önskar sig. En ny dator och en resa till New York står högst på hennes önskelista. Plus en rundare summa pengar att spenderas på kläder, kafébesök och liknande. Är så slut och uppgiven, kommer att följa din tråd för att se vad du får för tips.

• Toppen9

Presentkort på antingen klädaffär eller affär där hon kan köpa dessa grejjer då kan hon skramla ihop det som fattas själv genom sommarjobb eller spara månadspengen.

• Anonym (Loloo)

Äh hon så jävla bortskämd och otacksam så skulle jag då låtit henne vara utan. Hon säger ju att hon vill ha dyra prylar eller inget alls så då får hon inget alls då man inte kan lägga ut dom pengarna på julklappar.

Kanske hon lär sig då att det inte är så jävla kul att sitta utan julklappar när alla andra får. Kanske hon då även slutar bete sig som en skitunge!? 

• Anonym (Mörkrädd...)
    Anonym (Samma sits!) skrev 2010-11-24 15:49:49 följande:
    En enkel biljett till Sibirien? Nä men allvar åsido, så låter du som ett eko att mig! Fast jag är biomamman (det är väl inte jag som är biomamman till din bonus ?) Har exakt samma drama här hemma med dottern. Även hon är mer än bara tonårs trotsig - milt uttryckt. Och har upplyst både mig och pappan om vilka "skitsaker" hon inte önskar sig. En ny dator och en resa till New York står högst på hennes önskelista. Plus en rundare summa pengar att spenderas på kläder, kafébesök och liknande. Är så slut och uppgiven, kommer att följa din tråd för att se vad du får för tips.
    Jeeesus, vad har hänt med vårt samhälle? Är det tv och media som skapar denna hysteri hos så pass unga människor? Resa till New York? Ursäkta mig! Vad ska en fjortis i NY att göra? Gå och shoppa eller? För vilka pengar då? Har hon ens en aning om vad en resa till NY med hotell och allt annat kostar? Man blir ju mörkrädd! Det verkar som att många tonåringar och unga vuxna i dag vill ha och göra sakersom vuxna människor gör, men de är aldrig mogna eller kapabla att ta det ansvar som vuxna faktiskt måste göra (förutom de som är med i tv3s Lyxfälland, de tror att allt löser sig ändå på ngt magiskt sätt), av naturöiga skäl, dvs de är inteju justinte VUXNA..

Är det vi vuxna och föräldrar som lär barnen detta eller är det månne tv, intenet och diverse tidskrifter de snappar upp de här tendenserna ifrån?

Jag vet att inte alla tonårskids är så här, men jag tycker de verkar bli fler och fler...
  • smulpaj01

Alla de saker hon önskar sig kan man hitta ganska billigt. Jag tycker det låter väldigt vettigt av henne att önska sig EN bra sak istället för en massa småtjafs som hon ändå "inte vill ha".

Ni föräldrar kan kanske gå ihop och leta efter en billig laptop eller liknande?!

Vi har en 13-åring här hemma och vi kommer köpa EN dyr sak, inte massa smått. (det är pappans barn och min bonus)

Svar på tråden Julklapp till trotsig 14åring?