• Anonym (rådlös)

Julklapp till trotsig 14åring?

vad i hela friden ska man göra, när bonusdottern vägrar att acceptera ngn julklapp som kostar mindre än 3-4000?
    Hon är inne i en väldigt trotsig period och utreds även för adhd. hon påstår sig hata både mig (bonusmamma) och sin pappa, samt alla vuxna omkring henne.
    Vi har frågat lite om vad hon önskar sig i julklapp, och på önskelistan står : Digital systemkamera, laptop, platt tv minst 20 tum !!?
    Varken hennes mammas eller vår familj har några ekonomiska förutsättningar för detta, men hon säger att om hon inte kan få något hon önskar sig är hon hellre utan, hon vill inte ha en massa skitgrejjer som hon uttrycker det. hjälp vad gör man? det känns hjärtlöst att inte ge henne något men vi har som sagt var inte råd.
    väljer att vara anonym för att vi känner många härinne .

• Svar på tråden Julklapp till trotsig 14åring?
  • guldblecks
    smulpaj01 skrev 2010-11-25 10:38:45 följande:
    Alla de saker hon önskar sig kan man hitta ganska billigt. Jag tycker det låter väldigt vettigt av henne att önska sig EN bra sak istället för en massa småtjafs som hon ändå "inte vill ha".

Ni föräldrar kan kanske gå ihop och leta efter en billig laptop eller liknande?!

Vi har en 13-åring här hemma och vi kommer köpa EN dyr sak, inte massa smått. (det är pappans barn och min bonus)
    De kanske är billiga för dig.TS skriver att de inte har de ekonomiska förutsättningarna. Alltså inte billigt för dem.

Ja, jag skulle gjort som många säger här. Ge henne den summa som ni hade lagt på en julklapp i en för er rimlig prisklass. Så får hon göra vad hon vill för dem.

Jag tror ändå att det kan vara bra att kanske ändå ge henne något. Visst att hon är 14 och på sätt och vis kanske vuxen att stå sitt kast att hellre inte få något, men hon är ju 14 och ganska omdömeslös, och jag tror att det finns en risk att det skulle göra skada på er relation. Hon kanske skulle minnas det som julen hon inte fick något.
  • smulpaj01
    guldblecks skrev 2010-11-25 10:59:05 följande:
    De kanske är billiga för dig.TS skriver att de inte har de ekonomiska förutsättningarna. Alltså inte billigt för dem.

Ja, jag skulle gjort som många säger här. Ge henne den summa som ni hade lagt på en julklapp i en för er rimlig prisklass. Så får hon göra vad hon vill för dem.

Jag tror ändå att det kan vara bra att kanske ändå ge henne något. Visst att hon är 14 och på sätt och vis kanske vuxen att stå sitt kast att hellre inte få något, men hon är ju 14 och ganska omdömeslös, och jag tror att det finns en risk att det skulle göra skada på er relation. Hon kanske skulle minnas det som julen hon inte fick något.
    Tänkte något i den här stilen:

http://www.blocket.se/stockholm/HELT_NY_PC_laptop_netbook_light_med_Android_29576320.htm?ca=11&w=1

Ca 500 per person, men även det kanske är för dyrt? Trots allt mycket billigare än 3-4000.
  • Anonym (tomten)

Här har tonåringarna samma typ av önskan, inte en massa tjafs som vi inte kommer ha användning för iallafall. Det är inte för att de är bortskämda, vilket de iofs är, men de vill inte ha massa prylar eller kläder som de inte kommer använda. Så de brukar få pengar eller om vi vill ge kläder så blir det presentkort så de själva väljer det de vill ha. Sedan brukar det bli några småpaket med nödvändiga prylar

• Anonym (mius)
    Anonym (tomten) skrev 2010-11-26 22:20:24 följande:
    Här har tonåringarna samma typ av önskan, inte en massa tjafs som vi inte kommer ha användning för iallafall. Det är inte för att de är bortskämda, vilket de iofs är, men de vill inte ha massa prylar eller kläder som de inte kommer använda. Så de brukar få pengar eller om vi vill ge kläder så blir det presentkort så de själva väljer det de vill ha. Sedan brukar det bli några småpaket med nödvändiga prylar
    samma här, presentkort elr pengar & så lite biocheckar & påfyllning till mobilen.
  • Topdog
    Anonym (Mörkrädd...) skrev 2010-11-25 10:31:02 följande:
    Jeeesus, vad har hänt med vårt samhälle? Är det tv och media som skapar denna hysteri hos så pass unga människor? Resa till New York? Ursäkta mig! Vad ska en fjortis i NY att göra? Gå och shoppa eller? För vilka pengar då? Har hon ens en aning om vad en resa till NY med hotell och allt annat kostar? Man blir ju mörkrädd! Det verkar som att många tonåringar och unga vuxna i dag vill ha och göra sakersom vuxna människor gör, men de är aldrig mogna eller kapabla att ta det ansvar som vuxna faktiskt måste göra (förutom de som är med i tv3s Lyxfälland, de tror att allt löser sig ändå på ngt magiskt sätt), av naturöiga skäl, dvs de är inteju justinte VUXNA..

Är det vi vuxna och föräldrar som lär barnen detta eller är det månne tv, intenet och diverse tidskrifter de snappar upp de här tendenserna ifrån?

Jag vet att inte alla tonårskids är så här, men jag tycker de verkar bli fler och fler...
    Fast jag tycker inte att det är så konstigt. Föräldrar introducerar barn för saker tidigare och tidigare. Jag läser i trådar här på FL om 3 åringar som tittar på Ronja Rövardotter, 4 åringar som kollar Starwars, 7åringar som får sminka sig på skoj, etc etc. När barn blir matade med kultur och prylar på tok förtidigt, så börjar barnen dricka och ha sex vid 11 års ålder, för det som11 åringar brukade göra när deras föräldrar var 11 år har dessa barn redangjort när dom var 6 år. Så att en fjortis vill leva vuxenliv är inget konstigt, barndomen komprimerades ju till ett par år och var slut långt innan tonåren.
  • Anonym (rådlös)

hej igen,  jag har läst att många här tycker att vi inte ska ge henne något alls, men jag tycker att det blir fel, hon är ju redan nu trotsig och förmodligen så mår hon inte så bra med alla stormande känlor som man har i tonåren. om vi då skulle straffa henne med att inte ge några julklappar alls så förstärker ju inte det vårt förhållande direkt. hon är i en känslig ålder så det tänker vi inte utsätta henne för.
    vi har beslutat attt ge henne ett bidrag på 1000kr  eller kanske köpa eb vanlig digitalkamera, vi håller på att få in henne på den tankegången att det duger. hoin ska även få lite småkraffs som viu köpt från syskonen så att det blir fler klappar.

• Marlean

I så fall ger man henne en del av summan, typ 500kr i presentkort på Siba.

• Bling1975

Hon kanske inte är så bra på att uttrycka sig ännu men jag tycker inte att hennes tanke är fel, det är bättre att köpa något man verkligen vill ha än att bara få saker man inte behöver för att det är jul.

Det hade bara låtit så mycket tevligare om hon hade sagt: "I år önskar jag mig bara pengar för det enda jag vill ha är en laptop."

Så gjorde vi ofta i vår familj tonåren när man började önska sig dyrare saker. Med bidrag från föräldrar och släkt räckte pengarna oftast men om de inte gjorde det så sparade man lite längre. Mycket av det hon önskar sig beställer man ju billigast på nätet så köp inte ett presentkort. Kan vara en bra ekonomisk övning att gemensamt hitta det mest prisvärda alternativet. Jag betalar ofta betydligt mindre för det jag köper än många av mina vänner för jag är bra på att jämföra och undersöka marknaden.

Stitch längtar efter Lilo
  • smulpaj01
    Anonym (rådlös) skrev 2010-11-29 12:21:32 följande:
    hej igen,  jag har läst att många här tycker att vi inte ska ge henne något alls, men jag tycker att det blir fel, hon är ju redan nu trotsig och förmodligen så mår hon inte så bra med alla stormande känlor som man har i tonåren. om vi då skulle straffa henne med att inte ge några julklappar alls så förstärker ju inte det vårt förhållande direkt. hon är i en känslig ålder så det tänker vi inte utsätta henne för.
    vi har beslutat attt ge henne ett bidrag på 1000kr  eller kanske köpa eb vanlig digitalkamera, vi håller på att få in henne på den tankegången att det duger. hoin ska även få lite småkraffs som viu köpt från syskonen så att det blir fler klappar.
    Det tycker jag låter jättebra ts. Hon kommer säkert bli glad och nöjd. Glad
  • mupparsmupp

jag hade nog inte gett något i så fall. kan man inte vara tacksam för det man får så ska man inte ha något.

och då har hon ju fått som hon "ville". hon ville antinge ha något dyrt eller inget. och då fått inget ;D  så kanske hon lär sig att vara tacksam i fall att någon ger henne presenter i framtiden.

Bebis 9 maj 2010
Svar på tråden Julklapp till trotsig 14åring?