• Gostosa

Tillägg

Min son har nyss fyllt 3mån. Jag tycker att han äter alldelses för många gånger på ett dygn i snitt åtta gånger ibland mer. Jag upplever det som att han inte blir mätt på sin Nan1 och måste därför äta oftare, det gör att han såklart kräker upp det som blivit för mkt för honom att behålla i magen. Jag har läst att Nan2 inte mättar mer bara inehåller mer järn. Jag undrar om det finns något tillägg man kan blanda i maten?Skulle frågat på BVC idag men hon blev sjuk så det blev inget besök idag =(

• Svar på tråden Tillägg
  • flingansnö

Vi fick rådet att börja med babysemp 2 tidigare för att det innehöll mer risstärkelse eller vad det var vilket gjorde henne mättare. Det funkade för oss. Vet inte om det är samma med NAN elle rinte, men du kan väl prova?

• yes79

När min dotter var ca 3 månader började hon sova hela nätter och då försvann några mål mat av sig självt, innan åt hon minst ca var 3:e timme dygnet runt, oftare ibland på dagen och mer sällan ibland på natten.

7-10 ggr var det nog per dygn minst, jag tror det är helt normalt!

Nu äter hon 6 ggr per dygn vid 7 månader, fast vanlig mat ock då inte bara ersättning! Ca 06, 09, 12, 15, 18, 20

• yes79

När vi började med babysemp2 (som till skillnad mot nan2 innehåller risstärkelse för mättnad) vid 4 månader så åt dottern bara mindre mängd ersättning inte mer sällan, utan fortfarande ca var 3:e timme. Hon blev ju mättare men ville fortfarande äta lika ofta!

• flingansnö
    yes79 skrev 2010-11-24 13:06:06 följande:
    När vi började med babysemp2 (som till skillnad mot nan2 innehåller risstärkelse för mättnad) vid 4 månader så åt dottern bara mindre mängd ersättning inte mer sällan, utan fortfarande ca var 3:e timme. Hon blev ju mättare men ville fortfarande äta lika ofta!
    Ah, ok det är skillnad på dem!

Min dotter började äta mer sällan på babysemp 2. Nu börjar det dock verka som att det inte heller mättar ordentligt, så nu funderar vi på att gå över på 3:an....
  • yes79

Babysemp 3 är dock INTE modersmjölksersättning som babysemp1 och babysemp2 utan är tänkt att användas som en alternativ dryck istället för vanlig komjölk när barnet också äter vanlig mat, den är väl från 8 månader först.

• flingansnö
    yes79 skrev 2010-11-24 13:29:39 följande:
    Babysemp 3 är dock INTE modersmjölksersättning som babysemp1 och babysemp2 utan är tänkt att användas som en alternativ dryck istället för vanlig komjölk när barnet också äter vanlig mat, den är väl från 8 månader först.
    jaha.... det hade inte jag fattat.... då kan man ju ge välling istället. Märker att jag nog får läsa på lite här! 

TS: förlåt att jag blev lite ot här....
  • Dixabilly

Alltså, jag tycker det låter normalt, min son åt var tredje timme i många månader, och han sov hela nätter. Han åt då 6 ggr / dag typ.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • flingansnö

Yes79: Läste på på sempers sida och trean kan användas även som ersättning för enstaka mål när det behövs, men är främst tänkt som mjölk typ till maten!
    Tack för att du fick mig att kolla detta, det var helt nytt för mig!

• Gostosa
    flingansnö skrev 2010-11-24 13:01:30 följande:

Vi fick rådet att börja med babysemp 2 tidigare för att det innehöll mer risstärkelse eller vad det var vilket gjorde henne mättare. Det funkade för oss. Vet inte om det är samma med NAN elle rinte, men du kan väl prova?

Jag har oxå hört det om semper2, MEN när han kräks så luktar det så himla illa som vuxen kräk o han kräker ganska ofta el normalt. Han får redan semper Bifidus jag kallar den kräkvälling, är det kanske bara den som kräket luktar av? Jag har sj hört andra som använt Semper som tycker likadant, av Nan luktar det ingenting.
  • flingansnö

Jag har aldrig gett nan, så kan inte säga ngt om det kräket, men bådamina barn har kräkts mkt och fått semper och det luktar rätt illa, inte som vuxenkräk, mera surt illa....

• Gostosa

Finns det inget man kan köpa på apoteket som man kan blanda i, nån typ av majsförstärkelse?

• yes79

Min dotter spydde massor av Nan, så det luktade mer spya då än av Babysemp som hon sällan spydde av!Flört

• september0809

vi fick tipset av vår barnläkare när inte dottern blev mätt på sin ersättning att blanda i 1 msk laktosfri grötpulver i ersättningen så blir den lite stadigare...

• yes79

Jag tycker du ska fråga på BVC innan du ger något annat, ring dit och fråga om du inte har en tid snart. Jag tycker inte att det är onormalt att en bebis äter 8ggr på ett dygn. Vid 4 månader kan du ju börja med smakportioner eller gröt och då blir han kanske mättare och håller sig längre, det är ju bara en månad tills du kan börja se om bebisen är intresserad av fast föda.

Många ammade barn äter ju mycket oftare än var 3:e timme, medan jag ammade gick det sällan så mycket som 3 timmar mellan målen, då åt hon väl 10-12 ggr per dygn!

• Gostosa
    september0809 skrev 2010-11-24 14:38:25 följande:
    vi fick tipset av vår barnläkare när inte dottern blev mätt på sin ersättning att blanda i 1 msk laktosfri grötpulver i ersättningen så blir den lite stadigare...
    Tack så mkt för tipset du gav mig. Har testat blanda ner grötpulver i maten, funkar PERFEKT märker en jätteskillnad. Helt klart ett av dom bästa tipsen jag fått på fm =)
  • september0809
    Gostosa skrev 2010-11-25 16:48:10 följande:
    Tack så mkt för tipset du gav mig. Har testat blanda ner grötpulver i maten, funkar PERFEKT märker en jätteskillnad. Helt klart ett av dom bästa tipsen jag fått på fm =)
    men gud vad bra att det hjälpte!
    är ju inget som är farligt då han är så pas stor ändå.
  • Gostosa
    september0809 skrev 2010-11-25 20:32:42 följande:
    men gud vad bra att det hjälpte!
    är ju inget som är farligt då han är så pas stor ändå.
    Tänkte passa på att fråga dig vad du använder för dinapp när du matar med gröten? Jag har Philips avent flaska o jag fick köpa en justerbar dinapp annars klumpar sig gröten i hålet. Jag är inte riktigt nöjd med den dinappen. Vad har du för flaska?

Tack för dina svar Flört
  • Gostosa
    Gostosa skrev 2010-11-27 09:54:55 följande:
    Tänkte passa på att fråga dig vad du använder för dinapp när du matar med gröten? Jag har Philips avent flaska o jag fick köpa en justerbar dinapp annars klumpar sig gröten i hålet. Jag är inte riktigt nöjd med den dinappen. Vad har du för flaska?

Tack för dina svar Flört
    Glömde säja att första kvällen han fick gröt gick det 7 tim tills nästa matning =) Rekordet är 6 tim det har hänt 2 gånger tidigar oxå nu inatt igen wiiiiiiii
Svar på tråden Tillägg