• Buggis

Bro bro breja wtf?

Hur går den där förpillade ramsan egentligen? Har fått för mig att det är "bro bro breja, stockar och stenar, alla goda renar, ingen kommer här fram, här fram, förrän han säger sin kärastes namn vad heter hon"

Men hur kommer renarna in i bilden? Det känns helt osannolikt...... Och varför är de goda? Goda som mumsiga eller goda som snälla? På nåt sätt känns det som om jag fått en hel del om bakfoten.

Snälla hjälp mig att få klarhet i detta oerhörda bekymmer som jag nu tampats med i flera dagar.

• Svar på tråden Bro bro breja wtf?
  • Ammi84
    Candygirl xxx skrev 2010-11-25 21:13:43 följande:
    Oj, så här sjöng vi:

So macaroni tio toss
    terra noss terra noss
    tio tio puss puss puss
    tio tio puss puss puss
    ett, två, tre

Man stod i en ring hade vänstra handen ovanpå kompisens(till vänster om en) handflata och sin högra handflata under kompisens(till höger)hand. En började med att ta sin vänstra hand och slå lätt en gång på kompisens hand brevid. Man skickade sen vidare till nästa osv (hoppas att ni hajjar). Men vid de tre pussen så slog man istället 3 ggr på kompisens hand. Sen sa man ett, två, tre. Vid tre gällde det att hinna slå på kompisens hand före kompisen drog bort den.  Hann man slå så åkte kompisen ut men hann kompisen dra bort handen så åkte man själv ut. Man höll på så tills det bara var två personer kvar. Då fick de två själva slå orden( man säger orden samtidigt som man slår lätt, detta görs ju såklart redan från början). Den som slår siffran tre på slutet får ha sina händer med handryggen uppåt och den andre sina handflator upp under kompisen händer. Personen som har sina händer under ska "killa" kompisens handflator och se denne i ögonen. Lyckas man då slå ovanpå innan denne dragit undan sina vinner man. Annars vinner den andre om den lyckats dra undan.
    Och vi sjöng:

So macaroni tio
    Torska maroska maroska
    Tio tio puss puss puss
    Tio tio puss puss puss
    ett två tre

Jag trodde det var en grekisk (!) sång eftersom vi hade grekiskt talande barn på skolan som lärde mig den.
  • Lilla Lime

kommer ni ihåg

Tingelingeling när tåget går, ut i vida världen
    den som 50-öre har får följa med på färden.
    Se (namn) se (namn) nu löser han/hon biljetten
    Nu kliver han/hon på o vinkar glatt farväl

eller den om
    en bonde i vår by...

• Ammi84

KOm på att vi även sjöng:

Amela
    Murtadela
    Tarramas
    Kekimas
    Amela mazela murtadela
    Amela mazela murtadela
    Zaa
    Zaa
    Zaa zaa zaa
    yxi kaxi sexy bom

• spöke
    Lilla Lime skrev 2010-11-25 21:52:23 följande:
    en bonde i vår by...
    *nostalgisk*

Min mamma som jobbar i förskoleklass berättade att hennes barn kallar den leken för "Bonde söker fru". Hihi!
  • Lilla Lime
    spöke skrev 2010-11-25 21:59:55 följande:
    *nostalgisk*

Min mamma som jobbar i förskoleklass berättade att hennes barn kallar den leken för "Bonde söker fru". Hihi!
    haha. underbart
  • Denebola
    Mei skrev 2010-11-25 21:31:04 följande:
    Ja! Gud va kul! Så var den ju. Blev nästan galen av att känna igen det där med Kristiania (för så sjöng vi), kåpa och såpa. TAck!

Den här har just återuppstått på mina barns dagis (även om de förvanskat den i mitt tycke)  

I Kinnamockaskogen
    där bodde en familj
    där mamma laga maten
    och pappa stekte sill
    Och Lotta satt på pottan
    och gjorde marmelad
    då kom den stygga råttan
    och fråga vad det va'
    Håll käften gamla råtta
    det angår int edej
    för vad jag har i pottan det angår bara mej.

På barnens dagis har de lagt till en variant av

Å flickan satt på taket
    å flickan ramla ner
    å flickan slog ihjäl sig
    nu finns hon inte mer

efter kinnamockaskogensången fast de sjunger en variant av den med att tjejen ramla ner, å tjejen ska begravas på lördag klockan tre osv.
    Åh, nu blev jag nostalgisk på riktigt Dock tror jag att vi sjöng att syrran satt på taket, (och det där med begravning).
  • Denebola

Kom på en grej till, man står bakom någon och gör saker/rörelser på dess rygg, och så säger man denna ramsa:

Fyra skott i ryggen
    Kniven skär
    Fyra skott i ryggen
    Kniven skär
    En häst sparkar till
    Flugorna bits
    Ett ägg knäcks i huvet
    Nu dör du!

Mysig va?

• Ingiz
    Denebola skrev 2010-11-25 22:16:01 följande:
    Kom på en grej till, man står bakom någon och gör saker/rörelser på dess rygg, och så säger man denna ramsa:

Fyra skott i ryggen
    Kniven skär
    Fyra skott i ryggen
    Kniven skär
    En häst sparkar till
    Flugorna bits
    Ett ägg knäcks i huvet
    Nu dör du!

Mysig va?
    Vi hade en annan sådan ramsa
    Spindeln kryper upp (går med händer upp över ryggen)
    spindeln kryper ner (går med händerna ner över ryggen)
    spindeln kryper upp i håret (går med händer över ryggen upp till toppen på huvudet)
    och lägger ett ägg (gör en äggform med händerna på toppen av huvudet)
    ägget kläcks och du ryser. (låter händerna glida ner över huvudet)

Det den går ut på är att få den andra att rysa - tror det kan vara samma med din.

Men de är ganska omysiga liksom.
  • Denebola
    Ingiz skrev 2010-11-25 22:22:14 följande:
    Vi hade en annan sådan ramsa
    Spindeln kryper upp (går med händer upp över ryggen)
    spindeln kryper ner (går med händerna ner över ryggen)
    spindeln kryper upp i håret (går med händer över ryggen upp till toppen på huvudet)
    och lägger ett ägg (gör en äggform med händerna på toppen av huvudet)
    ägget kläcks och du ryser. (låter händerna glida ner över huvudet)

Det den går ut på är att få den andra att rysa - tror det kan vara samma med din.

Men de är ganska omysiga liksom.
    Jo precis.

Jag kan ju skriva rörelserna också:
    Fyra skott i ryggen (dunkar fyra gånger i takt med knutna nävar)
    Kniven skär (drar med handen längs ryggraden)
    Fyra skott i ryggen (dunkar fyra gånger i takt)
    Kniven skär (drar med handen längs ryggraden)
    En häst sparkar till (på "häst"  puttar man till med handflatorna)
    Flugorna bits (nyps lätt)
    Ett ägg knäcks i huvet ("knäcker ett ägg" på huvudet och låter det "rinna ner" med händerna)
    Nu dör du! (minns inte riktigt, men kanske att man tog tag i personen, som om man skrämde den typ)
  • Blå Flygare
    Suck och suck skrev 2010-11-25 15:27:26 följande:
    Gestilren - en gräns eller ett gränsbygge?

"Gestilren kan likställas med tyska gestell-rain där gestell är känt som en markerad gränsställning, gränspålning, skogsrågång eller liknande. Till slutleden -ren finns paralleller såsom renfana - reinfarn och åkerren - grenzrain/feldrain etc. där ren och rain är en "skillnadsmarkering"."

Även en bro kan då tydligen vara en gräns! Och det kommer tydligt fram i barnramsan.

Citat: "Bro, bro , breja, stockar och stenar alla goda renar ingen slipper här fram …osv., vilket kan förtydligas som "bro , bro, brygga, en gestil/gestell av stockar och stenar som anlagts vid en - ren/rain och över vilket gränsbygge det inte släpps någon innan vederbörande avslöjar sin kärastes namn."

Citaten tagen från wadbring.com/historia/sidor/gestilren.htm
    TACK!!
    Då var det bara prästens sko kvar då
Svar på tråden Bro bro breja wtf?