• MOLLYLUCIA

Bjuder du på en kopp kaffe?

När jag får främmande så frågar jag alltid gästen om han/hon villa ha en kopp kaffe eller teKaffe, det känns liksom självklart.
    Är det inte så hemma hos alla?
    Vore så kul om ni berättade om ni gör lika eller inte.

• Svar på tråden Bjuder du på en kopp kaffe?
  • Pia och Elna
    Zäta skrev 2010-11-26 14:48:31 följande:
    Jag r 24 och har alltid erbjudit kaffe eller te :)

Ja eller så är man inbiten kaffedrickare redan tidigt och då blir det väl också så
  • Pia och Elna
    Robert63 skrev 2010-11-26 14:50:46 följande:

Kaffe, vatten, öl, läsk? Brukar erbjuda det jag har i kylen att dricka. Har märkt en sak, på jobbmöten är det många som hoppar över det obligatoriska kaffet till förmån för ett glas vatten. Är det bara jag som noterat det?

Ja det är vanligt jag har märkt det som inte dricker kaffe att fler och fler mötesrum även har vatten och att många tar det istället. Själv tackar jag alltid nej till kaffe men ber om vatten istället för att ha något om alla andra dricker kaffe så att säga.
  • Neelah
    Robert63 skrev 2010-11-26 14:50:46 följande:

Kaffe, vatten, öl, läsk? Brukar erbjuda det jag har i kylen att dricka. Har märkt en sak, på jobbmöten är det många som hoppar över det obligatoriska kaffet till förmån för ett glas vatten. Är det bara jag som noterat det?

Vid möten hoppar jag också över kaffet eftersom jag inte vill sitta där och vara kissnödig eller behöva springa ifrån. Men hemma dricker jag och bjuder jag gärna på kaffe.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • dezibel

Frågar alltid vänner,grannen,hantverkarn,sotarn mm om dom vill ha nåt men så är jag vrålsocial också!

• 071001

Absolut gör vi så hemma hos oss.

• snillis

Ja, fast oftast te eftersom vi inte är några kaffedrickare

• sextiotalist

Jag har aldrig varit med om att man stövlar in, fikar en timme bara sådär. Jag vet att det förekommer, min moster upplevde det väldigt stressande, då hon var lärare och hade massor av hemarbete. Det slutade med att hon satt kvar i skolan och gjorde det arbetet, för det gick aldrig att arbeta hemifrån.
    Eftersom jag själv inte dricker kaffe, så svaret är nej, och jag har inte så mycket av den typen av besök. Däremot kan det vara långväga gäster som har vägarna förbi, men då brukar de alltid ringa innan.

• Buspojkarna

När det är inbjudna gäster så erbjuds självklart fika/lunch/middag eller vad som passar sig då.

Men när någon kommer oinbjuden brukar jag nog inte erbjuda något. Dricker inte kaffe och därför är ju inte det det första man tänker på.

• Moth

Absolut! Spelar ingen roll om det är ett oväntat besök.

Jag har ingen kaffebryggare, har kaffe men jag kan göra "turkiskt" kaffe, har en cezve.

• enny signatur

Nej absolut inte. Här erbjuds "Någonting" eller möjligen specificerat, "te, saft, vatten..." kaffe finns nog oftast men bjuds bara på till de som efterfrågar det eller liknande. Jag vägrar sponsra kaffedrickande med en fråga. Nepp!

• Skogsflickan

Bor i stockholm och jag erbuder alltid kaffe,te, kall dricka. Även till hantverkare som dyker upp här för diverse lagningar i lägenheten. Har till o med erbjudit dessa frukost flertalet ggr, det beror på att dom kommer så tidigt på morgon o vi ska käka frukost. Ett par ggr har de ätit.. Jag har som sagt alltid erbjudit alla som kommer (har med min uppfostran hemifrån att göra då mamma alltid bjöd alla och vi lärde oss att man alltid ska bjuda ifall människan är hungrig o inte har ätit och sen stå utan och vara sugen)..

• aldrigmer

Jag bor i en del av landet där man ännu hälsar på hos varandra utan inbjudan även om det minskar, lite trist tycker jag allt. Jag gillar spontana besök. Jag bjuder på kaffe eller te, brukar alltid ha en bulle i frysen eller en rulle kex. Kanske glass.

Just nu blir det glögg, liksom säsong för det. Tomte

Svar på tråden Bjuder du på en kopp kaffe?