• sofiaolivia

Bajsar ut Alvedonen? Snabbt svar tack!

Dottern har hög feber pga tänder och jag gav henne en alvedon imorse men det jag gav henne nyss bajsade hon ut... Hur snabbt tas Alvedon upp av kroppen? Kan jag ge henne en ny på en gång eller ska jag vänta till ikväll?

• Svar på tråden Bajsar ut Alvedonen? Snabbt svar tack!
  • Pilu
    Kantarellen skrev 2010-11-26 16:13:58 följande:
    Ipren skall inte ges till barn under 6 år så du får nog vänta några år med det.
    Ipren kan man ge från 6 månader.
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Bellbox
    sofiaolivia skrev 2010-11-26 16:32:19 följande:
    Har tänkt detsamma... Men är det så att man för in den trubbiga delen först för att det ska bli skonsammare om den skulle komma ut?
    tycker det är så ologiskt; vore ju bättre då med INGEN trubbig del så att det är skonsamt in och ut

Till VUXNA säger de att man vid hemorrojder vid t.ex graviditet ska föra in den trubbiga först så att suppen sakta smälter med den spetsiga formen ner mot "problemområdet" men med alvedon ska det ju inte lokalbehandla  utan den ska ju enbart tas upp av barnet i blodbanan och ge smärtlindring... *färvirrad* Drömmer
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • sofiaolivia
    Bellbox skrev 2010-11-26 16:38:24 följande:
    tycker det är så ologiskt; vore ju bättre då med INGEN trubbig del så att det är skonsamt in och ut

Till VUXNA säger de att man vid hemorrojder vid t.ex graviditet ska föra in den trubbiga först så att suppen sakta smälter med den spetsiga formen ner mot "problemområdet" men med alvedon ska det ju inte lokalbehandla  utan den ska ju enbart tas upp av barnet i blodbanan och ge smärtlindring... *färvirrad* Drömmer
    Kanske för dyrt att tillvärka två skonsamma delar;)
  • Kantarellen
    Maroschka skrev 2010-11-26 16:35:20 följande:
    Va? Vad har jag missat? Inte till barn under 6 månader står det i paketet och på fass?
    Så stod det på bipacksedeln på tabletterna jag hade framme, jag hade gammal nfo, var inte meningen att skrämma upp någon.
  • Skogsflikkan
    Kantarellen skrev 2010-11-26 16:13:58 följande:
    Ipren skall inte ges till barn under 6 år så du får nog vänta några år med det.
    Enligt Iprens egen hemsida så får man ge Ipren till barn från att de är 6 månader. 
    Nu spelade det visserligen inte någon roll, eftersom TS ändå inte hade Ipren hemma.

http://www.ipren.se/Ipren____10452.aspx
    http://www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/sidor/feber_6_manader.aspx 
  • Skogsflikkan

Förlåt Kantarellen, såg inte att du skrivit igen, fick lite brådis att skriva och skickade iväg innan jag såg att du skrivit på nytt. Hoppas du inte tog illa upp.

• Kantarellen
    Skogsflikkan skrev 2010-11-26 16:54:16 följande:
    Förlåt Kantarellen, såg inte att du skrivit igen, fick lite brådis att skriva och skickade iväg innan jag såg att du skrivit på nytt. Hoppas du inte tog illa upp.
    Absolut inte, bra att rätt info kommer fram!
  • sofiaolivia

Varför ger man egentligen Alvedon/Ipren? För att ta ner febern vet jag, men är det farligt att ha feber? Eller gör vi det enbart för att barnen/vi ska må bättre?

Jag ger nog bara Alvedon på ren rutin tyvärr...

• GoldDigger

Trubbiga änden först för att ändtarmen sluter om den spetsiga delen som är smalare. :)

Svar på tråden Bajsar ut Alvedonen? Snabbt svar tack!