• sofiaolivia

Bajsar ut Alvedonen? Snabbt svar tack!

Dottern har hög feber pga tänder och jag gav henne en alvedon imorse men det jag gav henne nyss bajsade hon ut... Hur snabbt tas Alvedon upp av kroppen? Kan jag ge henne en ny på en gång eller ska jag vänta till ikväll?

• Svar på tråden Bajsar ut Alvedonen? Snabbt svar tack!
  • Bellbox
    GoldDigger skrev 2010-11-26 18:54:00 följande:
    Trubbiga änden först för att ändtarmen sluter om den spetsiga delen som är smalare. :)
    men då kan man ju fortfarande tycka att det vore bäst av tillverkarna att ha BÅDA ändar spetsiga, för HUR skönt på en skala är det att föra in denna trubbiga ände först?? Förvånad
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan ♀ 08 & Lill-Stumpen ♂ 10 ღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Brockmadigan

Ändtarmens muskler börjar arbeta så fort nånting förs in i ändrarmen, eftersom ändtarmen är designad för att trycka ut saker (bajs) kan det bli problem att stoppa in suppar och få dom att stanna kvar. Därför tillverkar man dom med en spetsig ände neråt och en platt ände upp för när tarmens muskel kramar åt och vill trycka ut suppen så åker den istället in.

• Bellbox
    Brockmadigan skrev 2010-11-26 19:36:48 följande:
    Ändtarmens muskler börjar arbeta så fort nånting förs in i ändrarmen, eftersom ändtarmen är designad för att trycka ut saker (bajs) kan det bli problem att stoppa in suppar och få dom att stanna kvar. Därför tillverkar man dom med en spetsig ände neråt och en platt ände upp för när tarmens muskel kramar åt och vill trycka ut suppen så åker den istället in.
    Aha! tack för informationen...
    men har dessa tillverkare provat att föra in den trubbiga änden först? Inte skönt
    så mitt tycke kvarstår; gör båda ändar likformade (spetsiga) så slipper ju alla förvirrade människor ens fundera vilken som ska in/ut först
  • Thursday
    sofiaolivia skrev 2010-11-26 17:09:16 följande:
    Varför ger man egentligen Alvedon/Ipren? För att ta ner febern vet jag, men är det farligt att ha feber? Eller gör vi det enbart för att barnen/vi ska må bättre?

Jag ger nog bara Alvedon på ren rutin tyvärr...
    Om man inte har extremt hög feber är det inte farligt att ha feber, utan febern är en naturlig del av kroppens försvar mot bakterier och virus som inte tål så höga temperaturer. Fördelen med att ge febersänkande är att det kan göra det lättare att få barnet att äta och dricka (som ju är viktigt) och sova bättre (som också är viktigt).
  • t0va

Annars kan du ju köpa hem flytande också det kanske fungerar bättre om det behövs senare. Vi köpte både supp och flytande för att ha bägge hemma om han skulle bajsa ut det igen. 

• sofiaolivia
    Thursday skrev 2010-11-26 22:07:07 följande:
    Om man inte har extremt hög feber är det inte farligt att ha feber, utan febern är en naturlig del av kroppens försvar mot bakterier och virus som inte tål så höga temperaturer. Fördelen med att ge febersänkande är att det kan göra det lättare att få barnet att äta och dricka (som ju är viktigt) och sova bättre (som också är viktigt).
    OK, tack! Känns bra att veta varför jag ger henne medicin =)
  • sofiaolivia
    t0va skrev 2010-11-26 22:10:24 följande:
    Annars kan du ju köpa hem flytande också det kanske fungerar bättre om det behövs senare. Vi köpte både supp och flytande för att ha bägge hemma om han skulle bajsa ut det igen. 
    Vi hade först flytande, men det spottade hon bara ut... Var säkert obehagligt när medicinen sprutades in så hårt... (sprutan som följde med var stenhård, så när vi skulle ge henne kom världens stråle rakt in i gommen)... Men ska faktiskt köpa hem det imorgon, kan ju alltid vara bra att ha hemma i "lilla apoteket" =)
  • Bellbox
    sofiaolivia skrev 2010-11-26 22:20:36 följande:
    OK, tack! Känns bra att veta varför jag ger henne medicin =)
    förlåt, men behöver du fundera på OM du ska ge så kanske det inte behövs?
    Man ska inte ge det om inte allmäntillståndet är påverkat hos barnet har jag fått lära mig... Det märker man!
  • t0va
    sofiaolivia skrev 2010-11-26 22:22:11 följande:
    Vi hade först flytande, men det spottade hon bara ut... Var säkert obehagligt när medicinen sprutades in så hårt... (sprutan som följde med var stenhård, så när vi skulle ge henne kom världens stråle rakt in i gommen)... Men ska faktiskt köpa hem det imorgon, kan ju alltid vara bra att ha hemma i "lilla apoteket" =)
    men nej sån otur, den vi fick var inte alls så hård utan gick att reglera så det kom lite i taget. Fast han vägrade första gången men då hällde jag i den i pyttelite ersättning och gav flaskan. Bättre än inget, men din kanske ammas. 

Fick tips att om de har ont i tänderna så kan flytande ge lite lindring i munnen också, fast det vet jag inte om det funkar. Hoppas att det blir bättre är ju så hemskt när de små mår dåligt.  
  • Pilu
    Kantarellen skrev 2010-11-26 16:47:17 följande:
    Så stod det på bipacksedeln på tabletterna jag hade framme, jag hade gammal nfo, var inte meningen att skrämma upp någon.
    Tror det finns med olika styrkor beroende på ålder och vikt precis som med alvedon
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Toppen9
    sofiaolivia skrev 2010-11-26 22:22:11 följande:
    Jag kör också på flytande numera då supparna bara bajsades ut igen oavsett hur länge jag höll emot.
    Men jag gör som så att jag mäter upp ml i sprutan och sen tar jag och ger med en liten sked. Lite i taget så går det kanonbra. (tyckte också att sprutan inte funkade)
  • Pilu
    Toppen9 skrev 2010-11-27 00:03:37 följande:
    Jag kör också på flytande numera då supparna bara bajsades ut igen oavsett hur länge jag höll emot.
    Men jag gör som så att jag mäter upp ml i sprutan och sen tar jag och ger med en liten sked. Lite i taget så går det kanonbra. (tyckte också att sprutan inte funkade)
    Hade samma problem när vår lille var mindre så vi gav flytande alvedon i nappflaska med en liten skvätt vatten och det var aldrig nåt problem att få i han det då. Här om dan hade vi bara spruta till hands och kors i taket så funkar den kanonbra nu när han är lite äldre (1 år), han suger på stenhårt på sprutan (han tokgillar alvedon ) så strålen blir inte lika hård som förr.
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Bambusa

har själv vid  köttelfeber och kräkningar tagit suppar själv, och skulle aldrig vilja ta den trubbiga delen först Tyst 

Svar på tråden Bajsar ut Alvedonen? Snabbt svar tack!