• Aprilbarn1

Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!

Jag kommer vara färdigutbildad sjuksköterska i början av juni, tror att bebisen är beräknad till 2 aug (fick precis  reda på att jag är gravid). Jag kommer antagligen inte hinna jobba något som ssk innan bebisen kommer.

Hur kommer min föräldrapeng se ut? Kommer de strunta i att jag har en utbildning (och inte svårt att få ett jobb sen antagligen)? Hur kommer de att basera min föräldrapeng?

Någon i samma situation?

• Svar på tråden Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!
  • Fjonkans

Om du inte arbetat innan din utbildning började samt på loven, så kommer du troligtvis få den lägsta föräldrapenningen.

• Anna Paulita

Hur menar du strunta i att du har en utbildning? Att du har lätt att få jobb efter du varit hemma har ju ingenting med din föräldrarledighet och mammapeng att göra.

Om du arbetade innan dina studier (lite beroende på hur länge också), och gick direkt från arbeta till utbildning utan några glapp, dvs utan dagar du inte hade sysselsättning ska din mammapeng baseas på inkomsten du hade innan du pluggade. Studierna är dvs överhoppningr tid. Under sommaren har du dock inte behövt jobba eller haft annan sysselsättning, så länge du återgott till studier till höstterminen.
    Dock måste du dagen efter du är klar i skolan vara i arbete, skriva in dig på arbetsförmedlingen var a sjukskriven ect.

Har du inte arbetat innan dina studier och har du glapp så kommer du få en SGI på 180 kr per dag.

• Lajkie
    Anna Paulita skrev 2010-11-27 12:41:57 följande:
    Hur menar du strunta i att du har en utbildning? Att du har lätt att få jobb efter du varit hemma har ju ingenting med din föräldrarledighet och mammapeng att göra.

Om du arbetade innan dina studier (lite beroende på hur länge också), och gick direkt från arbeta till utbildning utan några glapp, dvs utan dagar du inte hade sysselsättning ska din mammapeng baseas på inkomsten du hade innan du pluggade. Studierna är dvs överhoppningr tid. Under sommaren har du dock inte behövt jobba eller haft annan sysselsättning, så länge du återgott till studier till höstterminen.
    Dock måste du dagen efter du är klar i skolan vara i arbete, skriva in dig på arbetsförmedlingen var a sjukskriven ect.

Har du inte arbetat innan dina studier och har du glapp så kommer du få en SGI på 180 kr per dag.
    cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • Aprilbarn1
    Anna Paulita skrev 2010-11-27 12:41:57 följande:

Men jag vet en som fick lite högre fp för att hon var färdigutbildad och de tog hänsyn till att det var lätt för henne att få ett jobb efter föräldraledigheten. Fattar ingenting!
  • Aprilbarn1

Jag har ju arbetat innan utbildningen men det var bara timanställning så det höjer nog ändå inte fp gentemot nu när jag är student. Har jobbat på loven å fått ca 18100 i månadslös..mendet är ju bara sommaren. Gör det skillnad?

• Fjonkans

Jag har förstått det såhär att om du ska få behålla den SGI du hade innan du började studera, måste du arbeta på alla lov. Du får inte ens ha en dag mellan studier och arbete som du är sysslolös för då nollas din SGI.

• Anna Paulita
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-27 12:50:39 följande:
    Men jag vet en som fick lite högre fp för att hon var färdigutbildad och de tog hänsyn till att det var lätt för henne att få ett jobb efter föräldraledigheten. Fattar ingenting!
    Det har jag aldrig hört talas om, det låter verkligen jättekonstigt oh jag tror att du missuppfattat henne.
  • Anna Paulita
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-27 12:52:14 följande:
    Jag har ju arbetat innan utbildningen men det var bara timanställning så det höjer nog ändå inte fp gentemot nu när jag är student. Har jobbat på loven å fått ca 18100 i månadslös..mendet är ju bara sommaren. Gör det skillnad?
    Extrajobb gör ingen skillnad och inte tillfälliga jobb på sommaren och runt jul.
  • Anna Paulita
    Fjonkans skrev 2010-11-27 12:57:21 följande:
    Jag har förstått det såhär att om du ska få behålla den SGI du hade innan du började studera, måste du arbeta på alla lov. Du får inte ens ha en dag mellan studier och arbete som du är sysslolös för då nollas din SGI.
    På högskolan har man ju inget jullov, och på sommaren behöver man inte ha full sysselsättning. Huvudsaken man återgår till sin skola till hösten. Så länge man gör det skyddas SGI. Är skolan slut på våren och man inte jobbar eller skriver in sig på AMS blir man nollad dock, men fortsätter man till hösten kan man pilla sig i magen hela sommaren.
  • Fjonkans
    Anna Paulita skrev 2010-11-27 16:33:22 följande:
    På högskolan har man ju inget jullov, och på sommaren behöver man inte ha full sysselsättning. Huvudsaken man återgår till sin skola till hösten. Så länge man gör det skyddas SGI. Är skolan slut på våren och man inte jobbar eller skriver in sig på AMS blir man nollad dock, men fortsätter man till hösten kan man pilla sig i magen hela sommaren.
    Jaså? Det är inte vad de sagt till mig. När jag frågat har jag fått höra att det inte får vara ett endaste glapp mellan skola-jobb-skola och det har då även gällt lov då du fortsätter din utbildning efter ledigheten.
Svar på tråden Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!