• Aprilbarn1

Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!

Jag kommer vara färdigutbildad sjuksköterska i början av juni, tror att bebisen är beräknad till 2 aug (fick precis  reda på att jag är gravid). Jag kommer antagligen inte hinna jobba något som ssk innan bebisen kommer.

Hur kommer min föräldrapeng se ut? Kommer de strunta i att jag har en utbildning (och inte svårt att få ett jobb sen antagligen)? Hur kommer de att basera min föräldrapeng?

Någon i samma situation?

• Svar på tråden Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!
  • valkyrian

Nej. Det är ett lån och bidrag, ligger ej till grund för sgi. Du kommer förmodligen gå lägsta beloppet, dvs brutto 180:- om dagen.

• Tezz i
    Fjonkans skrev 2010-11-27 12:57:21 följande:
    Jag har förstått det såhär att om du ska få behålla den SGI du hade innan du började studera, måste du arbeta på alla lov. Du får inte ens ha en dag mellan studier och arbete som du är sysslolös för då nollas din SGI.
    Går man ett program och har fullt csn så är ens sgi skyddad under hela utbildningen, man behöver alltså inte jobba på några lov.
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-28 00:24:01 följande:
    ok! Tack för svaren..då baseras min sgi på studielån då..
    Nej det gör det inte eftersom det inte är SGI grundande. Så har du ingen SGI sedan innan så har du 180kr/dag för skatt i fp.
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-28 00:46:46 följande:
    oj.. hur ska man klara sig på det????
    Ja, man får prioritera och rätta mun efter magsäck helt enkelt.
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-28 00:47:23 följande:
    hur länge måste man jobba för att grunda sgi?
    240 dagar innan BF.
  • Tezz i
    Aprilbarn1 skrev 2010-11-28 00:46:46 följande:
    oj.. hur ska man klara sig på det????
    Blir ca 4000kr efter skatt om man tar 7 dagar i veckan, + att man får 1050kr/månad i barnbidrag. Är man ensamstående så får desssutom underhåll på 1273kr/månad + ev bostadsbidrag.
  • Aprilbarn1

Sjuttsingen..det blir jobbigt..tur att jag inte är ensamstående så killen kan ta exrapass då! Så får man väl spara och jobba extra innan bebben kommer.. kanske mamma å pappa kan bidra lite..?

• Anna Paulita
    Fjonkans skrev 2010-11-27 22:57:23 följande:
    Jaså? Det är inte vad de sagt till mig. När jag frågat har jag fått höra att det inte får vara ett endaste glapp mellan skola-jobb-skola och det har då även gällt lov då du fortsätter din utbildning efter ledigheten.
    Nu tycker jag förvisso FK alltid säger olika saker hela tiden, men vi har iallafall inget jullov på min utbildning då vi haft lika mycket att göra över julen som i vanliga fall och när jag frågade i skolan om vi inte hade jullov första året tittade de på mig som om jag var ett ufo och dum i huvudet.

Sommarlov har vi ju men i ioch med att studenter inte får ta A kassa över sommaren ändrades reglerna och sommaren blev också överhoppningsbar så länge man återgick till studier till hösten igen.
Svar på tråden Färdigutbildad, men hinner inte arbeta innan barnet kommer!