• nattsudd

Vad sägs om Findus?

Findus, kan man heta det? Eller tänker man bara på snabbmat eller katten i pettson och findus? Vi gillar namnet men vill inte att vårt barn ska få taskiga kommentarer över sitt namn.
    Så vad tycker ni? Blir vi totalsågade?

• Svar på tråden Vad sägs om Findus?
  • Maisie
    tantS skrev 2010-11-29 15:58:20 följande:

Min katt heter Nils, och kallas som många andra katter för Nisse, men det hindrar inte föräldrar från att fortsätta döpa sina barn till Nils, med all rätt. Fast att man lätt tänker katt när man hör "Nisse".

Och det här med företagsnamn.. Sålänge man inte döper ungen till typ Serla eller Losec så är det väl lugnt :P Ett barn får ett namn och för alla runt omkring blir ju det namnet sen för evigt förknippade med barnet.

PS. Mammas katt heter Findus :P

Brukar katter kallas för Nisse? Det var nytt för mig. Jag brukar i och för sig kalla katter (när man gullar med dem) för kise-misen som är skånska för kissemissen. När jag hör Nisse så tänker jag tyvär på Astrid Lindgrens "Pisse Nisse". Nils däremot tycker jag är ganska fint.

Skillnade mellan att döpa sitt barn till Felix och att döpa sitt barn till Findus är att Felix är ett gammalt namn som betyder lycklig medan Findus är namnet på en livsmedelstillverkare och är (har jag läst mig till på deras hemsida) en förkortning av FruktINDUStri. Vill man döpa sitt barn till något som betyde fruktindustri så gör det men för mig vore det otänkbart.

• Neko

Jag tycker inte att det gör någonting att det påminner om katten i Petsson och Findus, den är ju gullig =) Och den pratar och beter sig som ett barn, inte som en katt. Vi fick lite negativa kommentarer på vår sons namn (Kira) för att det skulle vara ett 'hundnamn' men han har inte fått några negativa konsekvenser av det ännu i alla fall och vi är jättenöjda med namnet =)

Jag tänker bara på katten och inte på varumärket, det varumärket kanske inte ens finns kvar när han blir tonåring och vuxen hur som helst ^^

• HippYgirl

Då skulle man ju inte kunna fortstätta med Felix heller. Lart han kan heta Findus. Men var beredd på kommentarer. Min bonus heter Alfons och alla tjatar pm Alfons Åberg första gången dom hör hans namn. sambon blir irriterad och säger att han är ingen figur utan en människa. vet att min kusin (han var 4,5 när jag träffade min sambo) tyckte det var knas att jag hade en egen Alfons Åberg. Barn gör ju gärna den parralellen och vuvns drygar. Så som sagt. Självklart kan han heta det, men var beredd på kommentarer

• HippYgirl

Vuxna drygar ska de stå, svårt att amma och skriva på telefon samtidigt :)

• Ohana 84

Visst första tanken är ju katten Findus för mej.. Men tycker ni det är fint är det klart ni ska döpa er son till det, det är ett namn!!

Och när (om) er son väl heter det kommer man förknippa namnet med er son inte en katt eller mat! Kommer ihåg när jag hörde namnet Milo första gången och jag tyckte att "men det är ju ett hundnamn", men nu förknippar jag det med en jätte söt liten kille istället =) Eller när jag var yngre och ja fick reda på att mitt nya kusinbarn skulle heta Jonas, jag hatade det namnet för det var en jätte elak kille på min skola som hette det, dock tänker jag inte på honom längre när jag hör namnet Jonas utan på mitt kusinbarn!!

• R3becca

Folk namnger ju fortfarande sina killar Felix (om vi ska prata mat), så varför skulle ni inte kunna kalla er son Findus?
    Själv tycker jag att Findus är fint! :) 

• Skånetös67

Inget namn jag skulle ge mina barn iallafall...
    Findus...ja till en katt passar det ju

• snorkan

jag tänker på katten findus eller maten findus....jag tycker även att det är jättegulligt,

Jag ser inget fel med att namnge sitt barn till det.

Saga som är så populärt är ju exempelvis ett toapapper bland annat;) tror inte folk tänker så mycket på det.

Svar på tråden Vad sägs om Findus?