• Gojtan

Bajsar vitt!!!

Hej!

Undrar om  någon känner till orsakerna till att en liten knatte på ett år, plötsligt kan börja bajsa ofärgat/vitt?

• Svar på tråden Bajsar vitt!!!
  • HonSomVet

Det kan vara så att avföringen passerar tarmarna väldigt fort. Men det kan tyda på problem med gallan, levern eller bukspottskörteln.

• Gojtan
    HonSomVet skrev 2010-11-29 09:55:44 följande:
    Det kan vara så att avföringen passerar tarmarna väldigt fort. Men det kan tyda på problem med gallan, levern eller bukspottskörteln.
    Usch, oki. Tack!
  • Nean79

När man googlar så kommer samma svar upp på nästan alla sidor:

"Om barnets bajs är vitt (som fönsterkitt) så bör detta föranleda en kontakt med BVC eller barnläkare. Detta kan vara ett tecken på att gallan som ger bajset dess gula eller gulgröna färg inte utsöndras på rätt sätt."

Jag har inga personliga erfarenheter om detta så jag tycker nog att det är bäst att du kontaktar barnläkare eller BVC. Hoppas det blir bättre snart!

• Kyanita

Så såg min mellankilles avföring ut. Då var han lite över året. Det visade sig vara laktosintolerans. Hans avföring luktade även väldigt sött. Händer det ofta eller det är första gången?

• vattenlilja

om avföring är vitt och urin är mörkgul( väldigt mörk) det kan vara hepatit A. reste ni nånstans i höst(varma länder)?

• Gojtan

Tack för era svar! Jag har en tid hos läkare kl två idag så det känns skönt. Hans urin är normal så det är tydligen inte gallan då i alla fall, tack och lov. Och inte Hepatit A heller då, antar jag. Laktosintolerans skulle det kanske kunna vara. Vi har nyligen gått över till "röd" mjölk eftersom vi hört att det ska vara bäst för barn. Å andra sidan så har han inte reagerat på mjölk när vi gett honom det förut och laktosdosen borde väl vara samma i grön som i röd mjölk? Han har gått upp i vikt som han ska och har inte verkat haft ont i magen eller så innan - ingen kolik eller liknande. Däremot har han haft en envis förkylning utan feber, men med hosta och lite snuva sen snart 4 veckor tillbaka. Samtidigt som han fick den, började han på dagis. Kanske även övergången från barnmat till "vuxenmat" kan spela roll? Alltid skönt att få flera alternativ (även om jag ska till läkare) så jag uppskattar alla svar jag får! Tack!

• Gojtan
    HonSomVet skrev 2010-11-29 09:55:44 följande:
    Jag hoppas på det första alternativet eftersom han trots allt har haft en förkylning i snart fyra veckor som inte velat ge sig. Hoppas du har rätt!
  • Jessa med 3

En bisak i sammanhanget, men röd mjölk är inte vitaminberikad och är därför inte det man rekommenderar barn att dricka. Livsmedelsverket tycker lättmjölk, många föredrar mellanmjölk - båda är berikade.

• vittra

Vår tjej hade detta bara vid ett enda tillfälle, vet fortfarande inte varför men kan ha att görta med att hon blev tillfälligt laktosintolerant, det kan man bli ibland efter sjukdom eller om man har känslig mage och tarm. Men bra att ni ska till läkaren så får ni nog svar.

• vittra
    Jessa med 3 skrev 2010-11-29 11:23:46 följande:
    En bisak i sammanhanget, men röd mjölk är inte vitaminberikad och är därför inte det man rekommenderar barn att dricka. Livsmedelsverket tycker lättmjölk, många föredrar mellanmjölk - båda är berikade.
    Nej det stämmer inte alls. De är berikade eftersom de inte innehåller vitaminerna naturligt vilket standardmjölk gör. Tar man bort fettet så tar man också bort de nyttiga ingredienserna så då måste man tillsätta dem i efterhand. Och livsmedelsverkets rek gällande detta är förlegad, och handlar om att man trodde att det var farligt med för hög fetthalt. Idag vet man bättre och internationell forskning har länge visat att fett tvärtom är mycket bra, allra helst för barn som växer och utvecklas.
  • Gojtan
    vittra skrev 2010-11-29 11:36:42 följande:
    Nej det stämmer inte alls. De är berikade eftersom de inte innehåller vitaminerna naturligt vilket standardmjölk gör. Tar man bort fettet så tar man också bort de nyttiga ingredienserna så då måste man tillsätta dem i efterhand. Och livsmedelsverkets rek gällande detta är förlegad, och handlar om att man trodde att det var farligt med för hög fetthalt. Idag vet man bättre och internationell forskning har länge visat att fett tvärtom är mycket bra, allra helst för barn som växer och utvecklas.
    Jag hade för mig att det var som så. Vad bra, om inte något tyder på laktosintollerans så fortsätter vi ge honom det med andra ord.
  • Gojtan
    vittra skrev 2010-11-29 11:32:55 följande:
    Vår tjej hade detta bara vid ett enda tillfälle, vet fortfarande inte varför men kan ha att görta med att hon blev tillfälligt laktosintolerant, det kan man bli ibland efter sjukdom eller om man har känslig mage och tarm. Men bra att ni ska till läkaren så får ni nog svar.
    Intressant! Ja vår lille kille har ju haft en envis snuva/hosta i snart fyra veckor så det vore väl inte helt uteslutet med en sådan teori. Men det ska bli skönt att få klarhet i det här så man vet.
  • mimbo

Mina barn har gjort det ibland.. Typ kittfärgat. Oftast ser det dock helt normalt ut!
    Har faktiskt inte brytt mig om att kolla upp det hos dem, utan tycker mig se en röd tråd i att de ätit/druckit mycket mjölkprodukter runt dessa tillfällen.
    Lycka till hos läkaren och berätta gärna vad "diagnosen" blev!

• Gojtan
    mimbo skrev 2010-11-29 12:00:02 följande:
    Mina barn har gjort det ibland.. Typ kittfärgat. Oftast ser det dock helt normalt ut!
    Har faktiskt inte brytt mig om att kolla upp det hos dem, utan tycker mig se en röd tråd i att de ätit/druckit mycket mjölkprodukter runt dessa tillfällen.
    Lycka till hos läkaren och berätta gärna vad "diagnosen" blev!
    Det visade sig vara heeelt normalt. Tydligen är det som så att förkylningar ofta sätter sig i slemhinnan i magen på små barn. Så de får ofta ont i magen etc då också. Orsaken att det blir "of'ärgat" som det egentligen är, är att maten passerar för snabbt genom magen. Som en liten detalj, berättade hon att alla - inte baaara barn - men främst barn, blir lite överkänsliga för just mjölk när man är förkyld. Det beror på att laktosen retar slemhinnan extra. Mjölk är jätte bra i många andra fall som ex sur mage etc, men alltså inte när man är förkyld eller har influensa. Detta var helt nytt för mig. Mjölk har alltid varit dunderkur för mig, fram till den dagen jag som vuxen själv blev laktosintollerant.
  • pigglet

Våra barn bajsar vitt när de har magsjuka. Så det stämmer väl med det där att maten passerar för snabbt.

• Gojtan
    pigglet skrev 2010-11-29 20:26:15 följande:
    Våra barn bajsar vitt när de har magsjuka. Så det stämmer väl med det där att maten passerar för snabbt.
    Bra att veta inför framtiden!
  • mimbo
    Gojtan skrev 2010-11-29 19:17:52 följande:
    Det visade sig vara heeelt normalt. Tydligen är det som så att förkylningar ofta sätter sig i slemhinnan i magen på små barn. Så de får ofta ont i magen etc då också. Orsaken att det blir "of'ärgat" som det egentligen är, är att maten passerar för snabbt genom magen. Som en liten detalj, berättade hon att alla - inte baaara barn - men främst barn, blir lite överkänsliga för just mjölk när man är förkyld. Det beror på att laktosen retar slemhinnan extra. Mjölk är jätte bra i många andra fall som ex sur mage etc, men alltså inte när man är förkyld eller har influensa. Detta var helt nytt för mig. Mjölk har alltid varit dunderkur för mig, fram till den dagen jag som vuxen själv blev laktosintollerant.
    Vad skönt!!!! Intressant att de kan bli överkänsliga vid en förkylning, men det är klart om immunförvsaret redan är lite nedsatt så..
Svar på tråden Bajsar vitt!!!