Inlägg från: hemlig mamma |Visa alla inlägg
  • hemlig mamma

Vi med barn födda runt 23 mars 2009.

Jag har en dotter som är född 23 mars 2009. Det skulle vara kul med en tråd där vi kan följas åt och glädjas över när det går bra och stötta varandra när det går mindre bra. Kanske ge tips och ideer i olika frågor och funderingar.
    Har du ett barn som är född omkring det datumet vore det roligt om du ville hänga på .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 21:50
    Med en tjej med full fart som ofta somnar sent är det inte alltid man hinner gå ut på nätet på kvällen. I bland kan det gå flera dagar mellan varven. Så jag har inte lämnat tråden även om det skulle ta ett tag innan jag skriver.

• Svar på tråden Vi med barn födda runt 23 mars 2009.
  • hemlig mamma

Trevligt! =)

Är det han på bilden? Väldigt söt.

Är han livlig? Min dotter är det full fart på. Nu ett par dagar har hon varit väldigt långa dagar på dagis för jag har varit hemma sjuksriven med halsfluss. Trots detta så vill hon att det ska hända saker hela tiden när hon kommit hem.

• hemlig mamma

Oj, jag har inte varit på internet på länge. Hon har ofta varit vaken länge på kvällarna med full fart så det är svårt att få till det. Hon kräver full uppmärksamhet hela tiden. Men hon har precis kommit in i en period då vi tror att hon kommer att sluta sova middag. Tupplurarna hon har haft på sistone har gjort att hon varit vaken till halv tio - tio. I söndags somnade hon itne förrän efter kvart över tio när vi hade lagt oss och hon var "tvungen" att somna. Annars brukar hon sova i sin säng, men då fick hon somna med oss.

Plärtan
    Hon började på dagis redan i augusti. Hon går dock inte heltid - jag jobbar 76% med en del helger så hon är oftast hemma två dagar i veckan med mig. Och när jag jobbar kväll blir det inte så långa dagar. Det har gått bra, men hon har varit en del förkyld så det har nästan blivit bakslag efter att vara hemma en vecka.

K H
    Har hon växt till sig och mår bra? Vår lilla skrutta saktade tidigt farten och vi har fått gå på ett par extra kontroller för att kolla så att hon iaf följer sin kurva.

• hemlig mamma

Ja, hon är oxå väldigt bestämd. Hon tappade snart farten i växten. Men min man brukar säga att det hon saknar i längd har hon i vilja. Och på dagis i dag diskuterade vi sömn och hur lite de accepterar att hon ska få sova där. Då sa hon att det är ju en bestämd dam, det kanske är så att inte vill gå coh lägga sig hemma på kvällen =).

• hemlig mamma

Vår dotter tappade farten både på längd och vikt. En bvc sköterska sa att längden är det viktigaste att titta på. Den vid 1,5 årskontrollen vägde hon ca 9300g och var 74cm lång. Sedan var det en x-tra kontroll ca 6 veckor senare som jag tydligen missat att skriva in.

• hemlig mamma

Oj, det var lite mindre. Hur lång var han då?
    Vi har gått på samma öppna förskola som en kille som var mycket sjuk och därmed dålig aptit. Men sköt i höjden ändå, samtidigt som han ibland gick ner i vikt. Så längden är nog viktigast.

• hemlig mamma

Anchel
    Vår dotter var oxå sällan sjuk fram tills hon började på dagis. Under hösten har hon haft feber flera ggr, magsjuka en gång och öroninflammation en gång. Men hon blir sällan snorig och hostig. När hon får feber får hon oftast hög feber. Första gången blev vi oroliga för hon åt så dålig så vi åkte till vc. Men efter det vet vi att hon blir "sån" och att det går över. Får hon bara febernedsättande brukar det ändå vara full fart, även om hon har dålig aptit.

Anna
    Roligt! Hur är han?

KH
    Vi har bara en dotter så vi har inget att jämföra med. Men jag tror att det klart finns vissa skillnader mellan könen. Samtidigt som det självklart är personen och personligheten i första hand som avgör om barnet är lugnt, full fart, blygt eller mera framåt osv.

• hemlig mamma

Där ser man - världen är liten - vi bor oxå i Gbg  .

Plärtan
    Hon började i augusti. Det har gått bra. Fast nu börjar vi tycka att hon ska sova middag mindre för hon somnar ofta så sent på kvällarna. Och där tycker de att hon är svårväckt. men i kväll somnade hon strax efter sju av ren utmattning tror jag. Hoppas bara hon itne är på väg att bli sjuk. Hon ville inte ha middag. Men åt en banan innan hon gick och la sig.

Nu ska jag gå och se om min man somnade i stolen bredvid gumman som vaknade till för en stund sedan.

• hemlig mamma

Jag vill inte vara offentlig i tråden. Men det skulle kanske gå att träffas någon gång.

Jag trodde att hon skulle bli en riktig klätterapa. Hon klättrar visserligen gärna. Men mest upp på stolen i köket för att hon vill nå sakerna på köksbordet. Samtidigt är hon riktigt duktig på det så ajg är inte så orolig. Men i kväll så kom hon nog lite på kanten för hon ramlade ner på golvet. Allt gick bra. Hon blev nog mest rädd och så var hon välidgt trött vilket hon har svårt att erkänna på kvällarna. Hur har era det med sömn på kvällar, nätter och tupplurar?

Hon säger fler och fler ord. Det är även många ord som man inte förstår eller som låter likadant som andra ord så det tar ett varv innan man kommer på vad hon menar. Hon kommunicerar en del genom tecken. Tidigt gjorde hon själv tecken för att säga att hon är hungrig och då lärde jag henne ett tecken för att tala om att hon är trött.

Svar på tråden Vi med barn födda runt 23 mars 2009.