Inlägg från: hemlig mamma |Visa alla inlägg
  • hemlig mamma

Vi med barn födda runt 23 mars 2009.

Självklart! Alla får vara me' . Du är varmt välkommen! Det är bara enklare att ha nåt datum att komma med.

Hur är din dotter då? Lugn, livlig, svårt att sova?

• hemlig mamma

jag25
    Det låter lite jobbigt. Vår dotter har sovit hela nätter sedan hon var tre månader, även om vi har fått nappa henne ibland. Redan från början har hon sovit bra på nätterna. Hon vaknade 1-2 ggr och ville äta men somnade om i sin säng. Det som var lite jobbigt första halvåret var att på dagarna kunde hon inte somna i sin säng. Hon sov bara på vår mage eller när vi var ute och gick med vagnen.  Så fort vi la henne i hennes säng så vaknade hon. Vid tio - elva på kvällen så var det som att vända på en hand, då somnade hon och sov i sängen. Nu har hon flera nåätter vaknat och vill sova inne hos oss. Annars har hon inte varit så förtjust i det. Vi sover sämre när hon ligger där. Men det går lite bättre nu när hon är lite större. När hon får byta till en större säng kommer vi att kunna byta så att en av oss sover i hennes säng om hon kommer och vill sova hos oss. SEdan 2-3 månader har hon ätit dåligt med kvällsmat och vaknat på natten och ätit banan. Det är lite segt. Men nu har hon ätit bättre kvällsmat några kvällar - jag hoppas att det håller i sig.

Gumman hade feber i fredags. När hon får det brukar hon få hög feber och vara sjuk flera dagar. Men den här gången var hon feberfri redan på lördagen. Skönt för vi hade en del uppbokat på söndagen.

• hemlig mamma

Det låter gott. Jag har fullt sjå att låta bli kakor och godis på veckorna. Under graviditeten gick jag upp 35kg och har nu de sista svåra kilona kvar. Efter helgerna var jag orolig att jag skulle ha gått upp i vikt. Nu har jag inte kollat på dett tag. Men byxorna verkar iaf inte ha blivit mindre. Tur att jag har ett jobb där jag går och står mycket så att jag iaf inte går upp igen.

• hemlig mamma

Probelemt är att när man stoppat i sig allt godis eller vad det kan vara. Så tycker man inte att det var lika gott längre. När man sedan ser det i affären blir man jättesugen iaf.
    Sedan är det svårare med karaktären när man bara har två - tre kg kvar att gå ner. För några veckor sedan unnade jag mig ändå att köpa mig ett par nya jeans. Jag önskade mig presentkort i julklapp. Det var lite kul att få gå och köpa till sig själv.

Är era barn svåra att hitta på saker till när de är hemma? Vår dotter blir lätt uttråkad och det blir mycket svtplay med Pingu och Fåret Shaun tyvärr. Vi var på IKEA i dag. Där hade vi bla tänkt köpa det billigaste barnbordet med tillhörande två stolar att ha i hennes rum. Jag tänkte att det kanske skulle kännas lite roligare för henne att göra saker där. Men då fanns de inte inne. Typiskt. FAst det är ett lyxproblem antar jag .

• hemlig mamma

Vår gumman har inte ro att sitta och lyssna när man läser böcker. I bland kan man läsa en bok. Hon hade en kort period då det kunde gå att läsa några böcker efter varandra. Men inte nu. Jag hoppas att det blir bättre sedan.

• hemlig mamma

Jag håller på att fundera för fullt. Vi har en liten lägenhet och vill inte ha en massa prylar som inte används/behövs.  Jag är "orolig" att familjerna ska köpa saker på eget bevåg. Speciellt min mans familj håller jag på att uppbåda kraft för att komma på bra prexenter och förklara att hon inte behöver andra saker. Hon har redan mer än vad hon behöver.

Vi har tänkt göra ett mindre kalas för den närmaste familjen nån vecka efter hon fyller. Hon har inte fått börja äta kakor och godis än - det ändå hon får äta är pepparkaka. Gästerna kommer säkert förvänta sig tårta. Då har jag kommit på den lysande iden att göra pannkakstårta . Då kan man ta fruktpure, mosad banan och grädde mellan. Ha grädde utanpå och garnera med frukt. 

I dag är skruttan sjuk. Hon har feber och ont i halsen. Pepparkakan hon fick tog hon bara en liten tugga av - annars älskar hon pepparkakor. Men hon ville ändå hålla i den och så .

• hemlig mamma

Kommer han att få börja på nytt dagis direkt? Eller kommer någon av er vara hemma ett tag med honom?

Med en tjej med mycket energi är jag själv väldigt tacksam för att det finns öppna förskolor. Jag saknar dock att de inte har öppet på fredagar de dagar jag har ledig fredag.

På tal om pannkakstårta; frågan är om födelsedagsbarnet kommer att gilla den? Hon är ganska petig med maten. Hon är relativt bra, men bara sådant hon gillar. Hon är väldigt skeptisk mot nytt. Hon hade från första början väldiga kräkreflexer, så hon är känslig för konsistensen. Det är jag med, som bönor, cocos mm. Hon har kanske ärvt det?
    Hur är era barn med maten?

• hemlig mamma

Gumman hade ju host och feber torsdag och fredag. På lördagen var hon feberfri och hostan var i prinicp borta på söndagen. Men aptiten blev ännu sämre på lördagen. Det gör mig lite orolig. Jag hoppas att hon blir påverkad när hon kommer till dagis och äter mer där.

• hemlig mamma

Vi försöker bara köpa sådant som vi tror att hon kommer ha använding för, och som sagt önska sådant oxå - om de går med på det.
    Hittills har vi köpt som vi kommer ge henne: leksaksglas och kastruller inköpta på IKEA, vi kommer önska oss tågset från IKEA, leksaksmat (i höstas fick vi en spis inköpt på scenod hand för typ 50 spänn), en bil, buss och lastbil (hon har inte så mycket sådant än). Jag funderar på att ge eller önska något med bokstäver kanske magneter till kylskåpet.
    Vi köpte i helgen de billigaste bordet med tillhörande stolar som vi kommer önska av mina föäräldrar i förskott.

Hon har i nte riktigt ro att lyssna på böcker här hemma. Annars är det säkert bra tips.

Sedan håller jag på att fundera vidare vad man kan hitta på. Kavel och formar till play do lera fudnerar vi på. Vi fick en träkavel i julklapp, men play do leran fastnar på den. 

• hemlig mamma

Det låter vettigt KH. Ni tänker inte ha något mer firande? Det låter ju väldigt klokt i så fall. Egentligen är ju firandet i den här åldern inte för barnets skull - de förstår ännu inte vad det innebär. Samtidigt känner jag att det finns en förväntan från andra att man ska fira på ett eller annat sätt. Kanske inte med kalas och så. Men att de får presenter och firar på något sätt. Nu tycker jag om kalas för jag är social och gillar att umgås med familj och vänner och ser det som ett tillfälle att träffas.

• hemlig mamma

Nu blir det kalas i morgon . Jag har inte lyckats ha önskemål till alla om vilka presenter som kan passa, så jag bävar lite. Men det ska ändå bli trevligt. Än är det ju mest för vår skull - hon har ju inte koll på att hon fyller.
    Men när de firade henne på dagis så fick hon en krona på huvudet. De sa att hon var sååå stolt och glad och skulle absolut ha den på sig tom på vilan. Och hemma en dag tyckte hon att favoritnallen skulle ha krona oxå =).

Hur är det med er?

• hemlig mamma

Jag har lyckats bli förkyld. Det började med skav i halsen. Sedan blev det bättre men jag blev tät och snorig på fredagen. I natt sov jag bättre men förkylningen kändes sämre. Min man blev förkyld i går, så frågan är om han fick min eller om det är jag som har fått hans. Vår dotter verkar ha klarat sig än så länge. Jag hoppas att hon inte kommer bli smittad.

Eller så är det för att jag jobbat trots förkylningen - har inte känt mig så dålig, men inte fått riktig tid för återhämtning. Jag jobbade i helgen och även om jag var ledig i fredags och i dag så är det fullt upp med en tvååring. Så i morgon och säkert fler dagar denna vecka kommer jag behöva vara hemma från jobbet.

Svar på tråden Vi med barn födda runt 23 mars 2009.