• Kvammen

Maskindragna hjulmuttrar

Provade att lossa på nya bilen, lång skaft med hylsa gick inte, förlängt inte heller, liksom fälgkors med en staketstolpe påträtt. Är det tänkt att man ska ta en bärgare om man får en punktering och vad mer kan man göra själv hemma?

• Svar på tråden Maskindragna hjulmuttrar
  • Gung Ho

Finns förlängningsskaft som är en meter långa, då orkar du (om du inte är så svag att det är gränsfall att du orkar stå upp..) Flört

• Kvammen

Staketstolpen är minst en meter, det rubbade knappt en mutter.

• Rabarbapuppa

Vad skumt, det där med att dra-så-hårt-att-knogarna-vitnar med muttermaskin, det känns som ett 15 år gammalt fenomen. Verkstäderna är ju mycket mycket bättre nuförtiden att reglera åtdragningsmomentet. Jag har inte haft några som helst problem med verkstads-dragna hjulbultar på många år.

Är det alu-fälgar? Dessa ska inte dras svim-hårt. Materialet spricker.

/Puppa

• StinaFia
    Kvammen skrev 2010-12-02 00:59:26 följande:
    Provade att lossa på nya bilen, lång skaft med hylsa gick inte, förlängt inte heller, liksom fälgkors med en staketstolpe påträtt. Är det tänkt att man ska ta en bärgare om man får en punktering och vad mer kan man göra själv hemma?
    be dem fetta muttern nästa gång?
  • Rabarbapuppa
    StinaFia skrev 2010-12-02 09:24:51 följande:
    Njaeo... inte fett, det skulle jag nog inte rekommendera. Man vill ju liksom inte att nåt ska lossna under färd.
    Men både kopparpasta och aluminiumpasta kan vara bra att lägga mot bultens kona (lite lite grann) så att det inte fastnar behårt. Men gängorna ska man hålla rena och torra.
  • Filemon Syklon
    StinaFia skrev 2010-12-02 09:24:51 följande:
    Kopparpasta är bättre.

Man drar aldrig åt bultarna så hårt med maskin så att man inte får loss dem med handkraft.
    Tvärtom är däremot mycket vanligare, d v s att maskinen inte orkar dra loss handdragna bultar/muttrar.
    God's away on business
  • alce
    Kvammen skrev 2010-12-02 00:59:26 följande:
    Prova att sätta ett fälgkors på muttern/skruven. ställ dig på ena sidan och dra i andra sidan.
    Lossar den inte då be någon ställa sig på fälgkorset medans du drar på andra sidan med hjälp av förlängare...
    Är det en ny bil med garanti åk till bilfirman som du köpte den av, tvinga dom att byta.

Alce
  • Kvammen

Det är alufälgar, bultarna kanske har rostat fast. Blir det svårt för gummiverkstaden också?

På en annan bil är bultarna bruna och tröga i gängorna på ett hjul, rekat att ta loss, rengöra och smörja.

Jag funderade på att lyfta fälgkorset med garagedomkraften.

Man kanske ska spraya före. Risken är att rostig bult går av har jag läst.

• Kvammen

Förra ägaren bytte "i någon verkstad" och min gummigubbe ligger sjuk.

Alltså om man bara drar kan den gå av påstås det ganska självklart. Ska man spreja på rostlösare/universalolja, kan bulten bli för hal med det senare?

Bilen har dåliga sommardäck fram så jag vill byta däck hemma, annars vet nog gummiverkstaden.

• Filemon Syklon

Smörja med vad?
    Man ska ha kopparpasta, inte fett, och det ska sitta på bultens koning.

En verkstad drar aldrig åt bultarna så hårt att de inte går att få loss. Maskinerna är förinställda på ett visst moment just för att man inte ska dra sönder fälgar eller dra åt så hårt att man riskerar att dra av bultarna.

God's away on business
Svar på tråden Maskindragna hjulmuttrar