• Hallon4

Kaninen fryser!

Jag mår så dåligt över att vi har en utekanin nu när det är kallt.
    Jag vet att de klarar det, men ändå...
    Jag vill gosa med den inne!
    Man vill inte stå ute särskilt länge och mysa. På sommaren är kaninen verkligen en kär familjemedlem som alla bryr sig om.
    Han blir nog uttråkad av sin bur.
    När vi kommer med mat blir han så glad att han hoppar in i vår famn...
    Dessutom har han sån aptit nu. Kanske för att vi inte ser till att han blir stimulerad så han tröstäter,,,
    När vi ska gå ut kommer han alltid och tittar på oss och vill ha kontakt.
    Känns hemskt.
    Finns det nån mer kaninägare som känner så?
    Vi kan inte ha honom inne pga släktingar som är allergiska.

• Svar på tråden Kaninen fryser!
  • Hallon4

Djuraffären sa att kaniner är flockdjur, men när jag talar med kaninuppfödare så säger de att det inte alls är det utan kolonidjur.
    Kaniner kan funka ihop om det är en kastrerad hane med en hona eller två honor som är syskon och alltid har vant sig med varandra.
    Däremot så ska marsvin aldrig vara ensamma.

Vår bur står vindsyddat och ovanför marken. Jag tror att det var en som undrade.

Jag har hittat mycket information på kanin ifokus.

• Puma87
    JosefineK skrev 2010-12-03 14:03:54 följande:
    Min kompis utekanin fròs ihjàl sà ja kaniner fryser. Ta in stackarn iallafall pà natten, om ni inte kan ha den inne i huset sà stàll in buren i garaget eller kàllaren eller nàgot.
    Tar man in kaninen på natten så börjar fällningsprocessen och då kan man inte ta ut kaninen igen. Gjorde din vän en obduktion av kaninen för om han eller hon itne gjorde det kan man inte veta att kaninen dog av kylan.
    Kitty 081003
  • Fanny b

Jag har haft utekanin, och de frös inte.  Jag tog in mina utekaniner dagligen, så de vande sig vid att vara inne också. Det var bara när det var riktigt kallt på vintern som de inte kunde tas in.  Jag har haft kaniner ihop och ensamma kaniner, och min erfarenhet är att kaniner kan vara ensamma, och att två kaniner som delar samma bur inte alls behöver uppskatta varandras sällskap. 

• Lotten 66

Vi hade två kaniner som var bröder. Efter att vi kastrerat dom var det inga problem. Dom var jättekompisar. Bodde ute året runt i en bur som var delvis isolerad med en sluss så att det blev tätt och sen kunde dom hoppa in o ut i en stor hage. Verkade absolut inte må dåligt av detta. Viktigt är ju som många redan skrivit att man får absolut inte ta in dom o sen ut igen för det klarar dom inte på vintern.

• Stadslantis

Kaniner är inte alls flockdjur, de är kolonialdjur. De lever nära varandra, men har egna utrymmen.  Så kompis behöver faktiskt inte kaninen ha, men visst kan det fungera om han kastreras och sätts ihop med en yngre hona! (Honorna är ju faktiskt också rätt territoriella av sig måste sägas!)

Har du bara mycket halm och dragskyddat utrymme för kaninen (fukt är också viktigt att hålla ute) och fri tillgång till hö så ska en frisk kanin inte frysa. Men att sitta i en bur hela tiden är ju inte roligt för någon kanin, kan ni inte rasta den i en typ kompostgallerhage när ni ser till den varje dag? Då får den iallafall skutta en stund. Ni kan ju också turas om att gå ut till kaninen, kanske kan flera i familjen gå ut till kaninen och inte samtidigt? På så vis får kaninen fler besök under dagen.

• Stadslantis

JosefineK: Om en kanin fryser ihjäl så var den förmodligen sjuk, de brukar klara rätt kalla temperaturer .

• Stadslantis

Oj, felskrivning har jag lyckats med också! Det ska ju självklart vara "kolonidjur" inte kolonialdjur...

• astro

Man bör inte ha en ensam kanin ute. Kaninen får svårt att hålla värmen och får dessutom på tok för lite sällskapstid vintertid. Kan ni inte "hyra ut" kaninen under vintern, när ni nu inte kan ta in den själva?

• Mira 70

Kaniner som katter brukar klara kylan ganska bra, men när det blir riktigt kallt som runt -15 så kan faktiskt både kaniner och katter frysa ihjäl även om dom är vana vid att vara ute. Dom kan också förfrysa vissa delar på kroppen, öronen är oftast speciellt utsatta.

Svar på tråden Kaninen fryser!