• Hallon4

Kaninen fryser!

Jag mår så dåligt över att vi har en utekanin nu när det är kallt.
    Jag vet att de klarar det, men ändå...
    Jag vill gosa med den inne!
    Man vill inte stå ute särskilt länge och mysa. På sommaren är kaninen verkligen en kär familjemedlem som alla bryr sig om.
    Han blir nog uttråkad av sin bur.
    När vi kommer med mat blir han så glad att han hoppar in i vår famn...
    Dessutom har han sån aptit nu. Kanske för att vi inte ser till att han blir stimulerad så han tröstäter,,,
    När vi ska gå ut kommer han alltid och tittar på oss och vill ha kontakt.
    Känns hemskt.
    Finns det nån mer kaninägare som känner så?
    Vi kan inte ha honom inne pga släktingar som är allergiska.

• Svar på tråden Kaninen fryser!
  • lias
    Registrerad skrev 2010-12-02 19:44:22 följande:
    Kan du inte köpa en till kanin då så han får sällskap?
    Eller trivs de inte i sällskap?
    Sorry men jag kan ingenting om kaniner...
    Det brukar inte funka med två kaniner. Två hannar skulle förmodligen försöka ta död på varandra. Har haft två kaniner, men de var systrar.
  • Puma87
    lias skrev 2010-12-02 23:41:18 följande:
    Det brukar inte funka med två kaniner. Två hannar skulle förmodligen försöka ta död på varandra. Har haft två kaniner, men de var systrar.
    Om det är en hane kan man kastrera honom och sen skaffa en hona det brukar nästan jämt fungera
    Kitty 081003
  • Unim
    Puma87 skrev 2010-12-03 00:42:15 följande:
    Om det är en hane kan man kastrera honom och sen skaffa en hona det brukar nästan jämt fungera
    Har haft två han kaniner tillsammans, dock bröder men gått super bra. Viktigt med massa halm och spån, hade iof en isolerad del i min kaninbur men de satt ute i Norrlandsvintern så, har man tillgång tillgarage kan man ha buren där över vintern som ett alternativ.
  • Tant Herta

En ensam kanin lider tyvärr, man måste ha två eller flera!

Tror inte din kanin fryser om den är van att vara ute, mina stallkaniner skulle aldrig klara av att komma in nu då de är vana vid minusgrader.

Har kaninen fri tillgång på hö och vatten fryser den inte men har nog väldigt tråkigt om den sitter i en bur och är ensam. 

• camizz

Kaniner kan vara själv utan problem! Det är vi människor som tycker det är hemskt när dom är själva men inte för kaninens del!

• Tant Herta
    camizz skrev 2010-12-03 10:47:30 följande:
    Kaniner kan vara själv utan problem! Det är vi människor som tycker det är hemskt när dom är själva men inte för kaninens del!
    Nej! De är flockdjur och lever i stora grupper i det fria, att ha en ensam kanin är inte snällt om man inte pysslar med den hela tiden eller att den får vara lös inne!

Inget djur mår bra av att ensam sitta i en bur hela livet! 
  • Puma87
    camizz skrev 2010-12-03 10:47:30 följande:
    Kaniner är flockdjur och mår inte bra av att vara ensamma tyvär.
    Kitty 081003
  • lias
    i think you made it angry skrev 2010-12-03 00:45:51 följande:
    Har haft två han kaniner tillsammans, dock bröder men gått super bra. Viktigt med massa halm och spån, hade iof en isolerad del i min kaninbur men de satt ute i Norrlandsvintern så, har man tillgång tillgarage kan man ha buren där över vintern som ett alternativ.
    Jag trodde inte det var lämpligt. En vän till mig hade två bröder som utekaniner. Gick hur bra som helst i flera år, sen en morgon hade de slagits och den ena var så illa skadad att den fick avlivas :(   Men å andra sidan lever vilda kaniner i flock. Vi har iaf en ensam utekanin, som blir ompysslad dagligen.
  • attasatta

hej,,
      jag har 6 st kaniner i en stor bur ute, en isolerad del som dom kan gå in i och halva buren med tak. resten ganska öppen för vind och väder och vad ja kan se så har dom det bra. Men kan hålla med dig om att man får såligt samvete då man under vintern kanske inte bryr sig så mycket om själva kaninerna utan mer få det understökat med mat o vatten o rengörning, inte så roligt att sitta där o gosa med dom alls nu tycker jag, men jag kan ju se att dom har varandra o det känns bra. förra året hade vi bara en kanin o jag höll på att få spader utav tanken att den va ensam och frusen ute,,så dum som jag var tog jag in den.. tills våren kom,    kaniner tycke det är skönt att få vara ensamma har jag läst, men dom måste ändå få någon form av energi dödande syund om dagen.

Tänk inte så mycket på din kanin att den fryser den kalara upp till 30 minusgrader, bara den har gott om hö o halm o ett bo den kan krypa in i så är det ingen fara :)

Ett tips som kaniner tycker är roligt nu när det är snö ute är att gå med dom i koppel, dom älskar tydligen snö. kanske inte alla kaniner, men den får iallafall springa av sig o leka lite och vad jag förstå så är enan kanin verkligen go mot er så ta er lite tid o ta den i koppel någon stund om dagen..

lycka till :)

• JosefineK

Min kompis utekanin fròs ihjàl sà ja kaniner fryser. Ta in stackarn iallafall pà natten, om ni inte kan ha den inne i huset sà stàll in buren i garaget eller kàllaren eller nàgot.

Svar på tråden Kaninen fryser!