• Hallon4

    Kaninen fryser!

    Jag mår så dåligt över att vi har en utekanin nu när det är kallt.
    Jag vet att de klarar det, men ändå...
    Jag vill gosa med den inne!
    Man vill inte stå ute särskilt länge och mysa. På sommaren är kaninen verkligen en kär familjemedlem som alla bryr sig om.
    Han blir nog uttråkad av sin bur.
    När vi kommer med mat blir han så glad att han hoppar in i vår famn...
    Dessutom har han sån aptit nu. Kanske för att vi inte ser till att han blir stimulerad så han tröstäter,,,
    När vi ska gå ut kommer han alltid och tittar på oss och vill ha kontakt.
    Känns hemskt.
    Finns det nån mer kaninägare som känner så?
    Vi kan inte ha honom inne pga släktingar som är allergiska.

  • Svar på tråden Kaninen fryser!
  • astro
    Livisu skrev 2010-12-05 23:14:30 följande:
    När vi hade kanin i barndomshemmet så fyllde vi en petflaska med varmt vatten och lindade in den i en handduk och la in som en liten värmekälla. Någon som har någon tanke om detta?
    Har fått lära mig att i varje fall för människor är det riskabelt. När värmen gått ur vattnet börjar flaskan kyla istället för att värma. Varma stenar (inlindade) ska vara bättre av något skäl (fysik är inte mitt bästa ämne ...).
  • Livisu
    astro skrev 2010-12-06 02:29:28 följande:
    Har fått lära mig att i varje fall för människor är det riskabelt. När värmen gått ur vattnet börjar flaskan kyla istället för att värma. Varma stenar (inlindade) ska vara bättre av något skäl (fysik är inte mitt bästa ämne ...).
    Åh, ja, så är det ju förstås. Tänkte inte på det. Kanske man får gå ut och kontrollera värmen?
  • Jagsajudet
    Puma87 skrev 2010-12-02 18:47:05 följande:
    Gjorde dom en obduktion? För om dom inte gjorde det så kan man inte säga att den frös ihjäl den kan ha dött av vad som helst då.
    Ehh... Nej.. Den dog inte av vad som helst!

    Djur kan frysa ihjäl om det är riktigt kallt. Men käfta emot om du har lust, vad det nu ger dig!
  • Anna86

    Jag vet flera som har kaniner ute trots att tempmätaren visar ner till  -35. Kaniner släpper ut väldigt lite värme! 
    Sen beror det ju en del på pälskvalité, en dåligt pälsad kanin klarar ju såklart kylan sämre än en med tjock och tät päls.

    Så länge kaniner har tillgång till bra hö dygnet runt och får ljummet/rumsvarmt vatten minst 2 ggr/dag så klarar dom kyla väldigt bra. Är det riktigt kallt kan man ge vatten lite oftare. Kaniner klarar däremot värme mycket sämre eftersom att dom inte kan "svettas" utan dom använder öronen till att kyla ner kroppen. 

    Något att tänka på när det är riktigt kallt ute och kaninen har burrat upp pälsen, klappa den inte! Kaninen burrar upp pälsen, precis som fåglar mfl, för att hålla värmen. Klappar du då på kaninen måste den bygga upp sitt "värmelager" igen. Är det däremot 10-15 minus ser jag ingen fara i att ta ut kaninen i sele/koppel, ta en promenad eller att mysa med den en kort stund. Mina kaniner älskar att vara ute i snön och gräva och kan vara ute i hagar i flera timmar och busa! Ett annat alternativ är att ta in den i garaget/källaren där det är lite svalare än inne i huset men ändå inte för varmt för kaninen. Då slipper man stå ute i blåst/regn/snö och kan mysa/aktivera kaninen en lite längre stund. Så länge kaninen ser pigg ut, springer omkring och kollar in området och busar så är det ingen fara :)

    Kaniner är som sagt kolonidjur och lever tillsammans på ett väldigt stort område och sedan har de egna små hålor där dom drar sig undan när dom vill vara ifred. Att ha två burar/hagar bredvid varandra är ofta ett bättre alternativ än att ha två kaniner ihop. Jag har sett alldeles för mycket skador på kaniner för att rekommendera att ha 2 ihop, trots att jag själv har ett par ihop. Jag har bland annat själv varit med om att ha haft 3 kaniner ihop i en större box i under en tid utan problem och sen flög dom helt plötsligt ihop och den ena fick så allvarliga skador att jag var tvungen att avliva henne...

    En annan sak. Använd inte vattenflaska till kaninen på vintern. Tänk dig själv att slicka på en metallbit(!) när det  är minusgrader ute! (hur många har inte testar det som barn och fastnat med tungan?) Kaninen dricker bättre och mer om den får i skål.

    Fråga gärna om det är mer ni funderar på, jag har haft kaniner i ca 10 år och varit aktiv uppfödare och kaninhoppare i lika många år, jag har även ställt ut kaniner en period.

  • Liten men Klok

    Jag har under mina år alltid haft mina kaniner ute. De lever i en bur på ben så de kommer upp från marken. De får komma ut varje dag och under vintern har de altid tillgång till hö och halm. Kaninern äter för att håll värmen har jag en gång lärt mig. min kanin jag har just nu är en blandras med vanlig päls altså ingen tjockpälsad kanin. han är nu nio år och har klarat de senaste vintrarna här i Norrköping och han mår bra.

    Som sagt, så länge kaninen har skydd från vind och vatten och mat att tugga på så tror jag faktsikt inte att det är någon större fara. Som andra har skrivit så är ju kaniner som levt ute hela sitt liv förberedda på att ställa om sig efter klimatet..

    Tycker du kaninen ser ut att frysa, lägg in lite extra hö eller halm. Det gör jag

  • Tildene

    Jag har 2 Teddybädurar och jag har samma problem att jag tycker jätte synd om dom men jag frågade en veterinär och hon sa att ma skulle ha en vattenskål och "katt tunnel". Men jag har en stor bur så tunnelen (stav) får plats! Jaja? dum ska ha några leksaker i buren så dom kan "leka". Men har någon något tips på hur man kan ha

    1, leka med dom

    2, sköta deras päls

    3, ha dom ute i snön!?

    //T-N-E 11 år????

  • Anonym djurälskare

    Hej jag har nyligen fångat kaninungar som kom från några föräldrar som rymt från grannen och födde på mitt landställe. Jag gosar med dom mycket och dom har nu vant sig vid mig (är 2 av 10 ungar) och är typ tamma men saken är den att när sommaren är slut så måste jag släppa ut dom. Min fråga är att om vi syns nästa år kommer dom känna igen mig?

  • Anonyyymmmmmm1q1

    Herre gud!! Ni som säger att man ska ta in den, vad fan tänker ni med?! En kanin klarar absolut inte av att komma in i ett 20 graders varmt hus efter att ha varit ute i -2, den skulle dö!! Läs på lite innan ni börjar skriva!!!

  • cattus

    Orkar inte läsa alla tidigare svar men kaniner klarar sig utmärkt utomhus. Buren skall var vindskyddad, det är viktigt!, det skall finnas ett hus som är FULLT med uppfluffad halm. Halmen är ihålig och blir isolerande. Det skall fluffas upp ordentligt så att kaninen kan krypa in i det. 
    Och ja, är kaninen ute från sommaren och frammåt så får den en vinterpäls som den klarar sig med (så länge det inte blåser in på kaninen utan att den har vindskyddat).
    Fri tillgång på mat, hö och en bra pellets. Kaninen förbrukar mycket mer energi då det är kallt och måste äta mycket mer för att hålla värmen och hullet under vintern.
    Ljummet vatten i skål minst 2 ggr /dag.
    Klart han skulle vilja ha sällskap om han är van vid det, men ge honom lite andra sysselsättningar i buren så att han har lite att göra. Kvistar att gnaga på, papprullar med lite frukt i, häng upp i ett äpple/morot i taket så att han får jobba lite för godiset och får lite sysselsättning samtidigt.

    Och en liten notering. Alla kan inte allt, åtminstone inte de flesta, oavsett om man fött upp kaniner, ställer ut eller om man har en välskött djuraffär. Man ställs alltid inför saker som inte har dykt upp förut så hur erfaren man än är så är man aldrig fullärd.

    Jag är: Fortfarande nyfiken;  kaninuppfödare, utställare och djuraffärsägare mm (som inte kan allt... ännu...)

  • moaguuun

    Men hur ofta har ni släktingar hemma? Det känns inte som det borde vara anledningen till att inte kunna ta in kaninen på vintern. Dock klarar de kylan om de är skyddade och har något att krypa in i.

  • Evelina12345

    Skaffa en kamrat till kaninen! Självklart blir ju kaninen deprimerad om ni har den i en stinulansfattig miljö och inte är med den ordentligt,, det är oxå normalt att de äter mera på vinterns dom behöver fettet och vinterpällsen. Då blir också mera aktiva av kylan!

Svar på tråden Kaninen fryser!