• MazarinRebus

Problem med bilbarnstol

Hej!
    Jag har just nu en Acta Graco bilbarnstol för baby som jag egentligen är väldigt nöjd med. Problemet är bara det att den REDAN är för liten! Min pojk är 3 månader och nu är det ju kallt så man vill ju ha en varm och go overall på honom (den han har nu är en storlek för stor och därför lite extra klumpig) men bältena i bilbarnstolen räcker helt enkelt inte till!
    Hur ska jag göra? Jag måste ju ha på honom en overall när vi ska in och ut i bilen och jag vill ju inte ta den av honom när han ska sättas i bilen för bilen är ju kall. Och nästa storlek är det ju meningen att han inte ska behöva använda än på många månader? Nu var det ju en stund sedan vi var på BVC sist, kanske tre veckor sedan, men då var han 61 cm och vägde 6400g så nu är han väl uppe på 7000g någonting, men inte sjutton borde han vara för stor för denna än.

Har ni några tips och råd? Bör jag införskaffa nästa storlek redan? Hur bör jag annars göra med ytterkläder? Hur har ni andra gjort?

Trevlig helg

Älskade William 2010.08.27 linnochdaniel.blogg.se/
  • Svar på tråden Problem med bilbarnstol
  • Jempa L
    MazarinRebus skrev 2010-12-04 11:33:19 följande:
    Någon som har erfarenhet av BeSafe iZi kid?
    En bra stol till små barn, men ingen stol man gärna flyttar mellan bilar pga dess tyngd. Isofix-stolen är smidigare att flytta men fortfarande tung att bära.
    Den är inte superrymlig, så risken finns att ni behöver byta till en större om barnet växer ur den tidigt. (Nackdelen med att den bara är godkänd till 18 kilo och inte den längsta i ryggen.) Tar ganska mycket plats i bilen, så man måste prova och se att den passar utan att skymma sikten för mycket tex i framsätet.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • pigglet

Ta in stolen, visst är det en sådan där som man bär med sig? Så kan han ha bara en fleese-overall eller stickade kläder (rejäl mössa, vantar och sockar förstås) och så en gosig filt över. Då har han det varmt.

• bubblan79
    älskarlivet81 skrev 2010-12-04 11:34:30 följande:
    Det de sagt är väl att man ska ha med sig ordentligt med kläder?
    ja och att man som många gör inte ska ta av sig de för då hjälper det ju inte att ha kläder nån annanstans om man tex sitter fast upp och ner i en bil eller nåt... fast det kanske beror på vart i landet man bor.. vi här vet alla att man har overall, termobyxor och jeacka, vantar och mössa på sig i bilen för man vet aldrig vad som händer eller när.. sen knäpper vi upp så bältet kan sitta riktigt. skulle de hända oss nåt så tar det bara 1 minut för bilen att bli kall.. hur länge klarar man sig då?
    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • bubblan79
    Mysanochmimer skrev 2010-12-04 11:41:18 följande:
    Fast ser du till att ha extra filtar med i bilen och kanske tom overallen så är juh inte det nått problem.

Kan juh bara tala för hur jag upplever att min son blir och han blir hysterisk efter en stund i bilen med overall, för ja vi har haft det nån gång innan jag uppfattade att det inte var att rekommendera, eftersom han blir för varm.

Och det känns som ett mycket bättre klimat att kunna ha 20 grader i bilen och alla är nöjda än att låta det blåsa kallluft för att en hysterisk varm unge ska kunna få åka någorlunda bra.
    jo fast går det inte att knäppa upp din overall.. alltså jag kan ju tänka mig att det beror på vilken man har.. har du den med hål i som är till för bälte i bilstol eller tex vagn så går ju den att öppna hela vägen ner..
    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Mysanochmimer
    bubblan79 skrev 2010-12-04 13:40:27 följande:
    jo fast går det inte att knäppa upp din overall.. alltså jag kan ju tänka mig att det beror på vilken man har.. har du den med hål i som är till för bälte i bilstol eller tex vagn så går ju den att öppna hela vägen ner..

Nej det är inga hål i den utan två dragkedjor hela vägen, sen tror jag inte det skulle hjälpa med hål för bältet heller eftersom han inte åker babyskydd utan hi-way och då är det inte lika med bältet.

Har självklart provat öppna overallen när det blev så som det blev, tog av mössa och öppnade  för händer och fötter men det hjälpte inte. Sen tycker jag det är fruktansvärt svårt att få bältet sitta bra med en öppen overall

Kör vi av vägen och hamnar upp och ner så känns det ändå som att kylan är det minsta problemet då. 

• k girl
    Mysanochmimer skrev 2010-12-04 13:47:15 följande:

Kör vi av vägen och hamnar upp och ner så känns det ändå som att kylan är det minsta problemet då. 

Det beror ju på var man bor och hur kallt det är. Vi har -25 ute nu, skulle man hamna upp och ner i det vädret dröjer det inte länge innan bilen blir utkyld och du blir hypotermisk.

Jag och min mor har vid ett tillfälle plockat upp två personer som krockat med en ren. Det var inte långt ifrån -30 då och de kom inte åt sina ytterkläder, som de tagit av sig och lagt där bak. De var blåfrusna trots att vi plockade upp dem strax efter olyckan.
  • älskarlivet81
    bubblan79 skrev 2010-12-04 13:37:48 följande:
    ja och att man som många gör inte ska ta av sig de för då hjälper det ju inte att ha kläder nån annanstans om man tex sitter fast upp och ner i en bil eller nåt... fast det kanske beror på vart i landet man bor.. vi här vet alla att man har overall, termobyxor och jeacka, vantar och mössa på sig i bilen för man vet aldrig vad som händer eller när.. sen knäpper vi upp så bältet kan sitta riktigt. skulle de hända oss nåt så tar det bara 1 minut för bilen att bli kall.. hur länge klarar man sig då?
    Jag kör bara på trafikerade vägar och motorvägar och anser det vara en större risk att skadas allvarligt av att bältet inte tar än av köld..
  • Mysanochmimer
    k girl skrev 2010-12-04 15:57:36 följande:
    Det beror ju på var man bor och hur kallt det är. Vi har -25 ute nu, skulle man hamna upp och ner i det vädret dröjer det inte länge innan bilen blir utkyld och du blir hypotermisk.

Jag och min mor har vid ett tillfälle plockat upp två personer som krockat med en ren. Det var inte långt ifrån -30 då och de kom inte åt sina ytterkläder, som de tagit av sig och lagt där bak. De var blåfrusna trots att vi plockade upp dem strax efter olyckan.
    Ja det ligger väl närmare -20 här nu, men kommer ändå "bara" ta på Arvid jackan och filten istället för overall när vi åker hem, för som jag sa tidigare funkar det helt enkelt inte med overall.
    Anser också att risken för trafikolycka för våran del blir betydligt större om han sitter brevid mig och gråter och skriker hysteriskt.

Och sen står jag fast vid att om vi hamnar upp och ner har vi större problem än kylan.
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-12-04 15:58:40 följande:
    Jag kör bara på trafikerade vägar och motorvägar och anser det vara en större risk att skadas allvarligt av att bältet inte tar än av köld..
    Det är väl få som kör på otrafikerade vägar? Du kanske kör på vältrafikerade vägar, men det är ju en annan sak...
    Mysanochmimer skrev 2010-12-04 16:01:25 följande:
    Ja det ligger väl närmare -20 här nu, men kommer ändå "bara" ta på Arvid jackan och filten istället för overall när vi åker hem, för som jag sa tidigare funkar det helt enkelt inte med overall.
    Anser också att risken för trafikolycka för våran del blir betydligt större om han sitter brevid mig och gråter och skriker hysteriskt.

Och sen står jag fast vid att om vi hamnar upp och ner har vi större problem än kylan.
    -20 är fem grader varmare än -25.
    Ja, allting är ju en avvägningsfråga, man får ju se till en massa olika faktorer för att avgöra vad som är bäst för en själv.
  • älskarlivet81
    k girl skrev 2010-12-04 16:07:09 följande:
    Det är väl få som kör på otrafikerade vägar? Du kanske kör på vältrafikerade vägar, men det är ju en annan sak...
    Mysanochmimer skrev 2010-12-04 16:01:25 följande:

-20 är fem grader varmare än -25.
    Ja, allting är ju en avvägningsfråga, man får ju se till en massa olika faktorer för att avgöra vad som är bäst för en själv.
    Ja om vi ska märka ord så ja "vältrafikerade" vägar.. Jag anser inte att en väg uppe i Norrland någonstans mitt i skogen alltid är så vältrafikerad.. Och kanske inte heller så trafikerad över huvud taget, vissa av dem i alla fall.. :)

Svar på tråden Problem med bilbarnstol