• MazarinRebus

Problem med bilbarnstol

Hej!
    Jag har just nu en Acta Graco bilbarnstol för baby som jag egentligen är väldigt nöjd med. Problemet är bara det att den REDAN är för liten! Min pojk är 3 månader och nu är det ju kallt så man vill ju ha en varm och go overall på honom (den han har nu är en storlek för stor och därför lite extra klumpig) men bältena i bilbarnstolen räcker helt enkelt inte till!
    Hur ska jag göra? Jag måste ju ha på honom en overall när vi ska in och ut i bilen och jag vill ju inte ta den av honom när han ska sättas i bilen för bilen är ju kall. Och nästa storlek är det ju meningen att han inte ska behöva använda än på många månader? Nu var det ju en stund sedan vi var på BVC sist, kanske tre veckor sedan, men då var han 61 cm och vägde 6400g så nu är han väl uppe på 7000g någonting, men inte sjutton borde han vara för stor för denna än.

Har ni några tips och råd? Bör jag införskaffa nästa storlek redan? Hur bör jag annars göra med ytterkläder? Hur har ni andra gjort?

Trevlig helg

Älskade William 2010.08.27 linnochdaniel.blogg.se/
  • Svar på tråden Problem med bilbarnstol
  • Mysanochmimer
    k girl skrev 2010-12-04 16:07:09 följande:
    -20 är fem grader varmare än -25.
    Ja, allting är ju en avvägningsfråga, man får ju se till en massa olika faktorer för att avgöra vad som är bäst för en själv.
    Ja, men jag kommer göra samma sak även om det är -30 om en månad (som det var i fjol här) men ha 2 filtar istället för 1.

Självklart är det olika faktorer som avgör vad som är bäst för en själv, ger juh självklart råd efter vad som funkar för oss

Och sen är det som sagt flera centimeters skillnad i hur tight bältet sitter vid en ev. krock med eller utan tjocka vinterkläder.
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-12-04 16:09:49 följande:
    Ja om vi ska märka ord så ja "vältrafikerade" vägar.. Jag anser inte att en väg uppe i Norrland någonstans mitt i skogen alltid är så vältrafikerad.. Och kanske inte heller så trafikerad över huvud taget, vissa av dem i alla fall.. :)

Nej, det är många vägar uppe i Norrland som inte är vältrafikerade, men trafikerade är de så klart - annars skulle de nog avpolletteras ganska snabbt av VV.
    Mysanochmimer skrev 2010-12-04 16:10:42 följande:
    Ja, men jag kommer göra samma sak även om det är -30 om en månad (som det var i fjol här) men ha 2 filtar istället för 1.

Självklart är det olika faktorer som avgör vad som är bäst för en själv, ger juh självklart råd efter vad som funkar för oss

Och sen är det som sagt flera centimeters skillnad i hur tight bältet sitter vid en ev. krock med eller utan tjocka vinterkläder.
    Kanske är det det som är skillnaden mellan folk som bor i kyligt klimat och folk som inte bor i kyligt klimat? Mina (och makens, och sonens) vinterkläder är inte tjocka, men funktionella.
  • Mysanochmimer
    k girl skrev 2010-12-04 16:16:47 följande:

Kanske är det det som är skillnaden mellan folk som bor i kyligt klimat och folk som inte bor i kyligt klimat? Mina (och makens, och sonens) vinterkläder är inte tjocka, men funktionella.
    Möjligt, inte för att jag tycker att det är spec varmt här i Dalarna
  • bubblan79
    k girl skrev 2010-12-04 16:16:47 följande:
    Nej, det är många vägar uppe i Norrland som inte är vältrafikerade, men trafikerade är de så klart - annars skulle de nog avpolletteras ganska snabbt av VV.

samma här.. våra kläder är inte heller tjocka men funktionella.
    (¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • MazarinRebus

tack så mycket för era svar allihopa! Ska köpa mig en besafe när vi hittat en ny bil till oss. Tills dess får vi trixa med overaller och filtar hit och dit.

• bubblan79
    Mysanochmimer skrev 2010-12-05 10:10:18 följande:
    Men dom är fortfarande för varma för att ha i 20-22 gradigt klimat, eftersom dom är funktionella, så då kvarstår ett av våra problem även om vi skulle köpa andra kläder.
    men varför ska du då ha 20-22 grader i bilen om det är för varmt?
  • Mysanochmimer
    bubblan79 skrev 2010-12-05 17:05:33 följande:
    men varför ska du då ha 20-22 grader i bilen om det är för varmt?
    Men det är inte för varmt för t.ex. mig och min sambo, men min son skriker som en galning för att det blir för varmt för han i bilen i overall, det är en av dom 2 anledningar till att han inte har det i bilen.

Känns orimligt att han 15 grader eller kallare i bilen för att han ska ha overall på sig.
  • MalinNiklasHarryBebis
    MazarinRebus skrev 2010-12-04 22:10:59 följande:
    tack så mycket för era svar allihopa! Ska köpa mig en besafe när vi hittat en ny bil till oss. Tills dess får vi trixa med overaller och filtar hit och dit.
    vi har en besafe izi kid x1 från stora pojken som minstingen ska ha nu.
    har även beställt en samma fast x2 den kostar 3094 kr med frakt från bilia.
    men dom ligger under 3000 kr i affären, bra tillfälle å skaffa en :)
    jag kan bara säga gott om den. de går att flytta den till en annan bil men de e ju lite bökigt..

lycka till
  • bubblan79
    Mysanochmimer skrev 2010-12-05 17:16:29 följande:
    Men det är inte för varmt för t.ex. mig och min sambo, men min son skriker som en galning för att det blir för varmt för han i bilen i overall, det är en av dom 2 anledningar till att han inte har det i bilen.

Känns orimligt att han 15 grader eller kallare i bilen för att han ska ha overall på sig.
    ja vi väljer ju olika.. jag tänker nog mer på trafikolyckor som kan inträffa och säkerheten för alla om något inträffar.. jag har inga problem med att ha 15 grader i bilen eftersom vi alla sitter med kläder på fast uppknäppta.. vi reglerar värmen tills de känns bra för oss allihopa.
  • älskarlivet81
    bubblan79 skrev 2010-12-05 17:30:08 följande:
    ja vi väljer ju olika.. jag tänker nog mer på trafikolyckor som kan inträffa och säkerheten för alla om något inträffar.. jag har inga problem med att ha 15 grader i bilen eftersom vi alla sitter med kläder på fast uppknäppta.. vi reglerar värmen tills de känns bra för oss allihopa.
    Och jag tänker också på trafikolyckor, men mer kollisioner och krockar.. Känns som det är större sannolikhet för det här nere än att hamna upp och ner ute i ett dike där det inte kommer så många bilar så man riskerar att frysa ihjäl.
  • bubblan79

fast vid en frontalkrock kan man ju bli fastklämd och alltså inte komma loss ur bilen.. den olyckan sker ju på mer trafikerade vägar skulle jag kunna tänka mig..

• älskarlivet81
    bubblan79 skrev 2010-12-05 17:39:47 följande:
    fast vid en frontalkrock kan man ju bli fastklämd och alltså inte komma loss ur bilen.. den olyckan sker ju på mer trafikerade vägar skulle jag kunna tänka mig..
    Fast det finns ändå folk på plats som kan ringa efter ambulans och liknande då. ANser att risken är större att skadas om man har tjocka kläder på sig under bältet.. Dessutom får vi extremt sällan så himla kallt. 

Dessutom kör jag mest på motorvägar om jag inte kör i stan och där är det ju extremt liten risk att frontalkrocka.. 
  • Mysanochmimer
    bubblan79 skrev 2010-12-05 17:30:08 följande:
    Ja men det är juh det vi gör med, reglerar värmen alltså.
    20-22 grader känns bra för mig med jackan på och uppknäppt, för sambon lika så och för Arvid med fleecejackan på, men med overall så skriker han som sagt hysteriskt och vi andra fryser vid 15 grader eller mindre.

Tänkte också på olyckor som sagt, att overallen tar flera centimeter och han inte sitter fastspänd ordentligt.

Men nu känns det vi vi framför samma argument hela tiden så vi får helt enkelt enas om att vara oense.
  • MazarinRebus
    MalinNiklasHarryBebis skrev 2010-12-05 17:22:18 följande:
    vi har en besafe izi kid x1 från stora pojken som minstingen ska ha nu.
    har även beställt en samma fast x2 den kostar 3094 kr med frakt från bilia.
    men dom ligger under 3000 kr i affären, bra tillfälle å skaffa en :)
    jag kan bara säga gott om den. de går att flytta den till en annan bil men de e ju lite bökigt..

lycka till
    min mamma har en till min minsta lillebror nu och hon är jätte nöjd med den. den kostare tydligen 82kr/månad att hyra på if. och så hittade hon en på blocket för 800kr men jag vet inte vad jag tycker om att köpa begagnad bilbarnstol. och hon visade faktiskt en länk med den från bilia i morse. Funderar  på om man ska passa på nu eller vänta tills vi köpt ny bil igen (har precis blivit av med våran gamla och letar ny), det går ju att trixa med filtar och sådant de gångerna vi lånar bil nu.
  • cicci85
    MazarinRebus skrev 2010-12-05 21:45:34 följande:
    min mamma har en till min minsta lillebror nu och hon är jätte nöjd med den. den kostare tydligen 82kr/månad att hyra på if. och så hittade hon en på blocket för 800kr men jag vet inte vad jag tycker om att köpa begagnad bilbarnstol. och hon visade faktiskt en länk med den från bilia i morse. Funderar  på om man ska passa på nu eller vänta tills vi köpt ny bil igen (har precis blivit av med våran gamla och letar ny), det går ju att trixa med filtar och sådant de gångerna vi lånar bil nu.
    Jag skulle vänta! Det är alltid bra att prova bilbarnstolen i bilen. Jag hade tänkte köpa en BeSafe men den passade inte i bilen...
  • bubblan79
    Mysanochmimer skrev 2010-12-05 18:32:55 följande:
    Ja men det är juh det vi gör med, reglerar värmen alltså.
    20-22 grader känns bra för mig med jackan på och uppknäppt, för sambon lika så och för Arvid med fleecejackan på, men med overall så skriker han som sagt hysteriskt och vi andra fryser vid 15 grader eller mindre.

Tänkte också på olyckor som sagt, att overallen tar flera centimeter och han inte sitter fastspänd ordentligt.

Men nu känns det vi vi framför samma argument hela tiden så vi får helt enkelt enas om att vara oense.
    ja jag kan inte mer än att hålla med.. börjar kännas tjatigt haha. känns som man bara upprepar sig..
  • MalinNiklasHarryBebis
    MazarinRebus skrev 2010-12-05 21:45:34 följande:
    vi kollade med på if men hade man inte försäkring där så blev de 109 kr tror ja att ja läste
    vissade min mamma idag den stolen från bilia som vi beställde igår å nu stod att det inte fanns någon i lager..
    jag hoppas att våran kommer nu i veckan :)
Svar på tråden Problem med bilbarnstol