• MazarinRebus

Problem med bilbarnstol

Hej!
    Jag har just nu en Acta Graco bilbarnstol för baby som jag egentligen är väldigt nöjd med. Problemet är bara det att den REDAN är för liten! Min pojk är 3 månader och nu är det ju kallt så man vill ju ha en varm och go overall på honom (den han har nu är en storlek för stor och därför lite extra klumpig) men bältena i bilbarnstolen räcker helt enkelt inte till!
    Hur ska jag göra? Jag måste ju ha på honom en overall när vi ska in och ut i bilen och jag vill ju inte ta den av honom när han ska sättas i bilen för bilen är ju kall. Och nästa storlek är det ju meningen att han inte ska behöva använda än på många månader? Nu var det ju en stund sedan vi var på BVC sist, kanske tre veckor sedan, men då var han 61 cm och vägde 6400g så nu är han väl uppe på 7000g någonting, men inte sjutton borde han vara för stor för denna än.

Har ni några tips och råd? Bör jag införskaffa nästa storlek redan? Hur bör jag annars göra med ytterkläder? Hur har ni andra gjort?

Trevlig helg

Älskade William 2010.08.27 linnochdaniel.blogg.se/
  • Svar på tråden Problem med bilbarnstol
  • MazarinRebus
    Mysanochmimer skrev 2010-12-04 10:50:21 följande:
    Skaffa en britax hi-way. den är godkänd från 0-25 kg
    den fick våran son sitta i från 3½ månad

Sen som sagt, inga overaller i bilstolen, filtar på sen stoppar du i han i overallen när du lägger han i vagnen
    Vet någon om man kan hyra denna stol någonstans? Googlar lite men hittar inte något, inte om britax i alla fall
    Älskade William 2010.08.27 linnochdaniel.blogg.se/
  • Fröken85
    Mysanochmimer skrev 2010-12-04 10:50:21 följande:
    Skaffa en britax hi-way. den är godkänd från 0-25 kg
    den fick våran son sitta i från 3½ månad

Sen som sagt, inga overaller i bilstolen, filtar på sen stoppar du i han i overallen när du lägger han i vagnen
    Är inte hi-way från 9 kg?

Och sen nej, man ska inte ha overall i bilen. I babyskyddet ser jag inte problemet, man har ju stolen inne och sen kan man bara ta tunna ytterkläder ocjh en tjock filt över. Jag tycker det är större problem när man ska stoppa in barnet i en kall bilstol...
  • LillTussa
    MazarinRebus skrev 2010-12-04 10:41:03 följande:
    Bältena är så långa som möjligt, kuddarna är borta. För tillfället har vi ingen egen bil så babyskyddet kommer med in, men annars så står ju bilen på en parkering någa minuter bort.
    Men när han ska över i vagnen sen då utan overall? Jag kan ju packa in honom när han ligger där men när han vill upp ur vagnen? Då blir han ju jätte kall om han inte har en ordentlig overall på sig, det har ju vart -10 grader minst här de senaste dagarna...
    VI har åkpåse i vagnen,.då behöver man inte mer än fleeceoverall o mössa o vantar i princip.
  • bubblan79

Fast det stämmer inte. Dom har till och med gått ut på nyheterna med att man ska klä på sig ordentligt ifall de händer nåt och man blir stående så man inte fryser ihjäl. Man ska däremot knäppa upp jackan så bältet sitter riktigt. Det finns ju overaller till bebisar med hål i så bältet kan sitta riktigt.

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • älskarlivet81
    bubblan79 skrev 2010-12-04 11:33:20 följande:
    Fast det stämmer inte. Dom har till och med gått ut på nyheterna med att man ska klä på sig ordentligt ifall de händer nåt och man blir stående så man inte fryser ihjäl. Man ska däremot knäppa upp jackan så bältet sitter riktigt. Det finns ju overaller till bebisar med hål i så bältet kan sitta riktigt.
    Det de sagt är väl att man ska ha med sig ordentligt med kläder?
  • Mysanochmimer
    Fröken85 skrev 2010-12-04 11:25:39 följande:
    Är inte hi-way från 9 kg?

Och sen nej, man ska inte ha overall i bilen. I babyskyddet ser jag inte problemet, man har ju stolen inne och sen kan man bara ta tunna ytterkläder ocjh en tjock filt över. Jag tycker det är större problem när man ska stoppa in barnet i en kall bilstol...
    Jo men den korta tiden tsom stolen är lite kal tycker inte jag verkar spela nån roll på min son iaf.
    Han har strumpbyxor, byxor, sockor,  body och en tunn fleccejacka på sig när vi åker nånstans, sen stoppar jag om han med en filt som är lätt att ta av när bilen blivit varm.
  • Mysanochmimer
    bubblan79 skrev 2010-12-04 11:33:20 följande:
    Fast ser du till att ha extra filtar med i bilen och kanske tom overallen så är juh inte det nått problem.

Kan juh bara tala för hur jag upplever att min son blir och han blir hysterisk efter en stund i bilen med overall, för ja vi har haft det nån gång innan jag uppfattade att det inte var att rekommendera, eftersom han blir för varm.

Och det känns som ett mycket bättre klimat att kunna ha 20 grader i bilen och alla är nöjda än att låta det blåsa kallluft för att en hysterisk varm unge ska kunna få åka någorlunda bra.
Svar på tråden Problem med bilbarnstol