• MazarinRebus

Problem med bilbarnstol

Hej!
    Jag har just nu en Acta Graco bilbarnstol för baby som jag egentligen är väldigt nöjd med. Problemet är bara det att den REDAN är för liten! Min pojk är 3 månader och nu är det ju kallt så man vill ju ha en varm och go overall på honom (den han har nu är en storlek för stor och därför lite extra klumpig) men bältena i bilbarnstolen räcker helt enkelt inte till!
    Hur ska jag göra? Jag måste ju ha på honom en overall när vi ska in och ut i bilen och jag vill ju inte ta den av honom när han ska sättas i bilen för bilen är ju kall. Och nästa storlek är det ju meningen att han inte ska behöva använda än på många månader? Nu var det ju en stund sedan vi var på BVC sist, kanske tre veckor sedan, men då var han 61 cm och vägde 6400g så nu är han väl uppe på 7000g någonting, men inte sjutton borde han vara för stor för denna än.

Har ni några tips och råd? Bör jag införskaffa nästa storlek redan? Hur bör jag annars göra med ytterkläder? Hur har ni andra gjort?

Trevlig helg

Älskade William 2010.08.27 linnochdaniel.blogg.se/
  • Svar på tråden Problem med bilbarnstol
  • Winglur

Men, har du lossat på bältet då? Alltså, det går väl att lossa på det bak (har för mig att det är bak på akta graco)
    På britax exempelvis trycker man in en knapp mellan benen på bebisen så att man kan göra bältet längre.

• LillTussa

Pratar vi babyskydd nu eller hur?

Vi har fleeceoverall på vår stora kille (64 lång och 7790). Filtar vb över. Man ska ha så lite kläder som möjligt ifall det skulle smälla och särskilt med de små så de inte glider ur.
    Har du verkligen dragit ut bältena? (inte för att vara dum men många missar knappen vid fyrkanten mellan fötterna) Kikat baktill så inget hakat fast bältena i förtid?  

Visst har ni med bas så du kan ta in stolen och på så vis ha den varm? 

• Lindreas

Jag har också en Graco, och när det är såhär kallt så får stolen följa med in, grabben har en tunnare overall på sig också lägger vi över filtar som man kan plocka bort när bilen blivit varm.

Man ska inte ha för bylsiga kläder på barnen i bilen, inte på sig själv heller för den delen, för smäller man så skyddar inte bältena som de ska om det är ett tjockt lager tyg emellan.

• ElinJ83

Säger som Wiila5, har du lossat på bältet och tagit ur alla löstagbara kuddar? Vi har också haft en graco och bytte precis (i denna veckan alltså) till en större modell,och vår dotter var vid 6mån kontrollen 71 lång och 8900 tung och nu är hon snart 8 månader...så du borde ju kunna ha den ett bra tag till!

Vet inte heller om det stämmer men jag hörde på radion att man ska undvika overall i just babyskydd för bältet sitter inte ordentligt över axlarna...någon mer som hört samma?

• älskarlivet81
    ElinJ83 skrev 2010-12-03 22:57:26 följande:
    Säger som Wiila5, har du lossat på bältet och tagit ur alla löstagbara kuddar? Vi har också haft en graco och bytte precis (i denna veckan alltså) till en större modell,och vår dotter var vid 6mån kontrollen 71 lång och 8900 tung och nu är hon snart 8 månader...så du borde ju kunna ha den ett bra tag till!

Vet inte heller om det stämmer men jag hörde på radion att man ska undvika overall i just babyskydd för bältet sitter inte ordentligt över axlarna...någon mer som hört samma?
    Man ska inte ha overall under för krockar man tar inte bältet på samma sätt så skadorna kan bli värre. Gäller även vuxna, så man ska helst inte ha tjock vinterjacka på sig.
  • Some

Har du tagit bort insatsen för nyfödda?

• LillTussa
    ElinJ83 skrev 2010-12-03 22:57:26 följande:
    Helt korrekt.
  • cicci85

Förläng bältena på baksidan av stolen

Ta bort babyinsatsen

Lägg en filt över bebben istället för att ha overall på

Dra i remmen mellan benen måste man ju göra varje gång man spänner bältet så det kan man väl omöjligt ha missat

• MazarinRebus

Bältena är så långa som möjligt, kuddarna är borta. För tillfället har vi ingen egen bil så babyskyddet kommer med in, men annars så står ju bilen på en parkering någa minuter bort.
    Men när han ska över i vagnen sen då utan overall? Jag kan ju packa in honom när han ligger där men när han vill upp ur vagnen? Då blir han ju jätte kall om han inte har en ordentlig overall på sig, det har ju vart -10 grader minst här de senaste dagarna...

Älskade William 2010.08.27 linnochdaniel.blogg.se/
Svar på tråden Problem med bilbarnstol