Anonym skrev 2010-12-04 21:05:00 följande:
Håller med! Det ÄR en j***** skillnad på att föda barn och ha barn. Föda gör du under en extremt begränsad tid (även om en förlossning kan känans som en evighet), att ha barn.....hela grejen är väl att fostra ett barn, ta hand om det, se det växa upp, att vara förälder är SÅ mycket mer än förlossningen!!!!!
Det trista är ju att vissa föräldrar (mammor) är otroligt fixerade vid a) förlossningen och b)ammningen.
En del är så fixerade och ser dessa saker/händelser som symboler på hur BRA mödrar dom är...Ju mer de har "offrat" sig eller stått ut med desto BÄTTRE mödrar inbillar dom sig att dom är....Fast samtidigt då ska det liksom i samma andetag påpekas hur mycket de ÄLSKAR sina barn...för ve och fasa om någon skulle få för sig att de inte älskar sina barn... Varför måste man tjata om hur mycket man älskar sina barn i samma mening som man berättar att man "sprack från a-ö" ????
JAG utgår från att alla föräldrar älskar sina barn oavsett hur barnet föddes eller av vem och oavsett om mamman ammat i tusen år eller inte alls...Antagligen är en del så extremt fixerade vid dessa saker för att det är dessa saker som i dagens "jämställda" samhälle är skillnaden mellan mammor och pappor....Mamman är den som föder och ammar medan pappan inte kan göra dessa saker. Och på nåt sätt verkar det vara SÅ viktigt att definera sig som MAMMA, inte bara förälder.....Tänk om någon skulle få för sig att PAPPAN är lika viktig för barnen?
Jag kan inte fatta att det ska vara så viktigt HUR barnet föddes eller om man ammar eller inte.....VEM är det som ska BRY SIG egentligen???? Den enda som ska bry sig är väl bebisen? Är det bara JAG som tror att bebisen INTE kommer gnälla på sin mamma om hon fick barn med kejsarsnitt och/eller inte ammade??? Jag tror faktiskt INTE att någon skulle komma till sin mor 20 år senare och säga/tycka
"Fy fan vilken rutten morsa du är...jag är född med kejsarsnitt!!!" Jag tror INTE heller att någon skulle säga/tycka
"Fy fasen, du ammade inte mig/ du ammade bara mig i 3 månader...blä vilken dålig morsa du är!!"
Det som räknas är UPPVÄXTEN, att man som mamma (och pappa!) funnits där, uppfostrat och tagit hand om en, inte om man ammat eller inte, inte om man fått barn med KS eller vaginalt
.......