• Anonym (Undrar)

Varför skaffa barn fast man är förlossningsrädd?

Varför väljer man att skaffa barn när man är förlossningsrädd och förvänta sig att man skall få ett kejsarsnitt? Det kostar samhället mera pengar på alla operationer. Operationstider som kunde gå till andra personer som behöver det mer än en person som inte "vill" föda fram sitt barn som är natruligt och bättre för barnet. Nu snackar jag inte om dom som får komplikationer och behöver göra KS.

Gå i terapi först innan ni skaffar barn. För att bearbeta eran rädsla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-04 21:33
    Hallå ni skriver så mycket att jag inte hinner med. ;) Men nu skall jag iaf gå och lägga mig men ni får väl fortsätta diskutera bäst ni vill.

• Svar på tråden Varför skaffa barn fast man är förlossningsrädd?
  • Gaby 01
    Anonym (Undrar) skrev 2010-12-04 21:15:54 följande:
    Stör mig inte på ungdomarna faktiskt. Alla får väl skaffa barn när dom vill. Läser oftare om dom som är förlossningsrädda och kräver ett snitt bara för dom tror att det är lättare att föda barn på. Det jag menade var att man tar bort tider på operationer som kunde planerats till andra typer som behöver det mer. Det tar tid att förbereda en förlossning och att göra rent. Att föda vaginalt är ett naturligt sätt och det är inte många dom faktiskt dör av det om det inte uppstår komplikationer vill säga. Tid som en cancersjuk person kanske skulle behövt men som fick vänta. Som ett exempel. Eller en gallstensoperation osv.
    Det där stämmer inte riktigt! Med planerade snitt så kan just sjukvården planera personal, tider, rum etc. Däremot med vaginala förlossningar så är det väldigt svårt att planera. Man kan ha för lite personal när det blir stor påtryckning av många som måste föda, och tvärtom. Och för lite personal leder till fler akutsnitt. Däremot om en födande kan få en one-to-one-barnmorska så minskar riskerna med akuta snitt betydligt. Men det kräver just personal och vaginala födslar går ju som sagt inte riktigt att planera.
  • Anonym (Undrar)
    Gaby 01 skrev 2010-12-04 21:12:22 följande:

Varför skaffa barn när man är rädd för förlossningen. Jo för att det är ju inte själva barnet man är rädd för utan för att det faktiskt måste ut. Och varför inte med kejsarsnitt, smidigt, enkelt och för de allra flesta ett alldeles underbart sätt att föda?
    Och visst kan man prova terapi, men problemet är att du får ingen terapi förräns du är gravid och knappt ens då. De flesta får inte börja gå i terapi förräns långt in i graviditeten.
    Jag tycker istället att det inte skulle vara så svårt att få ett snitt beviljat. Då skulle nog statistiken för akuta snitt gå ner betydligt eftersom en förlossningsrädd ligger högre i statistik på akutsnitt än orädda.

Smidigt och enkelt säger du men hur kandet vara enkelt? Det är ju en operation det handlar om och det är allt annat än smidigt och enkelt. Det gör ont i flera veckor efteråt och du får inte bära tunga saker, det kan bli infekterat i snittet som kräver behandling. Nu har jag inte gjort ett snitt för att ta ut en bebis men ett snitt för att ta ut livmodern så jag vet hur j*la ont det gör. Efter mina förlossningar så kunde jag vara uppe och gå bara någon timme efter.
  • Astarte
    sweran skrev 2010-12-04 21:12:06 följande:
    jag är varken bättre eller sämre än ngn annan.
    första barnet kom med snitt pga sätesbjudning. o här får man inte föda vaginalt då.
    andra dottern föddes däremot vaginalt...
    men jag har min åsikt o du har din... är ju desto fler risker med kejsarsnitt än med en okomplicerad vaginal förlossning...
    Risker? För vem? Tvingar du en kvinna som är livrädd för förlossning att föda ändå är det en sjuhelvetes risk med det! Det säger väl sig själv?

Tröttsamt. . .
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2010-12-04 21:15:54 följande:
    Stör mig inte på ungdomarna faktiskt. Alla får väl skaffa barn när dom vill. Läser oftare om dom som är förlossningsrädda och kräver ett snitt bara för dom tror att det är lättare att föda barn på. Det jag menade var att man tar bort tider på operationer som kunde planerats till andra typer som behöver det mer. Det tar tid att förbereda en förlossning och att göra rent. Att föda vaginalt är ett naturligt sätt och det är inte många dom faktiskt dör av det om det inte uppstår komplikationer vill säga. Tid som en cancersjuk person kanske skulle behövt men som fick vänta. Som ett exempel. Eller en gallstensoperation osv.
    Ja, skaffa barn ja, men alla aborter som utförs då? Är inte det värre än att någon vill göra ett kejsarsnitt? Shit vilka konstiga resonemang du för.

Men då kan vi väl föda barn hemma också? Jag menar, vi tar ju faktiskt tid från läkare som skulle kunna göra annat, viktigare?

Sen är det inte som så att man bara kommer in på förlossning och säger "jag vill göra kejsarsnitt" och vips befinner du dig i operationssalen. Som gravid har man mycket kontakt med bm m.fl. och dessa hjälper kvinnor med förlossningsrädsla.
  • Some
    Anonym (Undrar) skrev 2010-12-04 21:20:25 följande:
    Smidigt och enkelt säger du men hur kandet vara enkelt? Det är ju en operation det handlar om och det är allt annat än smidigt och enkelt. Det gör ont i flera veckor efteråt och du får inte bära tunga saker, det kan bli infekterat i snittet som kräver behandling. Nu har jag inte gjort ett snitt för att ta ut en bebis men ett snitt för att ta ut livmodern så jag vet hur j*la ont det gör. Efter mina förlossningar så kunde jag vara uppe och gå bara någon timme efter.
    Och givetvis är dina upplevelser normerande? Eller inte. Alla har inte ont av sina snitt, alla har inte komplikationsfria vaginala förlossningar. Live and let live för fan.

Vad spelar det dig för roll? Vad blir det för konsekvenser för dig om någon annan får välja snitt?
  • Anonym (Undrar)
    Some skrev 2010-12-04 21:18:52 följande:
    Det är naturligt att dö i barnsäng också. Ska vi sluta förhindra det?

Mycket av cancern är självförvållad, så varför skulle vi ödlsa operationstid på den? När någon annan som inte självt orsakat sin skada kunde fått den?
    Hur ofta är det någon dör i barnsäng då? I Sverige?

Det är nog inte många cancerformer som är självförvållat.
  • Anonym
    Some skrev 2010-12-04 21:18:52 följande:
    Det är naturligt att dö i barnsäng också. Ska vi sluta förhindra det?

Mycket av cancern är självförvållad, så varför skulle vi ödlsa operationstid på den? När någon annan som inte självt orsakat sin skada kunde fått den?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-04 21:05:00 följande:
    Håller med! Det ÄR en j***** skillnad på att föda barn och ha barn. Föda gör du under en extremt begränsad tid (även om en förlossning kan känans som en evighet), att ha barn.....hela grejen är väl att fostra ett barn, ta hand om det, se det växa upp, att vara förälder är SÅ mycket mer än förlossningen!!!!!
    Det trista är ju att vissa föräldrar (mammor) är otroligt fixerade vid a) förlossningen och b)ammningen.
    En del är så fixerade och ser dessa saker/händelser som symboler på hur BRA mödrar dom är...Ju mer de har "offrat" sig eller stått ut med desto BÄTTRE mödrar inbillar dom sig att dom är....Fast samtidigt då ska det liksom i samma andetag påpekas hur mycket de ÄLSKAR sina barn...för ve och fasa om någon skulle få för sig att de inte älskar sina barn... Varför måste man tjata om hur mycket man älskar sina barn i samma mening som man berättar att man "sprack från a-ö" ????
     JAG utgår från att alla föräldrar älskar sina barn oavsett hur barnet föddes eller av vem och oavsett om mamman ammat i tusen år eller inte alls...Antagligen är en del så extremt fixerade vid dessa saker för att det är dessa saker som i dagens "jämställda" samhälle är skillnaden mellan mammor och pappor....Mamman är den som föder och ammar medan pappan inte kan göra dessa saker. Och på nåt sätt verkar det vara SÅ viktigt att definera sig som MAMMA, inte bara förälder.....Tänk om någon skulle få för sig att PAPPAN är lika viktig för barnen?
    Jag kan inte fatta att det ska vara så viktigt HUR barnet föddes eller om man ammar eller inte.....VEM är det som ska BRY SIG egentligen???? Den enda som ska bry sig är väl bebisen? Är det bara JAG som tror att bebisen INTE kommer gnälla på sin mamma om hon fick barn med kejsarsnitt och/eller inte ammade??? Jag tror faktiskt INTE att någon skulle komma till sin mor 20 år senare och säga/tycka "Fy fan vilken rutten morsa du är...jag är född med kejsarsnitt!!!" Jag tror INTE heller att någon skulle säga/tycka "Fy fasen, du ammade inte mig/ du ammade bara mig i 3 månader...blä vilken dålig morsa du är!!"

Det som räknas är UPPVÄXTEN, att man som mamma (och pappa!) funnits där, uppfostrat och tagit hand om en, inte om man ammat eller inte, inte om man fått barn med KS eller vaginalt.......
  • Gaby 01
    Anonym (Undrar) skrev 2010-12-04 21:20:25 följande:
    Jasså!? Jag har gjort två stycken snitt, ett akut och ett planerat och jag känner inte igen mig i det du skriver. Jag hade inte nämvärt ont och var uppe samma dag. Men det är precis som med ALLA födslar, de är individuella. En som föder vaginalt kan få extrema besvär, liksom en som föder med snitt. Liksom det kan gå toppen för bägge. Det som däremot borde minska är akuta snitt och det är där resurserna borde ligga. Ett akutsnitt är varken bra för mamma eller barn och där brukar de flesta komplikationer efter snitt ligga. Dessutom är ett akutsnitt extremt dyrt.
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2010-12-04 21:22:30 följande:
    Hur ofta är det någon dör i barnsäng då? I Sverige?

Det är nog inte många cancerformer som är självförvållat.
    Hört talats om att t.ex. rökning kan ge cancer? Dags att vakna, TS.

Skönhetsoperationer då? Varför ska vi ha dessa?
Svar på tråden Varför skaffa barn fast man är förlossningsrädd?