• Anonym (Undrar)

Varför skaffa barn fast man är förlossningsrädd?

Varför väljer man att skaffa barn när man är förlossningsrädd och förvänta sig att man skall få ett kejsarsnitt? Det kostar samhället mera pengar på alla operationer. Operationstider som kunde gå till andra personer som behöver det mer än en person som inte "vill" föda fram sitt barn som är natruligt och bättre för barnet. Nu snackar jag inte om dom som får komplikationer och behöver göra KS.

Gå i terapi först innan ni skaffar barn. För att bearbeta eran rädsla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-04 21:33
    Hallå ni skriver så mycket att jag inte hinner med. ;) Men nu skall jag iaf gå och lägga mig men ni får väl fortsätta diskutera bäst ni vill.

• Svar på tråden Varför skaffa barn fast man är förlossningsrädd?
  • Miscpony
    Fru U skrev 2010-12-15 14:27:40 följande:

Statistiken för ks är missvisande då alla snitt oavsett skäl läggs ihop. Det går inte att jämföra ett planerat snitt där modern och barnet är friskt med tex ett urakutsnitt där barnets hjärtljud går ner eller mamman svimmar av orkesbrist

Så jag kan inte ge dig den statistik du efterfrågar (men jag vet att den kommit upp i många av de andra ks-trådarna under tiden fl funnits).

Vad jag menar är att en total sfinkterruptur räknas som "okej" men en infektion efter ett snitt inte räknas som "okej".

Åh, jag får inte fram vad jag vill ha sagt..... Det kan bli allvarliga komplikationer med båda sätten att föda, så långt är vi överens hoppas jag, och jag tycker att kvinnor själva ska få bestämma vilka risker de är beredda att ta.

Jag kommer att må skit oavsett hur jag föder (om jag ens lyckas bli gravid till sist) så för mig handlar det bara om att barnet ska överleva och komma ut. För mig personligen finns ingen bra förlossning. Och jag vill hävda att de flesta faktiskt bara vill en sak och det är att barnet ska komma ut (på ett eller annat sätt) och vara friskt

Men du menar att det går att jämföra en vaginal förlossning där barnet ploppar ut snabbt och smidigt på tredje krystvärken med en förlossning där barnet t ex får dras ut med sugklocka efter att ha suttit fast X antal timmar? Det finns komplikationer och bättre/sämre omständigheter i samband med båda sätten att föda. Det min läkare menade var att det generellt finns en högre risk för komplikationer i samband med KS. Jag väljer att tro henne eftersom jag inte är någon läkare själv Obestämd

Jag vet inte skälen till att du ställer dig så negativ till din egen eventuella framtida förlossning. Men oavsett anledningen hoppas jag att du får uppleva den dag då känslan vänder och du får en chans att se fram emot denna speciella stund (oavsett KS eller vaginal förlossning). Det duggar inte precis tätt med dem här i livet.
    Dagarna blev långa på ett felaktigt sätt.
  • Fru U
    Miscpony skrev 2010-12-15 14:39:01 följande:
    Men du menar att det går att jämföra en vaginal förlossning där barnet ploppar ut snabbt och smidigt på tredje krystvärken med en förlossning där barnet t ex får dras ut med sugklocka efter att ha suttit fast X antal timmar? Det finns komplikationer och bättre/sämre omständigheter i samband med båda sätten att föda. Det min läkare menade var att det generellt finns en högre risk för komplikationer i samband med KS. Jag väljer att tro henne eftersom jag inte är någon läkare själv Obestämd

Jag vet inte skälen till att du ställer dig så negativ till din egen eventuella framtida förlossning. Men oavsett anledningen hoppas jag att du får uppleva den dag då känslan vänder och du får en chans att se fram emot denna speciella stund (oavsett KS eller vaginal förlossning). Det duggar inte precis tätt med dem här i livet.
    Självklart går det inte att jämföra det, lika lite som det går att jämföra ett ks där allt går jättefint och mamman går hem dagen därpå med ett ks där mamman får blodförlost, infektion mm.

Du får så klart välja tro på vem du vill, men det är just det som är min poäng: att DU ska få välja, att ingen ska välja åt dig!

Jag är sjuk och en förlossning, såväl vaginal som ks, kommer att göra mig sjukare. Tyvärr, men så är livet.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Miscpony
    Fru U skrev 2010-12-15 14:46:29 följande:
    Självklart går det inte att jämföra det, lika lite som det går att jämföra ett ks där allt går jättefint och mamman går hem dagen därpå med ett ks där mamman får blodförlost, infektion mm.

Du får så klart välja tro på vem du vill, men det är just det som är min poäng: att DU ska få välja, att ingen ska välja åt dig!

Jag är sjuk och en förlossning, såväl vaginal som ks, kommer att göra mig sjukare. Tyvärr, men så är livet.

Jag tror inte vi kommer längre nu, men vi är ju i princip överens! Förmodligen vurmar vi för olika saker därför att vi helt enkelt har olika utgångspunkter.

Jag beklagar din sjukdom och hoppas att det finns ny uppdaterad forskning som kan hjälpa dig när den dagen kommer! {#emotions_dlg.flower}

Dagarna blev långa på ett felaktigt sätt.
  • Fru U
    Miscpony skrev 2010-12-15 15:00:21 följande:

Jag tror inte vi kommer längre nu, men vi är ju i princip överens! Förmodligen vurmar vi för olika saker därför att vi helt enkelt har olika utgångspunkter.

Jag beklagar din sjukdom och hoppas att det finns ny uppdaterad forskning som kan hjälpa dig när den dagen kommer! {#emotions_dlg.flower}

Jag har haft åsikten att kvinnor ska få välja och få bestämma själv sen jag typ började krypa

Tack, tyvärr kommer det inte att ske. Enda boten är mer kirurgi och kirurgi är också orsaken till problemet, moment 22 liksom.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • lady in red
    Miscpony skrev 2010-12-15 10:49:04 följande:
    Jag har inget emot att förlossningsrädda får KS. Det är ett bra alternativ.

Dock tycker jag att för ens eget och barnets bästa bör man först göra ett försök att se om man kan bearbeta sin rädsla. Dels innebär KS alltid en viss risk för barnets del. Själv får man en längre återhämtningstid efter förlossningen. Dessutom tror jag att det är svårt att mäta den styrka och glädje man måste känna då man trotsat sin rädsla och gjort det man inte trodde var möjligt. Personlig utveckling kan inte köpas för pengar.
    Bra resonemang där
  • Saga09

Jag fick kejsarsnitt pga förlossningsrädsla.

Kan säga att det inte var såååå lätt att få - pratade med både läkare och psykologer men inte hjälpte det mig. Skulle jag då som har en sån rädsla inför något inte ha rätt att få barn då? Ska jag tvingas föda vaginalt bara för att annars har jag inte rätt att ha barn? Det var det dummaste jag hört.

Tror inte TS haft någon sådan rädsla som inte går att prata bort - det är inte bara att rycka på axlarna åt.

Jag blir lite förnärmad för ingen ska komma och säga att jag är mindre värd ett barn bara för att jag är förlossningsrädd.

• Heartan

Det var det dummaste jag hört och läst! Jag hoppas verkligen att den som startade tråden gjorde det enkom för att reta upp människor. 

Först och främst är terapi inget man gör EN gång och sedan mår bra, det är en flerårig process och det är inte ens säkert att det hjälper så pass att man vågar ta risken att bli gravid. Ska man då alltså anses SJUK och förlora rätten över sin kropp, sitt liv och möjligheten att få ett barn??? Man kanske inte vet om att man faktiskt är livrädd för förlossningen förrän man sitter där med sitt grav.test i handen? Ska man göra abort då anser du? En komplicerad förlossning med eftervård kostar minst lika mycket som ett KS, men kan förstöra livet för både mor och barn, är den risken värd att ta? En föderska som drabbas av panik under förlossningen kan leda till svåra komplikationer. Det finns, som många andra redan kommenterat, MYCKET som kostar samhället och skattebetalarna en massa pengar som man skulle kunna klaga på om man var på det humöret. Att vi i Sverige har så bra vård att vi faktiskt KAN få KS utan några större risker är något vi borde vara stolta över. Det är långt ifrån någon självklarhet! Vad tror du att terapi kostar i timmen? Sist, varför, om du måste klaga; säger du inte något om de som kräver bikinisnitt för att se snygga ut? (Anser att alla har rätt till sin kropp så vill man ha bikinisnitt får man väl det.)
    Usch. Hade inte tänkt vara ilsk idag, men se där. Jag lyckades bli det ändå. 
    Avslutar snällt med: KRAM TILL ALLA FÖRLOSSNINGSRÄDDA! Hoppas det går jättebra för er! 
    Ingen aning om jag är rädd eller inte - kan man vara rädd för något man inte testat??
  • emmachristina

Hahaha, så förlossningsrädda kvinnor ska sluta skaffa barn bara för att "det blir dyrt för samhället"? Låter ju rimligt. Låter som att det kommer från en tvättäkta moderat ;)

• Santis

då kanske vi ska kastrera folk med kroniska sjukdomar så att dom inte kan sprida sitt genetiska fel, då sparar vi en slant till i fram tiden....

• emmachristina
    Santis skrev 2011-12-26 12:20:12 följande:

då kanske vi ska kastrera folk med kroniska sjukdomar så att dom inte kan sprida sitt genetiska fel, då sparar vi en slant till i fram tiden....

ENDAST DOM STARKA SÅ FÅ FINNAS TILL!!!! Och så ska dom helst ha mycket pengar också Drömmer
  • emmachristina

*ska få finnas till, menar jag såklart.

• cloudberry79

Men herregud. Att ha ett barn handlar inte om att genomgå en plågsam förlossning, att ha ett barn handlar om alla de dagarna som kommer EFTER graviditeten, som kommer EFTER förlossningen. Eller blir förlossningsrädda mindre bra föräldrar? Knappast det hördu...

If you love me - please don't feed me!
  • HäckHäxan

Hörru TS, man kanske inte ens vet det innan OCH även om man vet det innan, så är det skit samma. Det är faktiskt mitt val, inte ditt!

I like ass of svine!
Svar på tråden Varför skaffa barn fast man är förlossningsrädd?