• TheBlueRose

HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.

Efter en liten diskution med en FL-medlem, så ser jag att detta med surrogat-moderskap är ett känsligt ämne. Personligen så ser jag det som att en kvinna "lånar" ut sin kropp till ens eget ägg där det ska förvaras i ca:9mån.

Hur ser ni detta med surrogat-moderskap?. Skulle ni tänka er att ställa upp som surrogat-mamma?, fast ni inte har egna barn än. Men tänker skaffa själva om några år.

Att ni som kan få barn på egen väg, skulle ni kunna tänka er att bli surrogat-mamma, EFTER att ni fått alla era barn ni vill ha?. Med en annans kvinnas ägg som är färdigt befruktat med sin mans spermie? (nu inte erans mans sperma ) utan den barnlösa kvinnas mans spermier.

Kan ni tänka er in i våran sits som är barnlösa?.
    Tänka tanken att vara utan era barn som ni har idag?. Att tänka er saknade som vi barnlösa har?. Att aldrig få ett + på stickan år ut & år in.

Kan ni tänka er ombytta roller?. Att ni verkligen tänker till här, hur ni skulle gå till väga om adoption verkligen var uteslutet för rean egen del.

*Vill INTE under några omständigheter se påhopp eller dyligt i denna tråd, håll er till ämnet då det är känsligt.*

• Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.
  • TheBlueRose

Att någon sa till mig, att använda sig av surrogat-mamma är som att köpa ett barn.

Men vad är då en adoption?. Även där betalar du för ett barn. Mamman som har fött det barnet lämnar ju även ifrån sig det barnet. Det barnet MÅSTE ju ha MER biologiska band än en som bär på inte ens egna ägg.

• giz
    en följdfråga
    ni som kan tänka er å använda en surrogatmamma om ni hade kunnat få barn utan problem skulle ni kunna tänka er att bli surrogatmamma.
    å fabin 250 alltså snacka om att sko sej på ngn annans olycka. ursäkta men gör man det av att hjälpa ngn så .............
  • AnnaKlara

Om det inte var för att jag mår så otroligt illa när jag är gravid så skulle jag nog kunna tänka mig att vara surrogatmamma. Visst skulle det vara fruktansvärt svårt efter förlossningen, men med tanke på att man skulle få "bota" ett pars barnlöshet så skulle jag nog gärna. Och så gjorde ju Phoebe det!

• LadyMarmalade

vem är phoebe???

• giz
    jo men det är ju som att köpa ett barn, sdoption visst det kostar oxå pengar men det är ju redan ett barn som finns och som verkligen behöver en ny familj. det är att ge enn barn som finns en chans till ett värdigt liv.
  • Alvi

LadyMarmalade; Ja, det är ju faktiskt oxå en aspekt att se till - de som inte FIXAR "oegoistiska" saker... Jag har ett helvete varje gång jag ska ta blodprov, alltså tänker jag inte ens tanken på att bli blodgivare.

• Leeloo

Mitt spontana svar är självklart skulle jag kunna tänka mig det! Men samtidigt vet jag inte om jag skulle våga. Tänk om jag fäster mig för mycket vid barnet och mår skit när jag måste lämna ifrån mig det. Fast det är väl inte ens i närheten av hur dåligt alla ofrivilligt barnlösa mår....

• Alvi

BlueRose: Väntar fortfarande på svar och kopierar in mitt inlägg igen:

"MEN, att ge kan ju omöjligt bara handla om det specifika ämnet surrogatmoderskap. Jag menar, om jag nu både ger blod, donerar ägg, ger bort mitt långa hår för peruktillverkning, arbetar idéellt på barnsjukhus, servicehus och som ledsagare, och dessutom tar hand om herrelösa katter, ser du fortfarande det då som att jag bara "tar"...?"

Man måste ju se saker i ett större perspektiv tycker jag...

Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.