• TheBlueRose

HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.

Efter en liten diskution med en FL-medlem, så ser jag att detta med surrogat-moderskap är ett känsligt ämne. Personligen så ser jag det som att en kvinna "lånar" ut sin kropp till ens eget ägg där det ska förvaras i ca:9mån.

Hur ser ni detta med surrogat-moderskap?. Skulle ni tänka er att ställa upp som surrogat-mamma?, fast ni inte har egna barn än. Men tänker skaffa själva om några år.

Att ni som kan få barn på egen väg, skulle ni kunna tänka er att bli surrogat-mamma, EFTER att ni fått alla era barn ni vill ha?. Med en annans kvinnas ägg som är färdigt befruktat med sin mans spermie? (nu inte erans mans sperma ) utan den barnlösa kvinnas mans spermier.

Kan ni tänka er in i våran sits som är barnlösa?.
    Tänka tanken att vara utan era barn som ni har idag?. Att tänka er saknade som vi barnlösa har?. Att aldrig få ett + på stickan år ut & år in.

Kan ni tänka er ombytta roller?. Att ni verkligen tänker till här, hur ni skulle gå till väga om adoption verkligen var uteslutet för rean egen del.

*Vill INTE under några omständigheter se påhopp eller dyligt i denna tråd, håll er till ämnet då det är känsligt.*

• Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.
  • TheBlueRose

Ser att det var lite klantigt skrivet . Men tack för att du inte tog åt dig av det .

• Den där Linn

Jag skulle inte "låna" ut min kropp och inte heller "låna" någon annans för den delen!
    Däremot har jag alltid sagt att jag ska adoptera och den tanken ligger mej fortfarande varmt om hjärta!

• LadyMarmalade

ronsans mamma:
    !"sätta bio-barn till världen som det bara går utför, lika väl kan det gå illa för adopterade och surrugat barn."

ööö tror inte jag sa nånstans att et går utför för bio barn?

Sa att det finns många vinddrivna barn även här på hemmaplan!

Och att jag anser att föräldrar som inte tar hand om sina barn inte heller bör få ha några....

misstolkning från min sida???

• LadyMarmalade

ronsans mamma:

tappar du delar av mina inlägg???

• MissBHaven

Som ofrivilligt barnlös i 6 år - med 2 inseminationer och 4 IVF/ICSI bakom mig har läkarna nästan gett upp hoppet om att maken och jag kan bli foräldrar till våra egna barn. Nu gör vi ett 5 försök bara för att få en diagnos på varför barnskaffandet inte lyckas för oss (vi är oförklarligt barnlösa tills vidare).

Själv kunde jag aldrig drömma om att varken vara surrogat mamma eller använda en surrogat mamma. Jag kan inte se att en surrogat mamma skapar annat värde än att ge oss ett nyfött barn. Det barn hon föder åt oss behöver väl inte ens vara med våra egna gener om det har varit nödvändigt att använda donor ägg / donor spermier för att uppnå graviditet. Jag tycker personligen det verkar konstigt att man vill "fabrikera" ett barn i en annan kvinnas kropp när det finns så många andra barn i världen som behöver kärlek och omsorg.

Så mycket betyder det inte för mig om jag får mitt barn nyfött eller när det är ett par år gammalt. Eller om det är vitt, svart gult eller rött.

• Lizza

nej jag skulle inte tänka mig vara surrogat mamma, jag skulle vara för ego för det å ha såna moderskänslor för barnet (även fast det är annans ägg osv)
    jag såg den kvinnan på tv för ett tag sen som var surrogatmamma åt många,hur hon lyckas vet jag ej ,men jag e nog för känslig

• fröken fru

Personlligen tror jag inte på surrogatmoderskap, däremot adoption som för mig är en helt annan sak, surrogatmamman kan dessutom bli utnyttjad pga av dålig ekonomi eller andra sociala orsaker som kan göra att hon hamnar i en beroende ställning till det andra paret, dessutom kan den biologiska mamman ångra sig under tiden och det har hon ju rätt till,ja lite synpunkter från mig.

• giz
    fråga:
    tror ni det är viktigare för mannen än kvinnan att få ett genetiskt barn? och tror ni mannen har lättare att gå med på surrigat än tex adoption?
Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.