• TheBlueRose

HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.

Efter en liten diskution med en FL-medlem, så ser jag att detta med surrogat-moderskap är ett känsligt ämne. Personligen så ser jag det som att en kvinna "lånar" ut sin kropp till ens eget ägg där det ska förvaras i ca:9mån.

Hur ser ni detta med surrogat-moderskap?. Skulle ni tänka er att ställa upp som surrogat-mamma?, fast ni inte har egna barn än. Men tänker skaffa själva om några år.

Att ni som kan få barn på egen väg, skulle ni kunna tänka er att bli surrogat-mamma, EFTER att ni fått alla era barn ni vill ha?. Med en annans kvinnas ägg som är färdigt befruktat med sin mans spermie? (nu inte erans mans sperma ) utan den barnlösa kvinnas mans spermier.

Kan ni tänka er in i våran sits som är barnlösa?.
    Tänka tanken att vara utan era barn som ni har idag?. Att tänka er saknade som vi barnlösa har?. Att aldrig få ett + på stickan år ut & år in.

Kan ni tänka er ombytta roller?. Att ni verkligen tänker till här, hur ni skulle gå till väga om adoption verkligen var uteslutet för rean egen del.

*Vill INTE under några omständigheter se påhopp eller dyligt i denna tråd, håll er till ämnet då det är känsligt.*

• Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.
  • TheBlueRose

fröken fru, nopp, jag menar som giz skriver .

• mn75

Det finns ju kvinnor som av någon orsak inte har en livmoder, men som har fina ägg. För de paren är en surrogatmor enda sättet att få ett biologiskt barn.

• TheBlueRose

fröken fru, om man har en egen surrogat-mamma så kan man än så länge åka över till Finland för att sätta in sina egna befruktade ägg i en surrogat-mamma.

Men lagen håller på att ändras.

• Jillsan7003

Du har nog rätt Giz. Ts menar nog att man tar ett redan befruktat ägg som och bär för en annan kvinna och man. Det kan vara av olika orsaker som det inte funkar med IVF....att ha haft cancer i livmodern t.ex eller andra fysiska problem som gör att man producerar ägg men att man inte kan bära ett barn i sin livmoder.

Jag skulle kunna tänka mig att vara surrogatmamma för min syster, min bror och min allra bästa vän. Inte för någon annan skulle jag göra det. Jag hade en jättejobbig förlossning som slutade med kejsarsnitt men för dessa tre människor skulle jag bära ett barn om det visade sig att dom inte kunde få själva.

• fröken fru

oops Sorry jag läste fel

• LadyMarmalade

usch jag e nog hemsk...men inte ens då skulle jag fixa det
    Och skulle nog alltid känna att det iaf var mitt barn

• Jillsan7003

Jag funderade lite på det här med pengarna. Läste att det kostade runt 250 - 350 000 kronor i början av tråden. Ingår sjukhuskostnaderna i dom pengarna då? Om det är USA man ordnar det i så lär ju en hel del av dom gå åt till räkningar från vården där. Undrar hur mycket det blir över då? Är det någon som har ett hum om det?

• TheBlueRose

Jillsan- Det kostar runt 350,000.- i USA. Jo, det blir runt 100,000:- i runda slänga till surrogat-mamman.
    Den som anlitar en surrogat-mamma för stå för mammakläder & dyligt.

I dessa 350,000:- ingår sjukvården.

• LadyMarmalade

och samtidigt känner man sig som en hund..

och får dåligt samvete för att man själv haft så himla lätt att få barn

Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.