• TheBlueRose

HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.

Efter en liten diskution med en FL-medlem, så ser jag att detta med surrogat-moderskap är ett känsligt ämne. Personligen så ser jag det som att en kvinna "lånar" ut sin kropp till ens eget ägg där det ska förvaras i ca:9mån.

Hur ser ni detta med surrogat-moderskap?. Skulle ni tänka er att ställa upp som surrogat-mamma?, fast ni inte har egna barn än. Men tänker skaffa själva om några år.

Att ni som kan få barn på egen väg, skulle ni kunna tänka er att bli surrogat-mamma, EFTER att ni fått alla era barn ni vill ha?. Med en annans kvinnas ägg som är färdigt befruktat med sin mans spermie? (nu inte erans mans sperma ) utan den barnlösa kvinnas mans spermier.

Kan ni tänka er in i våran sits som är barnlösa?.
    Tänka tanken att vara utan era barn som ni har idag?. Att tänka er saknade som vi barnlösa har?. Att aldrig få ett + på stickan år ut & år in.

Kan ni tänka er ombytta roller?. Att ni verkligen tänker till här, hur ni skulle gå till väga om adoption verkligen var uteslutet för rean egen del.

*Vill INTE under några omständigheter se påhopp eller dyligt i denna tråd, håll er till ämnet då det är känsligt.*

• Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.
  • TheBlueRose

Piff & puff- Länken kommer nu i din box ...

seafree- ,, hihihi,,*UGN*!!,, vart i hela fridens namn fick du det ifrån? *asg*

• Mirkamu

Har inte läst hela tråden men jag har funderat detta ang. surrogatmamma under ett par årstid och nu när jag känner mig klar med egna barn (6st + 3 styv) så skulle jag absolut kunna tänka mig att bli surrogatmamma åt någon som inte kan få barn på något annat vis.Tycker att det är synd att det inte är lagligt här i Sverige.Jag själv har haft väldigt lätta graviditeter och har haft turen att kunna få många barn. Lider verkligen med de som inte kan få några barn!

• Jennie med ie

jag minns inte ens om jag redan svarat *s*

I alla fall, surrogatföräldraskap är, och har alltid varit, uteslutet här. Antingen ett barn som är vårt gemensamma genetiska, som blivit till när vi har samlag och som utvecklas i och föds ur min mage.... eller ett barn som fötts av någon annan som tyvärr inte kunde ta hand om det och som vi istället blir föräldrar till via adoption.... Och så blev det också, det sistnämnda. Att anlita surrogatmamma, eller använda donerad sperma eller donerat ägg t ex är helt otänkbart.

• Meeri K

Skulle utan tvekan ställa upp som surrogatmamma! Har sagt det under alla mina år som ofrivilligt barnlös, och menar det verkligen. Jag har alltid sagt att när jag har fått mina barn som jag vill ha (om jag nu får dem)(jag är inte längre ofrivilligt barnlös, men så har tankegången varit) så skulle jag ställa upp och föda ett barn till någon som är ofrivilligt barnlös...

Samtidigt så skulle jag vilja veta anledningen till varför paret vill ha surrogatmamma, skulle inte ställa upp om det berodde på "kosmetiska" skäl...

Jag skulle inte se mig som mamma till barnet, utan mer som "budbärare"

Jag har även pratat med mina tre systrar (som alla har många barn) om att de skulle kunna bära mitt barn, om det skulle visa sig att något annat inte funkar och att det blir lagligt här i Sverige.. Så tankarna har funnits länge...

• Ethernity

Så mycket som jag har orkat plöja igenom tråden kan jag säga att för oss är alternativet surrogat det näst bästa efter egna barn i egen mage...

Jag tycker synd om de som tycker att det inte passar sig. Ni har antagligen ingen aning om vad man går igenom som par som har medicinska problem med att få barn. Det är såna som ni som protesterade mot insemination när det begav sig och sen mot äggdonation...

Ni kommer alltid att hitta på någonting för att vara mot så mkt som möjligt. Jag hoppas bara att även Sverige slutar bry sig om er och tillåter detta här i landet.

• Jennie med ie

Ethernity, vad menar du med att man tycker att det "inte passar sig", vilka syftar du på då? De som vill att det ska vara förbjudet? Eller de som liksom jag absolut inte kan tänka sig att göra det? Eller vad/vem? Och hur vet du vad dessa personer tyckt och gjort i andra frågor?

• Ethernity

Jag menar att ett barn som blir till av ett ägg och en spermie i en annan livmoder är lika naturligt som vilken sperma eller ägg donation som helst... rent biologiskt är det barnet resultatet av just det specifika ägget och spermien. "Värden" är inte inblandad rent biologiskt (Men naturligtvis känslomässigt det förnekar ju ingen).

Lagstiftningen borde ändras till att moderskapet tilldelas den som donerade ägget och den som donerade sperman, INTE den som föder barnet. Idiotiskt att man måste adoptera sitt eget barn...

Men det ändras snart, det ska vi hoppas på.

• Jennie med ie

Inte svarade du på det jag undrade över nej...

Sen hade det kanske inte skadat med lite ödmjukhet inför andras avvikande åsikter. Att man inte håller med om dem är en sak, men i de flesta fall borde man kunna acceptera dem och respektera dem...

• Ethernity

Vad undrade du över?

Jag reagerade på detta:

"Antingen ett barn som är vårt gemensamma genetiska, som blivit till när vi har samlag och som utvecklas i och föds ur min mage...eller ett barn som fötts av någon annan som tyvärr inte kunde ta hand om det och som vi istället blir föräldrar till via adoption.."

På dig lät det som att vi andra som kanske kan tänka oss detta gör helt fel.. Varför måste man "samlaga" fram ett barn och varför måste det komma från det "samlagade vaginan" för att det ska vara ok??

Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.