• TheBlueRose

HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.

Efter en liten diskution med en FL-medlem, så ser jag att detta med surrogat-moderskap är ett känsligt ämne. Personligen så ser jag det som att en kvinna "lånar" ut sin kropp till ens eget ägg där det ska förvaras i ca:9mån.

Hur ser ni detta med surrogat-moderskap?. Skulle ni tänka er att ställa upp som surrogat-mamma?, fast ni inte har egna barn än. Men tänker skaffa själva om några år.

Att ni som kan få barn på egen väg, skulle ni kunna tänka er att bli surrogat-mamma, EFTER att ni fått alla era barn ni vill ha?. Med en annans kvinnas ägg som är färdigt befruktat med sin mans spermie? (nu inte erans mans sperma ) utan den barnlösa kvinnas mans spermier.

Kan ni tänka er in i våran sits som är barnlösa?.
    Tänka tanken att vara utan era barn som ni har idag?. Att tänka er saknade som vi barnlösa har?. Att aldrig få ett + på stickan år ut & år in.

Kan ni tänka er ombytta roller?. Att ni verkligen tänker till här, hur ni skulle gå till väga om adoption verkligen var uteslutet för rean egen del.

*Vill INTE under några omständigheter se påhopp eller dyligt i denna tråd, håll er till ämnet då det är känsligt.*

• Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.
  • Jennie med ie

Ethernity, jag kan upprepa om du vill, eftersom du inte uppfattade vad jag frågade efter:
    "Ethernity, vad menar du med att man tycker att det "inte passar sig", vilka syftar du på då? De som vill att det ska vara förbjudet? Eller de som liksom jag absolut inte kan tänka sig att göra det? Eller vad/vem? Och hur vet du vad dessa personer tyckt och gjort i andra frågor?"

Sen ang det andra så tar jag inte ansvar för att du läser in saker som inte står där. Jag nämner ö h t ingen annan än oss själva, vad vi kan tänka oss och inte tänka oss, hur vi känner och gör. Så radängan i ditt inlägg kl 15:23 var synnerligen felriktad och omotiverad om den riktades mot mig.

• Ethernity

Jennie med ie

Jag gjorde ett allmänt inlägg, har jag någonstans sagt att det vara riktat mot dig? Däremot är det lustigt att du kände dig träffad...

• Jennie med ie

Öh?? Hallå! Jag frågar vad det var du menade, och du svarar med att citera just mig och skriver att det var det du reagerade på. Eller hur?! Så varför skulle jag _inte_ känna mig träffad?

Och som sagt, att du läser mitt inlägg som "ni som gör det gör fel", ja det tar jag absolut inget ansvar för. För jag nämnde ö h t ingen annans val... enbart vårt....

• Jennie med ie

Läs dessutom : "OM den riktades mot mig". OM!

• Jennie med ie

Diskusbest, ungefär så ja.

• Ethernity

Men Jennie, varför måste ett barn ha samlagats fram för att det ska vara ok? det var ju det jag reagerade på...

Om du skriver det så måste du väl förklara närmare också...

• Jennie med ie

Ethernity, för OSS = min man och jag, är ett barn som blivit till via samlag av oss själva eller som fötts av nån annan och som sedan blivit föräldralöst enda alternativen. Surrogat, IVF eller nåt annat är inte rätt FÖR OSS. Jag har aldrig skrivit att det inte skulle vara OK för nån annan, att de som kan tänka sig det har/gör fel. Vad är det du inte förstår av det jag skriver??

• diskusbest

Eternity,visa respekt för andras åsikter och andras val och andras känslor nu va! Istället för att attackera den som inte kan tänka sig att få barn via surrogatmödraskap.

• Ethernity

Jag har inte attackerat någon här. Jag trodde att Jennie var mot ALLT sånt. Men vilket fall som helst så var det inte en attack mot henne eller ngn annan som inte kan tänka sig alternativa medicinska behandlingar, utan mer mot de som sätter etik och religiösa värderingar framför livet.

Tråden har ju stått stilla sen 18:e jan, och de sista inläggen är gjorda av Jennie bla, så kanske därför hon kände sig "träffad"...

Men som sagt det var inte riktad mot henne. Vilket fall som helst börjar DENNA diskussion bli lite OT.

Man kanske ska diskutera annat här och lämna huruvida vissa läser rätt eller fel till ett annat tråd.

• Jennie med ie

Hurvida man läser rätt eller fel hör högeligen hit eftersom du inte bemöter det jag faktiskt _skriver_ utan det du _tror att jag tycker_ men aldrig skrivit.
    Och som sagt, jag frågar vad du menar med ditt utfall, du svarar med att citera mig och säger att det var det du reagerade på, så vad tyder på att du _inte_ syftade på bl a mig?

Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.