• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Candra skrev 2010-12-06 10:00:40 följande:
    Och om man har gäster över eller är på besök själv? Varför är det så farligt att ge en majskrok då? Du behöver inte ge barnet hela påsen precis..
    Fast fikat brukar ändå infalla vid mellisdags.. Och jag anser inte att man behöver börja med något som barnet inte önskar själv.

Enda gången jag skulle kunna tänka mig att ge majskrokar är när hon blir 2-2,5 år och vi är på kalas där det serveras godis. Då skulle hon kunna få majskrok istället, men det är enda gången jag tycker det verkar befogat. 
  • Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 10:01:44 följande:
    själv är jag väldigt mkt emot att hela ens liv ska snurra runt barnet. kommer min pappa förbi på besök vid halv tre och vill ha kaffe och bulla, så kommer jag inte neka bara för att barnen redan har haft mellis för en halvtimme sen.
    Alla är vi olika. Hela mitt liv snurrar inte kring barnet heller, men mitt barn äter oftast mellis vid 15-tiden så då hade hon fått tidig mellis istället.
  • Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 10:03:03 följande:
    och om du hälsar på hos någon, som ställer fram fika. säger du då åt den personen att plocka bort det igen, eftersom det inte är mellisdags för ditt barn?
    Nej, då äter jag, men mitt barn får inget för det faktiskt.
  • Anonym
    Dimitra skrev 2010-12-06 10:03:55 följande:
    Och exemplet var:
    T.ex. Bussen försenad, bebis vill ha mat men ni är inte hemma förrän om en dryg kvart.
    Alt1: Försök desperat underhålla hungrig bebis med annat, lyckas inte-Låt bebis skrika på fullsatt buss i en kvart. Tortyr för bebis, dig själv och resten av bussen.
    Alt2: Ha en burk med majskrokar och ge under bussfärden. Nöjd bebis, inget skrik

Om det är lunch eller middagen man är försenad till ger jag ingen frukt kvarten innan som förstör aptiten. Men eftersom du inte ger nått innan måltiden förstår jag att du går på alternativ 1. Stackars barn och medpassagerare.
    Det har aldrig hänt mig faktiskt.. Dessutom brukar jag ha burkmat med, så skulle det väl hända får hon lite mat istället och så mindre mat när vi kommer hem.
  • Anonym
    MrsQ skrev 2010-12-06 10:05:07 följande:
    Hmmm jag har inte gett min son majskrokar men det var før att de inte fanns när han var liten

Men jag gav smörgåsrån!!! Tycker att man kan låta folk göra som de vill, eller?

TS, tycker du gör helt rätt i att inte ge ditt barn majskrokar om du inte vill men sluta säg till andra vad du tycker att de ska göra för det finns inga fel i detta!!!

Det är som i all barnuppfostran, alla gör olika men det blir inte sämre barn för det!!!
    Jag säger inte till någon annan vad de ska göra.. Jag är uppriktigt förvånad över detta fenomen med majskrokar... Och att folk ibland verkar ge majskrokar utan att tänka efter varför de gör det.

Alla gör som de vill, men jag är tydligen en elak mamma som inte ger någon majskrok till mitt barn när det är fikadags.. 
  • Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 10:05:45 följande:
    så ser det ut för dig nu. men ditt barn kommer inte vara 6 månader för alltid....
    Anonym skrev 2010-12-06 10:03:46 följande:
    Nej, då äter jag, men mitt barn får inget för det faktiskt.
    åh, det är verkligen surt. jag klarar inte av föräldrar som låter barnen sitta och sukta och inte få något fika alls, medan de själva mumsar på...
    Nej, men då är jag väl en dålig mamma då! Tur att jag vet att jag inte är det!
  • Anonym
    Mymlan80 skrev 2010-12-06 10:08:46 följande:
    Ge Majskorkar när de andra kompisarna får godis?!!

Hahaha, ursäkta, men lycka till med det! Verkligen...
    Fast jag tycker inte en 2-åring ska äta godis faktiskt. Jag sa att det var enda gången jag skulle kunna tänka mig ge majskrokar, men går det inte så går det inte.

Jag anser inte att behovet finns förrän man skapar det. 
  • Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 10:10:05 följande:
    jag säger inte att du är en dålig mamma, jag säger att det är ett dåligt beteende att låta ens barn sukta medan man själv mumsar i sig fika, bara för sakens skull. det är elakt.
    nu är ditt barn 6 månader och bryr sig inte väldigt. men om några månader kommer det inte vara likadant.
    Hur vet du att det inte kommer vara likadant? Mina syskon ger aldrig majskrokar, deras barn klarar sig ändå och de är äldre.
  • Anonym
    Mymlan80 skrev 2010-12-06 10:10:55 följande:
    Håller med. bröd kan de ju stoppa i  i princip vad som helst i.

I det här huset är äter vi sällan frukt. sonen kan få det ibland som tillägg till mellanmål (t.ex till naturell youghurt) annars ser jag frukt i princip som efterätt.
    Och vi äter mycket frukt, det har jag alltid gjort under hela min uppväxt.
  • Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 10:11:57 följande:
    behovet kommer finnas hos din två-åring, eftersom h*n då ser att alla kompisarna äter godis. det behöver inte vara du som skapar beteendet, din tvååring är medveten om sin omvärld.
    Ja, fast den dagen den sorgen. 
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?